Indragning av KK efter endast 2 "ringa" fortkörningar?

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Fakta (helt hypotetiskt förståss):
1 fortkörning 91 på 70 väg, utanför tättbebyggt.
1 fortkörning 84 på 70 väg, utanför tättbebyggt.
ca 6 månader mellan.

Fråga 1:
Är det någon som blivit av med KK för dessa förseelser tillsammans?, som enligt trafikjuristen anses som "ringa".

Fråga 2:
Nån som vet om länsstyrelsen skickar ut även varnigar med REK brev?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Låt mig gissa, du har fått 2 fortkörningsbotar inom 6 månader och nu ett rekomenderat brev från LS. Du är jätterädd och törs inte hämta brevet? :)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
tidigare krävdes två _varningar_ på kort tid och det tror jag det blir först vid 25+, dvs dom du skrev var bara vanliga "prickar" och då krävs det betydligt fler för att bli av med kort.

Men du kanske får en varning om du får två prickar för tätt, och varningar måste dom meddela dig, svarar du inte kommer rek brev.

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
YZF 600
I mitt fall var la det lite andra förutsättningar...
Blev av med kortet 3 månader i höstas, fick tillbaks det i nov/dec.
I Januari åkte jag på 2 st fortkörningar inom en vecka (samma polis...), på 70-väg. Runt 86km/h på båda, ringa iaf.

Nu, ca. 5 månader senare, lagom till sommaren, så kom indragningen - 2 månader.
Barnsligt...
Jag har ju redan slutat köra för fort, har ju redan lagt 8-9 papp på det där. :gnissla

Iaf så kom min indragning med REK-brev, gällande från dagen det löstes ut. Man kan ju vänta upp till en månad med att lösa ut det, om det nu underlättar...
Vet tyvärr inte om de utfärdar även varningar med REK. Det låter ju iofs tufft o dra in det pga. dina småttiga förseelser.
Hoppas det går bra för dig iaf. Lycka till.

PS. Man kan inte sticka till postgubben en femhundring och be honom riva sönder kuvertet o skylla på transportskada..? Gör du så ett par gånger, så kan du ju rädda mc-sommaren! :tummenupp

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag fick en "90" på centralbron och söderledstunneln. Där råder 70. april -07
Jag fick en 90 till på essingeleden. Där råder 70. Maj -07 (Erkände mest därför att mc polisen var galen och hade slängt mina nycklar utanför räcket) Jag tror inte han kunde bevisa överträdelsen men jag ville slippa våldtäkt.

Jag har tidigare så att säga inte brytt mig så mycket om lite blåljus i backspegeln. Men eftersom jag numera är en ansvarig medborgare så stannade jag i båda fallen och tänkte, skit samma jag har råd med böter.

I oktober fick jag ett brev från LS där det stod att de övervägde att dra in mitt körkort i maximalt tre månader. Jag överklagade och fick körkortet indraget i en månad.

Så kontentan är: första gången, stanna. Andra gången, dra.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag har blivit av med kortet efter att jag, inom loppet av två år, kört mer än 25 km/h för fort två gånger.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag åkte för snart två år sedan dit på 65/50-laser, 75/50-laser, 116/90-laser, 99/90kamera inom samma år. Alla gångerna i bil. Var säker på att LS skulle ta kortet för mig men det dök bara upp en varning om att de nästa gång skulle ta kortet för mig. Tydligen fungerar det väldigt olika.
Det enda man kan vara säker på är att man kan aldrig vara säker.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Fick en varning som inte var ringa, 97 på 70-väg med släpkärra. Kom inte i något rekommenderat brev men detta var iofs 2½ år sedan.

Stod något om att en liknande förseelse inom en 2-årsperiod kunde vara tillräckligt för en återkallelse, något som Biturbo uppenbarligen råkat ut för. Ska se om jag hittar den nånstans så kan jag skriva vad det står ordagrant.

Står det inget, på den första varningen du fått, vad en eventuell andra varning skulle betyda?

Last edited:

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Allt handlar om vilket humör den handläggarn har om att ge varningar samt dra kortet. Jag torska för typ 5 år sen och körde 165 på 110 väg på en söndag vid 1700 tiden och det stod som spö i backen av regn ville bara hem dessutom hade brud fan tappat nyckeln till firma bilen som stod i hageby. Hade aldrig innan torskat för ett ända skit och dom drog skiten i 4 månader. Jag jobba då på securitas och hade stort behov av att ha kortet för att kunna jobba. Men dom sket i allt och gav me 4 månader. För några veckor sen körde jag 65 på 50 väg och dom plocka mig med laser fan. OCH igår tog dom mig för att ja hjula på gatan.. blir så trött på att man ska vara så jevla slut.

Elfie

ligger gärna för pengar!
Gick med
23 May 2004
Hoj
GSX-R 600 *KRASHAD* // Suzuki Intruder 1400 *GLIDARE*
Jag blev av med kk'et i 1 månader för dessa

75km/h på 50-väg (Stockholm)
80km/h på 50-väg (Stockholm)

Ungefär 2 månader emellan dessa. Länsstyrl. skickade hem brev där dom skulle pröva KK't, skickade tillbaka arbetsintyg och allt - så blev jag av med det i 1 månad och behövde ej ta om Körkortet efter spärrtiden. Så det var nice. Kan ju tillägga att innan jag fick hem brevet hade jag kört förbi en polis på centralbron i 140km/h, fast dom hann aldrig klocka mig, men följde efter och tog reg plåt och skrev anmälan(troligtvis).

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Man tappar ju lusten asså när man torskar dit. Men man får använda skallen lite och ta de lite lugnare. Åker ju motard och då är de ibland en del busande i stan och då får man helt enkelt skylla sig själv. Nu åker motard iväg och snart kommer en k8 in!

Andy B

Gasglad
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
Hayabusa -08 Yoshimura Edition
Då är det ändrat sedan jag rågade ut för det. För i pappret jag fick stod det klart och tydligt att om man blivit tagen för att ha kört 25+ för fort inom 2 år så åker lappen.

Stämmer!
Nya reglerna säger att man har "ögonen på sig" i 2 år från det att man fick tillbaka körkortet.
Kör man 25 km/h över rådande hastighetsbegränsning (eller mer...) på 50-110 väg så åker körkortet med största säkerhet när handläggaren på Länsstyrelsen får rapporten från polisen. Kollade detta nyss per telefon med Lst.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka