Indraget körkort, eller???

lasseman

HåkaN BråkaN
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Klippan
Hoj
Aprilia RSV 1000 R Factory -07
Tjenare.

Frågan lyder: Vad händer om man kör tung båge på mellankort och mannen i dräkt vinkar in en och ber att få se på lappen?

Tar han kortet med sig eller blir det bara böter och en promenad hem från vägkanten?

Körde min cbr på mellankort förra sommaren, man var ju lite nervös. Så nu funderar jag på om jag ska lägga pengar och tid på en ny uppkörning eller chansa och få den tunga lappen automatiskt nästa år.

Tack för mig.
 

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
lasseman skrev:
Tjenare.

Frågan lyder: Vad händer om man kör tung båge på mellankort och mannen i dräkt vinkar in en och ber att få se på lappen?

Tar han kortet med sig eller blir det bara böter och en promenad hem från vägkanten?

Körde min cbr på mellankort förra sommaren, man var ju lite nervös. Så nu funderar jag på om jag ska lägga pengar och tid på en ny uppkörning eller chansa och få den tunga lappen automatiskt nästa år.

Tack för mig.

olovlig körning va...har du ditt nuvarande kort på prov så e det bye bye med det.
annars blir det nog bara böter tror ja...inte säker.
 

lasseman

HåkaN BråkaN
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Klippan
Hoj
Aprilia RSV 1000 R Factory -07
Tog mellankort förra våren, men haft B-kort i mer än 2 år.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
lasseman skrev:
Tog mellankort förra våren, men haft B-kort i mer än 2 år.

prövotiden går ut efter 2 år...men olovlig körning är det ju i vilket fall som helst...

Vad betalar du för försäkring? får du pröjsa för 25kw eller fulleffekt? skulle jag betala för fulleffekt, så skulle jag nog fan se till o använda mig av fulleffekt...

fucko eller ej, jag står för min åsikt, då jag ej behöver bry mig om 25kw i vår :banana
 

Rolle85

Ska börja övningsköra nu...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPX 600R
Jag funderade på samma sak typ...köra en tung när jag är 20 men vågade itne chansa så jag ströp den till 25kw..
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
lasseman skrev:
Tjenare.

Frågan lyder: Vad händer om man kör tung båge på mellankort och mannen i dräkt vinkar in en och ber att få se på lappen?

Tar han kortet med sig eller blir det bara böter och en promenad hem från vägkanten?

Körde min cbr på mellankort förra sommaren, man var ju lite nervös. Så nu funderar jag på om jag ska lägga pengar och tid på en ny uppkörning eller chansa och få den tunga lappen automatiskt nästa år.

Tack för mig.


fråga CHROLO :lol

lägg pengarna på en uppkörning :tummenupp
kostar ju inte så mycket :)
 

DenGalne

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Solkusten
Hoj
VFR800 -02
Tja vad säger man... Jag hade inte brytt mig om jag blir av med lappen eller inte, men lite mer om något händer. Ingen försäkring gäller OM FSB kollar. Du kan bli helt och hållet personligen ansvarig för olyckan, din hoj, andras fordon och personskador => personlig konkurs och livslång taskig ekonomi...

Tips fixa kortet, kör med rätt försäkringar, och ha kul! Då behöver man inte oroa sig...

/K
 

Ducati for life

Guest
Njaou...eftersom du varkar vara "korkad" :tungan nog att köra olovligt så vad spelar det dig för roll? Du vet ju mycket väl att du inte ska köra som du gjort. MEN visa aldrig kortet, då kan du i alla fall inte bli av med det på plats...
 

Coola Ola

Guest
DenGalne skrev:
Tja vad säger man... Jag hade inte brytt mig om jag blir av med lappen eller inte, men lite mer om något händer. Ingen försäkring gäller OM FSB kollar. Du kan bli helt och hållet personligen ansvarig för olyckan, din hoj, andras fordon och personskador => personlig konkurs och livslång taskig ekonomi...

Tips fixa kortet, kör med rätt försäkringar, och ha kul! Då behöver man inte oroa sig...

/K

Hmm, såvitt jag vet gäller trafikförsäkringen alltid, oavsett omständigheter?
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Coola Ola skrev:
Hmm, såvitt jag vet gäller trafikförsäkringen alltid, oavsett omständigheter?

Vid olovlig körning så gäller den nog, värre om du moddar hojjen med t.ex.turbo och inte reggar om den, då gäller inte försäkringen.
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
spectre skrev:
Jaså? Bara för att hojen inte skulle stämma överens med typ intyget då eller ? Låter väldigt märkligt.

Så har jag förstått att det är väl bilar iaf... borde ju gälla samma regler vid olycka som hojjar...

Men jag kan ha fel. Hoppas det iaf, för ja åker med byt snurra i bilen och hade fått det förklarat för mig att försäkringen inte gäller om de kommer på mig. Borde ju gälla samma sak vid turbobygge isf. Men som sagt hoppas jag har fel för då kan jag åka lungt runt i sommar...
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
lasseman skrev:
Tjenare.

Frågan lyder: Vad händer om man kör tung båge på mellankort och mannen i dräkt vinkar in en och ber att få se på lappen?

Tar han kortet med sig eller blir det bara böter och en promenad hem från vägkanten?

Körde min cbr på mellankort förra sommaren, man var ju lite nervös. Så nu funderar jag på om jag ska lägga pengar och tid på en ny uppkörning eller chansa och få den tunga lappen automatiskt nästa år.

Tack för mig.

Varför köra upp igen för att få tung? Det får man väl automatiskt. Jag tog lätt kort när jag var 16, körde upp för mellan 2 dagar efter jag fyllt 18, och 2 dagar efter jag fyllde 20 fick jag köra vad jag ville automatiskt. Jag behövde inte ens få ett nytt körkort, det får polisen plussa själv om dom stannar dig sa dom på vägverket.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Hallden2004 skrev:
det får polisen plussa själv om dom stannar dig sa dom på vägverket.

Då får du ha med dig en miniräknare i fickan som du kan låna ut :hihi
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
lilltrollet skrev:
Så har jag förstått att det är väl bilar iaf... borde ju gälla samma regler vid olycka som hojjar...

Men jag kan ha fel. Hoppas det iaf, för ja åker med byt snurra i bilen och hade fått det förklarat för mig att försäkringen inte gäller om de kommer på mig. Borde ju gälla samma sak vid turbobygge isf. Men som sagt hoppas jag har fel för då kan jag åka lungt runt i sommar...

Klart att den gäller, däremot kan du ju åka på ny regbes. Där det krävs intyg på motor, bromsar m.m. om du får en flygande besiktning.

Melin skrev:
Du får bara prövotid en gång!

Per gång du tagit lappen ska tilläggas, du får ju en ny om du är tvungen och ta om det.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
sir Urban skrev:
Då får du ha med dig en miniräknare i fickan som du kan låna ut :hihi

Haha, ja man kan inte begära hur mycket som helst.
13/9-02 + 2år kan vara knivigt. :hihi
Såg precis att jag körde upp för mellankort fredagen den 13:e september, det ni! :lol

PS: Jag klarade mig alltså...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Så alltså allt det han skulle åka dit på. olovlig körning, indraget körkort mm.. gäller det även oss som kör ostrypta 125or...
11kw på papperet men fulleffekt annars.. borde vara samma sak.. :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top