Indraget körkort

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Du menar att en 10 sekunders filmsekvens där horisonten plotsligt försvinner och man bara ser himmel skulle kunna funka till din fördel i rätten?

Bröstmonterad i sele: 10 sekunder tank eller instrumentkluster som vinglar fram och tillbaka
Hjälmmonterad: 10 sekunder detaljstudie av framskärm - som inte ens pekar åt det håll du kör.

Prova för all del! Kom ihåg att posta utfallet här inne efteråt.

kan ju va en ide att köpa en kamera som klarar att spela in mer än 10 sek ;)
har man med hastighetsmätaren och trafiken framför så borde det väl visa hur vida vårdslöst man kör?

håller man sig inom hastighetsbegränsningarna och inte kör bakhjul när man har trafik lr människor framför sig så tycker jag inte att man ska kunna fällas för vårdslöshet i trafik.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte enbart riktat till dig, "def" - det gäller så många andra, ofta yngre; i vart fall yngre än mig.

Vad är det som är galet med er?
Varför hålla på och jaga bevis åt det ena hållet eller det andra?

Att yla om "har ni video på det?" blir bara så larvigt: Polisen rapporterar det han eller hon tycker det finns fog att rapportera. Accepterar man inte så går det till rätten. Rätten väljer sedan att tro på polisen: ett "open and shut case".

Att polisen i vissa fall har en videoupptagning kopplad till en ProViDa / polispilot är bara för att göra jobbet enklare i lagföringskedjan: den som fått kliva in i baksätet på en bil och ser sig själv bära sig åt som ett arsle i trafiken kommer sällan att vägra skriva under på platsen, istället för att något halvår senare tvingas sitta i en rättssal och se samma pinsamhet rullas upp på en skärm framför sittande rätt.
Videoupptagning av trafikbrott underlättar för rätten genom att brotten aldrig kommer så långt.
Men, brottet är ju ändå gjort - eller hur?

Har inte polisen en videoupptagning av det som hänt så rapporterar dom ändå, och man själv åker dit.
Det vill verkligen mycket till innan rätten dömer mot en polisman, även om man själv laddar upp med vittnen och annat.

Jag hör själv till dom som hävdar "skriv aldrig under på plats", men jag uppmanar också den som säger A att också säga B. Senast jag var uppe rätten för att slåss mot en fortkörning jag hade vägrat skriva under så innebar det 36 mils rundresa till fucking Lidköping av alla meningslösa platser. Jag hade tid sent på eftermiddagen, och när det väl var min tur så var jag den förste som verkligen kom av alla som var inställda till rättegång för att dom vägrat skriva under. 15 personer den dagen var no-shows, och jag fick en liten klapp på axeln för att jag var på plats och slogs för min sak.

Fick jag rätt? Självklart inte.
Det svenska systemet med en Judge Dredd som tillåts rycka kortet på plats även om man nekar och en Länsstyrelse som bestämmer tiden för indragningen lååångt innan eventuella felaktigheter i mätningen eller dokumentation prövas rättsligt bäddar för att man inte bifaller den som klagar.
...eftersom den som hunnit förlora arbetsinkomst eller rent av arbete helt och hållet då på något vis måste kompenseras.

Men, det är som det är. Den som vill ändra på systemet får gärna försöka.

Det viktiga är ju att inte bli rapporterad!
Att välja ställe att wheela på där man inte stör någon, inte riskerar någon annan - och inte hålla på och härja på samma ställe hela tiden!

håller man sig inom hastighetsbegränsningarna och inte kör bakhjul när man har trafik lr människor framför sig så tycker jag inte att man ska kunna fällas för vårdslöshet i trafik.


Kan jag också tycka. Men går det iväg till rätten så är risken stor att det enda dom kommer att se på filmen är hur länge din motorcykel varit "okontrollerbar" genom att det hjul du styr med varit i luften, och så åker du på lite mer än du hade behövt göra annars.

Det finns domar som säger att bakhjulsåk inte per definition behöver vara vårdslöshet i trafik - men det är inte ristat i sten.

Jag tycker att abethebabes historia från I-området låter helt befängd, men han kommer från Halland så jag måste ju tro honom.
Jag ser inte att det finns lagrum för att omhänderta ett körkort på platsen i det skeende som beskrivits där, och att "försöka driva det så långt jag kunde utan att ta det till rätten" är sannerligen inte långt.
Erkände på plats, alltså? Nekade, men sket i att inställa dig till förhandlingen?
Well well.

Min erfarenhet är att det allra viktigaste är att hålla en sådan ton och sådant uppträdande att saken stannar på platsen. Hur löser man det?

Ja, rent allmänt skall man se till att redan från start ha ett bra förhållande till de lokala poliserna. Det är det viktigaste av allt. Om dom är "ute efter en" redan från början så kommer man att sitta där som en blöt fläck - det är bara en tidsfråga.

Kör som folk i trafiken, och sköt stuntandet snyggt - helgtomma I-områden brukar faktiskt vara inte bara accepterat utav polisen, utan till och med uppskattat: inte sällan håller de som gasar där på kvällar och helger annat bus borta - och polisen vet dessutom var ni är.

Det funkar så länge ingen klagar, och det är gruppen själv som bestämmer hur länge man kan hålla till på ett och samma ställe genom sitt uppträdande på platsen.
Inte sällan är det en trist svans med icke hojåkande följeslagare som skapar grund för de klagomål som gör att man hamnar i konflikt med polisen.

För när polisen får in sin första anmälan med klagomål - då är det annat ljud i skällan.
Smart polis åker ner och berättar hur det ligger till, söker samförstånd.
Smarta motorcyklister stannar kvar och lyssnar till vad som sägs - och agerar därefter.

Tyvärr så drar folk ofta iväg i panik, visar finger och kommer tillbaka lite senare igen - och så är den negativa spiralen igång. Oftast helt i onödan.

Från moppeålder och uppåt har jag haft regelbundna snack med polisen angående skiljaktig syn på hur man skall framföra olika typer av fordon i trafiken. I det allra flesta fall har polisen haft mer rätt än jag, i de allra flesta fall har vi skiljts som vänner utan att något mer än möjligen en minnesanteckning har skrivits.
Jag har aldrig mött någon dum eller grisig snut. Däremot några få, enstaka polismän som inte trott på det här med rapporteftergift i tveksamma lägen eller som velat se eller erkänna någon annan vinkel en den strikt lagboksmässiga. Gråter jag över det? Nej för tusan!
Alla schyssta och resonabla poliser man mött under åren väger upp de trista typerna med råge.

Kör och agera så ni får polisen med er istället för mot er, säger en gubbe som gärna lyfter framhjulet när tillfälle ges och omständigheterna tillåter.
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Att behöva ta om ditt körkort behöver du inte oroa dig för. rimlig påföljd skulle väl kunna tänkas vara 3 månader och 4 k i böter.

Höll 99km/h på en 50 väg påföljden blev samma där 3 månader och 4k i böter
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Inte enbart riktat till dig, "def" - det gäller så många andra, ofta yngre; i vart fall yngre än mig.

Vad är det som är galet med er?
Varför hålla på och jaga bevis åt det ena hållet eller det andra?

Att yla om "har ni video på det?" blir bara så larvigt: Polisen rapporterar det han eller hon tycker det finns fog att rapportera. Accepterar man inte så går det till rätten. Rätten väljer sedan att tro på polisen: ett "open and shut case".

Att polisen i vissa fall har en videoupptagning kopplad till en ProViDa / polispilot är bara för att göra jobbet enklare i lagföringskedjan: den som fått kliva in i baksätet på en bil och ser sig själv bära sig åt som ett arsle i trafiken kommer sällan att vägra skriva under på platsen, istället för att något halvår senare tvingas sitta i en rättssal och se samma pinsamhet rullas upp på en skärm framför sittande rätt.
Videoupptagning av trafikbrott underlättar för rätten genom att brotten aldrig kommer så långt.
Men, brottet är ju ändå gjort - eller hur?

Har inte polisen en videoupptagning av det som hänt så rapporterar dom ändå, och man själv åker dit.
Det vill verkligen mycket till innan rätten dömer mot en polisman, även om man själv laddar upp med vittnen och annat.

Jag hör själv till dom som hävdar "skriv aldrig under på plats", men jag uppmanar också den som säger A att också säga B. Senast jag var uppe rätten för att slåss mot en fortkörning jag hade vägrat skriva under så innebar det 36 mils rundresa till fucking Lidköping av alla meningslösa platser. Jag hade tid sent på eftermiddagen, och när det väl var min tur så var jag den förste som verkligen kom av alla som var inställda till rättegång för att dom vägrat skriva under. 15 personer den dagen var no-shows, och jag fick en liten klapp på axeln för att jag var på plats och slogs för min sak.

Fick jag rätt? Självklart inte.
Det svenska systemet med en Judge Dredd som tillåts rycka kortet på plats även om man nekar och en Länsstyrelse som bestämmer tiden för indragningen lååångt innan eventuella felaktigheter i mätningen eller dokumentation prövas rättsligt bäddar för att man inte bifaller den som klagar.
...eftersom den som hunnit förlora arbetsinkomst eller rent av arbete helt och hållet då på något vis måste kompenseras.

Men, det är som det är. Den som vill ändra på systemet får gärna försöka.

Det viktiga är ju att inte bli rapporterad!
Att välja ställe att wheela på där man inte stör någon, inte riskerar någon annan - och inte hålla på och härja på samma ställe hela tiden!




Kan jag också tycka. Men går det iväg till rätten så är risken stor att det enda dom kommer att se på filmen är hur länge din motorcykel varit "okontrollerbar" genom att det hjul du styr med varit i luften, och så åker du på lite mer än du hade behövt göra annars.

Det finns domar som säger att bakhjulsåk inte per definition behöver vara vårdslöshet i trafik - men det är inte ristat i sten.

Jag tycker att abethebabes historia från I-området låter helt befängd, men han kommer från Halland så jag måste ju tro honom.
Jag ser inte att det finns lagrum för att omhänderta ett körkort på platsen i det skeende som beskrivits där, och att "försöka driva det så långt jag kunde utan att ta det till rätten" är sannerligen inte långt.
Erkände på plats, alltså? Nekade, men sket i att inställa dig till förhandlingen?
Well well.

Min erfarenhet är att det allra viktigaste är att hålla en sådan ton och sådant uppträdande att saken stannar på platsen. Hur löser man det?

Ja, rent allmänt skall man se till att redan från start ha ett bra förhållande till de lokala poliserna. Det är det viktigaste av allt. Om dom är "ute efter en" redan från början så kommer man att sitta där som en blöt fläck - det är bara en tidsfråga.

Kör som folk i trafiken, och sköt stuntandet snyggt - helgtomma I-områden brukar faktiskt vara inte bara accepterat utav polisen, utan till och med uppskattat: inte sällan håller de som gasar där på kvällar och helger annat bus borta - och polisen vet dessutom var ni är.

Det funkar så länge ingen klagar, och det är gruppen själv som bestämmer hur länge man kan hålla till på ett och samma ställe genom sitt uppträdande på platsen.
Inte sällan är det en trist svans med icke hojåkande följeslagare som skapar grund för de klagomål som gör att man hamnar i konflikt med polisen.

För när polisen får in sin första anmälan med klagomål - då är det annat ljud i skällan.
Smart polis åker ner och berättar hur det ligger till, söker samförstånd.
Smarta motorcyklister stannar kvar och lyssnar till vad som sägs - och agerar därefter.

Tyvärr så drar folk ofta iväg i panik, visar finger och kommer tillbaka lite senare igen - och så är den negativa spiralen igång. Oftast helt i onödan.

Från moppeålder och uppåt har jag haft regelbundna snack med polisen angående skiljaktig syn på hur man skall framföra olika typer av fordon i trafiken. I det allra flesta fall har polisen haft mer rätt än jag, i de allra flesta fall har vi skiljts som vänner utan att något mer än möjligen en minnesanteckning har skrivits.
Jag har aldrig mött någon dum eller grisig snut. Däremot några få, enstaka polismän som inte trott på det här med rapporteftergift i tveksamma lägen eller som velat se eller erkänna någon annan vinkel en den strikt lagboksmässiga. Gråter jag över det? Nej för tusan!
Alla schyssta och resonabla poliser man mött under åren väger upp de trista typerna med råge.

Kör och agera så ni får polisen med er istället för mot er, säger en gubbe som gärna lyfter framhjulet när tillfälle ges och omständigheterna tillåter.


helt sann och oredigerad story direkt från de halländska vidderna:näsblod
 
Last edited:

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Yes, spärrtiden gäller alla körkortsklasser man har behörighet på.

Okej spärrtiden men om jag bränner långt över vad som är okej, och blir helt av med körkortet.. då förlorar jag mitt B kort med tills jag gör nytt teori och körprov för B... får inte automatiskt tillbaka A då?

Lite snurrig fråga.. ska inte hända men kul att veta iaf.

"Take it to the track"
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Okej spärrtiden men om jag bränner långt över vad som är okej, och blir helt av med körkortet.. då förlorar jag mitt B kort med tills jag gör nytt teori och körprov för B... får inte automatiskt tillbaka A då?

Lite snurrig fråga.. ska inte hända men kul att veta iaf.

"Take it to the track"

Blir du av med Körkortet helt mer än ett år, då måste du ta om alla behörigheter var för sig. Spelar ingen roll om du har alla bokstäver på kortet Lastbil, taxi, mc etc. Det blir många pengar i sjön mao. ;)

Återkallat körkort: http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/nytt-korkort/
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blir du av med Körkortet helt mer än ett år, då måste du ta om alla behörigheter var för sig. Spelar ingen roll om du har alla bokstäver på kortet Lastbil, taxi, mc etc. Det blir många pengar i sjön mao. ;)

Återkallat körkort: http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/nytt-korkort/

Det finns förvisso ett lagrum som tillåter att man drar in bara den aktuella behörigheten.
Dvs transportstyrelsen kan dra in bara A behörigheten om man svinat på hojen och låta dig ha kvar B behörigheten om du behöver bil i tjänsten. I sådant fall så kommer man bara att behöva ta om A behörigheten.
Det framgår ganska tydligt om man läser lagtexten.

Dock är det så att eftersom indragningen görs för att man bedöms som olämplig att inneha körkort så har man som praxis att dra in samtliga behörigheter och då blir resultatet att man måste ta om samtliga behörigheter om man haft det indraget i 12 månader eller mer.

Jag kommer inte ihåg om det är så att dom egentligen borde dra bara den aktuella behörigheten i första hand men jag vet att lagen tillåter att dom drar in en enstaka behörighet och låter dig behålla övriga. Men dom utnyttjar det i stort sett aldrig.
 

Bl@ck

Medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
somewhere@home
Hoj
Honda CB1000RA -16
Det finns förvisso ett lagrum som tillåter att man drar in bara den aktuella behörigheten.
Dvs transportstyrelsen kan dra in bara A behörigheten om man svinat på hojen och låta dig ha kvar B behörigheten om du behöver bil i tjänsten. I sådant fall så kommer man bara att behöva ta om A behörigheten.
Det framgår ganska tydligt om man läser lagtexten.

Dock är det så att eftersom indragningen görs för att man bedöms som olämplig att inneha körkort så har man som praxis att dra in samtliga behörigheter och då blir resultatet att man måste ta om samtliga behörigheter om man haft det indraget i 12 månader eller mer.

Jag kommer inte ihåg om det är så att dom egentligen borde dra bara den aktuella behörigheten i första hand men jag vet att lagen tillåter att dom drar in en enstaka behörighet och låter dig behålla övriga. Men dom utnyttjar det i stort sett aldrig.

Där ser man :)

Sen skall det väl tilläggas att man skall ha gjort något riktigt jävligt för att körkortet skall bli återkallat i mer än 12 månader, det längsta i normala fall är 8 månader vad jag vet.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det finns förvisso ett lagrum som tillåter att man drar in bara den aktuella behörigheten.
Dvs transportstyrelsen kan dra in bara A behörigheten om man svinat på hojen och låta dig ha kvar B behörigheten om du behöver bil i tjänsten. I sådant fall så kommer man bara att behöva ta om A behörigheten.
Det framgår ganska tydligt om man läser lagtexten.

Vart hittar man den lagtexten? Det finns inget som säger så i körkortslagen vad jag kan se :va

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vart hittar man den lagtexten? Det finns inget som säger så i körkortslagen vad jag kan se :va

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#

Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vart jag läst det. Det kan vara så att det är på trafikjuristen.se som jag hittade det men det är ett tag sedan. Det kan ju hända att det uppdaterats också om det är så att det är ett lagrum som aldrig utnyttjas. Eller att man av någon anledning anser att det är onödigt att ha en sådan skrivning.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Om det var någon som ville veta så damp ett beslut från transportstyrelsen ner i brevlådan idag.

2 månader spärrat, och då gav jag dom inget eget yttrande över huvud taget!

Så jag är klart nöjd!
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Jag hade bråttom till jobbet för en herrans massa års sen.
Pendlar till jobbet hade då en gammal vit liten suzuki swift som gick som en skållad åsna
körde på bra denna härliga vintermorgon 2 dagar innan julafton körde igenom en liten by brukar aldrig vara poliser ute så tidigt höll säkert 80 igenom sen körde jag glatt vidare tills jag kom till nästa by när jag tittar till i backspegeln vad är där joo någon blåvit bil som kom ifatt mig vääldigt fort och sniffade mig i rumpan...(den polisen måste kört på bra för att komma ifatt mig då jag sista minutern inte sett någon alls i backspegeln..)när jag tittar jag på hastighets mätaren höll jag säkert 70 på 50 sträcka igen panikbromsar lite lätt så att jag kommer ner i 40 ..dröjer väl några sekunder så åker lamporna på så det blir som rena julafton bara att det var ingen tomte två arga poliser som skriker på mig å ber om körkortet och den ene försökte verkligen hitta något fel på min gamla pärla till bil ..han låg å lös i hjulhusen överallt för att hitta något....efter en stund diskuterande och jag skämdes å bad om ursäkt så frågade polisen argt du behöver detta kortet??...och jag ja det gör jag

Du ska vara glad att det är jul nu God Jul och gör aldrig om det där igen....... har faktist aldrig kört för fort igenom de där byarna igen med bil eller mc......respekt till de där poliserna.....:Bugar
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top