Indraget körkort

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
....dom tog det på plats, körde 41 för fort på 70 väg...inte tidigare straffad... trodde jag höll 80 men körde tydligen om och då sköt dom....fattade knappt vad dom ville när dom kom upp brevid....men men, till frågan, hur lång tid tar det normalt innan man får veta hur länge man blir av med kortet?

Jag antar att tiden räknas från och med att dom tog kortet... säg att dom beslutar 2 månader... då måste väl tiden från att dom tog kortet vara inräknad? och inte från att beslutet kom?

dom jag pratat med säger max 3 månader utan kort, stämmer det?:död

Mclainen

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
2009, Kawasaki Versys
Tiden börjar räknas från när dom tar kortet.

Ang när man får veta så beror det nog på hur mkt Länsstyrelsen har att göra. En kompis har väntat i ca 3 v, men ännu inte fått vet hur länge hon blir utan körkort.

Tiden kan påverkas om du verkligen behöver körkortet för att kunna sköta ditt jobb osv.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Du har nog tillbaka lappen i augusti. :(

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Är din honda strypt?

haha

Talas ju mycket här om att de bara är att whiiiila iväg, men va gör de igentligen? Hakar polisen efter? Om de kör bil, mc? Eller lägger de ner direkt när de märker att du inte "uppmärksammat" de?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
haha

Talas ju mycket här om att de bara är att whiiiila iväg, men va gör de igentligen? Hakar polisen efter? Om de kör bil, mc? Eller lägger de ner direkt när de märker att du inte "uppmärksammat" de?

Står dom stilla tvivlar jag på att dom hakar på varje gång, dom vet nog om att de är rätt chanslösa om dom inte själv sitter på mc...

Det kanske inte säger TS så mycket man jag körde 36km/h för fort på 90-väg. Fick körkortet indraget en månad, det lägsta man kan få. Jag erkände inget i bilen utan fick hem lite papper veckan därpå, fyllde i omständigheterna och skrev att jag behövde kortet i jobbet, vet inte om det hjälpte något men blev ju inte så fasligt länge så...

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
haha

'Detta var ju under hastighetsveckorna...nynäsvägen, när jag blev stoppad....när jag åkte vidare hem såg jag 5 kontroller till, med bilar som var stoppade och polisblar längst påfarterna...frågan e om det skulle varit så smart att gasa...:gnissla

Speedy_83

speedy
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Cbr 600rr 03´
först får du ett brev från åklagarmyndigheten där du får en inbetalnigslapp på böterna, ca en vecka senare kommer brev från transportstyrelsen som beslutar hur länge ditt kort blir indraget...sitter i samma sits själv!

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
Kawasaki
Jag som relativt ny MC förare tycker det är synnerligen svårt att hålla jämn hastighet på det sätt som man gör i en bil. Om man snuddar lite vid gasen är man snabbt 20km/h över hastighetsbegränsningen. Släpper man sedan gasen motorbromsar man ner under rådande hastighet snabbare än en personbil men fullt tryck på bromspedalen.

Om polisen skulle skjuta på mig under en omkörning så skulle jag inte bli förvånad om körkortet försvann direkt ur plånboken med en liten rökpuff.

Du har mina sympatier när du cyklar omkring resten av sommaren.

Last edited:

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Jo jag vet att man ALDRIG får överträda hastighetsgränsen, men det jag trodde var att polisen har det som regel (inte lag) att inte skjuta med lasern på fordon som gör omkörningar i själva omkörnings momentet.

Vet många som fått böter efter de blivit mätta under omkörning.
Däremot har jag läst om nån regel nånstans där det står att de inte ska mäta när det ligger två fordon precis i bredd pga risken att mäta fel fordon. Men där är man ju inte speciellt länge och det är ju svårt att bevisa var jag eller du var när polisen mätte hastigheten.

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Hoj
Aprilia RSV Mille
Blir sannolikt en spärrtid om 3 månader.

OM du kör utan kort i sommar så bör du vara medveten om att körning under spärrtiden per definition är "grov olovlig körning", vilket är värre än att köra innan man skaffat körkort.

Schooled

rookie
Gick med
21 Dec 2009
Hoj
600 Screamer!
Fick körkortet förra veckan, och jag kan inte begripa hur jag ska klara att behålla kortet över sommaren:confused:

Hur gör ni för att hålla hastighetsbegränsningarna? jag anser det nästintill omöjligt =(

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024