Indraget körkort = mindre år med kk?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Indrafet körkort = mindre år med kk?

Hej!

Har nyligen fått mitt kk indraget för fortkörning i en månad. Min fråga är nu: Är det nån som vet om försäkringsbolag kommer att se mig som en med "nytaget" körkort när jag får tillbaka det eller går som på när jag tog kortet? Läste i nån tråd och på trafikjuristen.se att vv sände ut kk med fel datum på ett tag. Dom satte dit datumet då du fick tillbaka kortet, men det skulle egentligen vara det datumet som man tog det. Om det är så, hur ska fbolagen veta att jag haft mitt kort indraget om dom inte ringer länsstyrelsen. Kollar dom i körkortsregistret så står det ju det datumet jag tog kortet... Kan nån snäll själ vägleda mig?? :Bugar
 

Wolfpack

Troll kan tämjas, men inte en arg kvinna
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
Ninja
Ja dom ser på det när man försäkrar hojen :kocko
sen kan man nog prata sig ur det om du har flera
försäkringar hos dom jag lyckades med det :tummenupp
 

HanneZ

Guest
Står det det nya datumet så är det FEL. VV fick göra om MASSOR med körkort så tror ej att de gör samma misstag igen. Hade en kompis som råkade ut för detta o han ringde dom bara så fick han ett nytt körkort med de rätta datumen.
Bolagen kanske kan kolla om ditt körkort varit indraget iallafall i nåt register?

/ Hannes
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ne ditt gammla datum kommer att stå kvar MEN tillvärknings datumet kommer att ändras. Det är nog det folk har blandat ihopp
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
Jag blev av med lappen 2 månader våren 03. Tog AB kort -89. Fastän mitt nya kk har ursprungligt datum på baksidan av lappen så har vissa försäkringsbolag sagt att - Ja du har bara haft kk i ett år ser vi!!! Vad då i ett år? Alltså går de på när kk senast blev utfärdat och tolkar det som de själva tycker, eller? Då skulle de med andra ord kunna göra så för alla personer som får sitt gamla kk utbytt mot nyare :va Skulle vara intressant om någon med kunnande inom juridik kunde göra ett inlägg och reda ut vad som bolagen har rätt och göra osv. Det är ju för fan inte riktigt sunt om t.ex farfar i skogen som har kört prickfritt i typ 50 år och får 2 månader, sedan anses som nybliven kk-innehavare, eller vad tycker NI?
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
ecce skrev:
Ne ditt gammla datum kommer att stå kvar MEN tillvärknings datumet kommer att ändras. Det är nog det folk har blandat ihopp

På mitt körkort står datumet som jag fick tillbaka körkortet både som "datum för utfärdande" och "datum för förarbehörighet". Borde jag ringa och be om ett nytt då?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
luka skrev:
Hej!
Kan nån snäll själ vägleda mig?? :Bugar

På mitt körkort står det när jag fick tillbaka det efter återkallelse.
Det är bara en del bolag som räknar efter den "nya tidsangivelsen". De flesta räknar dock på den nya om du strulat bort det på +12månader.
Min farsa som haft körkort sedan 60talet tappade lappen 2000, gissa om han blev förvånad när han fick 0 skadefria år hos vissa bolag. Chockhöjd premie.
 

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Segeltorp
Hoj
Enduro
Skäggis skrev:
På mitt körkort står datumet som jag fick tillbaka körkortet både som "datum för utfärdande" och "datum för förarbehörighet". Borde jag ringa och be om ett nytt då?


ja, det skulle jag göra.
 

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
buse 1300R
campar skrev:
ja, det skulle jag göra.
är det nångon här som fått datumet ändrat?
jag gjorde en trafkförselse 99 och myndigheterna dröjde 1,5 år innan dom drog mitt kort + böter :kocko så på mitt kort står det att jag tog det 01.
Inte så roligt med försäkringn, inte heller får jag köra snöskoter. Detta gäller ju om man tagit b kort efter 00 eller 01 (osäker) man kanske ska ringa o prata med dom ändå? :Bugar
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Ekman skrev:
är det nångon här som fått datumet ändrat?
jag gjorde en trafkförselse 99 och myndigheterna dröjde 1,5 år innan dom drog mitt kort + böter :kocko så på mitt kort står det att jag tog det 01.
Inte så roligt med försäkringn, inte heller får jag köra snöskoter. Detta gäller ju om man tagit b kort efter 00 eller 01 (osäker) man kanske ska ringa o prata med dom ändå? :Bugar

Jag beställde ett nytt körkort och jag fick det för 2 dagar sedan. Nu stämmer datumen iaf men jag fick ju betala 150 kr för det nya körkortet, trots att det är vägverket som har klantat sej.
 

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
buse 1300R
Skäggis skrev:
Jag beställde ett nytt körkort och jag fick det för 2 dagar sedan. Nu stämmer datumen iaf men jag fick ju betala 150 kr för det nya körkortet, trots att det är vägverket som har klantat sej.
så du bad om ett nytt kort med det "gammla" datumet på eller blev det så automatiskt?
 

Skäggis

wiking-racing.com
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
CBR600 KXF250
Ekman skrev:
så du bad om ett nytt kort med det "gammla" datumet på eller blev det så automatiskt?

Jag ringde och sa att det stod fel datum på körkortet och då sa de att det hade blivit ett fel för ett par år sedan. De skickade blanketter till mej så jag fick klistra på kort och skriva under precis som när man förnyar körkortet.

Men det blir rätt datum om man beställer ett nytt körkort nu, det var vägverket som gjorde fel under ett halvårs tid för ett par år sedan (sa damen i telefonen som jag pratade med).
 

Ekman

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
buse 1300R
Skäggis skrev:
Jag ringde och sa att det stod fel datum på körkortet och då sa de att det hade blivit ett fel för ett par år sedan. De skickade blanketter till mej så jag fick klistra på kort och skriva under precis som när man förnyar körkortet.

Men det blir rätt datum om man beställer ett nytt körkort nu, det var vägverket som gjorde fel under ett halvårs tid för ett par år sedan (sa damen i telefonen som jag pratade med).
Det blir ju skitbra de här jag har ju underlagen för mitt CE kort hemma som jag ska skicka in, men jag ska ringa o prata med dom för säkerhetsskull.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
När jag bytte till T-H för ett och ett halvt år sedan frågade jag om det hade någon betydelse om man fått körkortet indraget. Killen jag pratade med undrade varför, och när jag sade att det var en fortkörning förklarade han för mig att det inte hade någon betydelse. Hade det däremot handlat om fylla eller vårdslöshet hade det spelat roll.
Det kanske är olika med olika bolag.
 

vass grabb

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
halland
Hoj
ktm200, r1a
kk-ålder

Hej Jag jobbar på försäkringsbolag, har man blivit av med körkortet så blir det nytt körkortsdatum, dvs mkt högre premie. Jag förstår över huvud taget inte debatten? självklart skall man ha högre premie om man är mer farlig i trafiken, helst skall vi klassa in orsaken till kk indragningen med, fortkörning el rattfylla osv. Allt för att sänka premierna hos vanliga Bilister/motorcyklister för att få systemet så rättvist som möjligt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
vass grabb skrev:
Hej Jag jobbar på försäkringsbolag, har man blivit av med körkortet så blir det nytt körkortsdatum, dvs mkt högre premie. Jag förstår över huvud taget inte debatten? självklart skall man ha högre premie om man är mer farlig i trafiken, helst skall vi klassa in orsaken till kk indragningen med, fortkörning el rattfylla osv. Allt för att sänka premierna hos vanliga Bilister/motorcyklister för att få systemet så rättvist som möjligt.
Njae... Så är det kanske på "ditt" föräkringsbolag men inte på alla. Länsförsäkringar frågade mig om jag varit av med körkortet mer än tre månader den senaste x-årsperioden. Eftersom mitt kort varit indraget i just tre månader, påverkade det inte min premie.
 

vass grabb

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
halland
Hoj
ktm200, r1a
kk-ålder

Olika regler kan gälla mellan olika länsförsäkringsbolag, det där med att fråga om körkortsålder förstår jag inte varför dom gör då vi ser all info så fort vi har regnr.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag hörde att det nya är att det inte ska synas om du blivit av med ditt körkort. Problemet var att om du blivit av med kortet och sedan fått en böter på t.ex 2.000 så fick du även höjda försäkringspremier, mm och det straffet motvarar inte brottet du begått. Jag kan ha fel men sist Jag pratade med ett bolag såg de inte att Jag blivit av med lappen. :banana
 

Mc Carlsson

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Såld.
vass grabb skrev:
Hej Jag jobbar på försäkringsbolag, har man blivit av med körkortet så blir det nytt körkortsdatum, dvs mkt högre premie. Jag förstår över huvud taget inte debatten? självklart skall man ha högre premie om man är mer farlig i trafiken, helst skall vi klassa in orsaken till kk indragningen med, fortkörning el rattfylla osv. Allt för att sänka premierna hos vanliga Bilister/motorcyklister för att få systemet så rättvist som möjligt.
Det vore en förbannat bra ide!!!! Då kanske ditt bolag tog hänsyn till skillnaden av att bli av med lappen 2 mån för en fortkörning, och om jag kör skiiiiitfull??? Måste för helv.. vara skillnad på dessa brotten, eller? Blir så inihelvete förbannad när det som i dagsläget inte spelar någon roll alls :kulspruta :död
 
Nyheter
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

Top