Indraget KK

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
DumbassDriver skrev:
2459217 Bara för kännedom och för att reda ut begreppen...dom som planerar att inte erkänna så gör det inte att man får behålla lappen. Den omhändertas ju på plats, det är ju bara böterna man i så fall kan förhala.

En sak till, lappen kan återfås tidigare om det uppdagas i rätten att mätning gjorts felaktigt som t.ex. med okalibrerad laser, mätkontrollant ej behörig, platsprotokoll ej/fel uppgjord, laserpickans identitet skiljer mellan platsprotokoll och polisrapport, mätningen utförd på trafik i fel riktningen etc etc. Har man en stark aning om att mätningen inte stämde är det dumt att inte undersöka själv om det gick rätt till. Vet man att man körde på ett ungefär så fort som lasern påstår är det rätt meningslöst (moraliskt iaf) att inte skriva under boten på plats.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
DumbassDriver skrev:
2459217 Bara för kännedom och för att reda ut begreppen...dom som planerar att inte erkänna så gör det inte att man får behålla lappen. Den omhändertas ju på plats, det är ju bara böterna man i så fall kan förhala.

Just därför har man ett annat giltigt leg. som man visar, så blir det inte något omhändertagande på platsen.

Har postats lite av en "manual" om hur man gör för att förhala indragningen av kortet på massor av forum, tror det var någon påläst i ämnet på Porsche klubben som inte ville få sommaren förstörd, hittar dock inte tråden nu.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
andersbrink skrev:
2459346 En sak till, lappen kan återfås tidigare om det uppdagas i rätten att mätning gjorts felaktigt som t.ex. med okalibrerad laser, mätkontrollant ej behörig, platsprotokoll ej/fel uppgjord, laserpickans identitet skiljer mellan platsprotokoll och polisrapport, mätningen utförd på trafik i fel riktningen etc etc. Har man en stark aning om att mätningen inte stämde är det dumt att inte undersöka själv om det gick rätt till. Vet man att man körde på ett ungefär så fort som lasern påstår är det rätt meningslöst (moraliskt iaf) att inte skriva under boten på plats.

Jepp det stämmer. Min erfarenhet är dock att herrarna som håller på med detta (till 99% trafikenheten) har äckligt bra koll på det där. Det dubbel och trippelkollas innan nåt skickas iväg. Men men...ibland vinner man på lotto också! :)

StephanD skrev:
2459397 Just därför har man ett annat giltigt leg. som man visar, så blir det inte något omhändertagande på platsen.
Då vill jag bara förtydliga att bara för man inte fysiskt lämnat ifrån sig lappen så saknar man behörighet och rapporteras för grov olovlig körning vid nästa kontroll. Det blinkar fett i polisens register om kortet är indraget. Men än en gång...man kan ha tur att ingen kollar upp det... Inget jag rekomenderar om man inte vill ha ett välfyllt belastningsregister i dagar som dessa när varenda arbetsgivare kräver utdrag från just det samma till höger o vänster.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
DumbassDriver skrev:
2459655 Jepp det stämmer. Min erfarenhet är dock att herrarna som håller på med detta (till 99% trafikenheten) har äckligt bra koll på det där. Det dubbel och trippelkollas innan nåt skickas iväg. Men men...ibland vinner man på lotto också! :)


Då vill jag bara förtydliga att bara för man inte fysiskt lämnat ifrån sig lappen så saknar man behörighet och rapporteras för grov olovlig körning vid nästa kontroll. Det blinkar fett i polisens register om kortet är indraget. Men än en gång...man kan ha tur att ingen kollar upp det... Inget jag rekomenderar om man inte vill ha ett välfyllt belastningsregister i dagar som dessa när varenda arbetsgivare kräver utdrag från just det samma till höger o vänster.

Hittade texten,Skrolla ner 5-6 inlägg och läs under "Bra att veta".

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=116783

Har själv lyckats ha mitt KK i obruten följd så jag har ringa kunskap men tycker det är intressant.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
DumbassDriver skrev:
2459655Det dubbel och trippelkollas innan nåt skickas iväg. Men men...ibland vinner man på lotto också! :)

Länsrätten tyckte att jag skulle vinna på Lotto så jag fick tillbaks mitt gamla körtkort igår, komplett med häftklammerhål, slitet och med gamla tumavtryck. :tummenupp
 

crw

långsam men vinglig
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Old Honda CBX
Davidk skrev:
2456188 Jaha förr eller senare måste man åka dit och igår så tyckte en viss konstapel att mitt körkort va så fint att hon ville behålla det.
Körde lite för fort på en 30 sträcka och det va ingen trafik och bra uppsikt men jag hade lite bråttom.
Så hur länge brukar man få det indraget?? jag har aldrig åkt dit tidigare under mina 4 år med kk och jag erkände.
Jag tänkte överklaga beslutet för att jag behöver kk i jobbet samt att jag är sjukskriven och behöver bilen då jag gå på rehab just nu.
Är det nån som enbart fått en månad indraget eller kortare tid??

Ajajaj, för fort på 30 ser dom inte så lätt på tyvärr. Det troliga är att du får minst 3 månader och om du sedan överklagar och bedyrar med intyg att du verkligen behöver styrlappen så kanske dom sänker det 1 månad, förutsatt att du inte har massa andra "prickar" på dig.

Lycka till:yoparty
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
En till saga med lyckligt slut, men jag ska göra den kort...

Jag och en polare drog lite på en lagom fin väg. Öppna gärden och fri sikt. Ingen trafik.

Stundtals gick det en bit över 200. Vet - jättedumt....:tomten
Vi slår av på tempot och ligger runt 100.
Från ingenstans i en jeffla fart kommer en bil och det var ju en sån där blå/vit sak med lampor på taket. :arsele
Då börjar tankarna - har folk sett oss och ringt, såg dom oss tidigare och försökte hänga på? Är det 70 eller 90 här?
Hatar sånt, fyfan! La mig i 90 som den ögontjänare man är. :rolleyes:
Dom gled bara långsamt upp jämsides (det kändes som en evighet) och drog ner rutan och gjorde tecken att vi skule sakta ner.
Sen flinade dom och åkte vidare.
Kvar satt jag med nedbajs-t skinnställ... :pannkyss
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top