Inför min första trackday

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du har aldrig delat bana med en moto3 förare va? :D Dom kan definitivt hålla samma varvtider som en 1000cc med rätt förare. Det var bara att snällt lägga sig bakom på rakan och inte vara i vägen.

"någorlunda likaledes kompetenta händer" är några nyckelord där...
SBK vs Moto3/125GP har tex en varvtidsskillnad på runt 5 sekunder på Gelleråsen.
Om literhojen blir ifattåkt av 125:an så är denne långsammare än 125an, och kan bara passera 125an på rakorna för att sedan omedelbart bromsa upp 125:an vid inbromsning och kurvtagning i första bästa kurva efter rakan. Istället kan ju snubben på literklubban ta det lite lugnt på den enda rakan, och låta 125an komma först till kurvan så kommer han inte störa 125an nå mer.
Det är ju ändå inte race på bandagar, så att hålla på och fajtas med omkörningar känns lite onödigt. :hihi
 
Last edited:

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Då borde väl du stanna bakom när du blir omåkt på din hunnratjufemma väl? Eller varför ska du få pressa på det viset du tycker är kul med en liten hoj med hög kurvhastighet, medan de andra ska ligga bakom dig och hålla igen helt och gå miste om sitt roliga? Det är inte deras fel att du valt att köra bandagar på en obskyr modell som skiljer sig från mängden och därför får problem. Du har inte mer rätt än någon annan bara för att du har högre kurvhastighet.
Sen förstår jag problemet, men grejen är att det är en bandag där man får gilla läget att samsas på banan med alla möjliga sorters förare och fordon. Vill du åka i ingenmansland får du väl åka en sväng inom fastlane och vänta på en större lucka och gå ut då.

Fast särskilt stor uppoffring kunder väl inte vara att pruta lite på gasen på rakan på det varvet, den motorsvagare hojen lär ju försvinna ändå till nästa raka.
 

Zelnik

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Bland blåbär
Hoj
Dyr -13
Du har aldrig delat bana med en moto3 förare va? :D Dom kan definitivt hålla samma varvtider som en 1000cc med rätt förare. Det var bara att snällt lägga sig bakom på rakan och inte vara i vägen.

Hur fan orkar du ligga bakom på rakan? Det är klart man använder den enda chansen att blåsa om dom.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Mycket dubbelmoral i denna tråd. Hur många kan ärligt säga att de kör i 80 km/h på rakan för de blivit omkörda av en moppe i Ejes??? Sånt jävla skitsnack!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Hur fan orkar du ligga bakom på rakan? Det är klart man använder den enda chansen att blåsa om dom.

Det var på Almeria. Jag körde om på rakan nån gång, men när jag insåg att han började bromsa när jag var klar och jag kunde hänga på i typ 3 kurvor kändes det som en jävligt dum idé att ligga i vägen mer än nödvändigt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då borde väl du stanna bakom när du blir omåkt på din hunnratjufemma väl? Eller varför ska du få pressa på det viset du tycker är kul med en liten hoj med hög kurvhastighet, medan de andra ska ligga bakom dig och hålla igen helt och gå miste om sitt roliga? Det är inte deras fel att du valt att köra bandagar på en obskyr modell som skiljer sig från mängden och därför får problem. Du har inte mer rätt än någon annan bara för att du har högre kurvhastighet.
Sen förstår jag problemet, men grejen är att det är en bandag där man får gilla läget att samsas på banan med alla möjliga sorters förare och fordon. Vill du åka i ingenmansland får du väl åka en sväng inom fastlane och vänta på en större lucka och gå ut då.

Problemet med liten effektsvag cykel är att du kan vara 5-10s snabbare på ett fritt varv men det är ändå skitsvårt att komma om framförallt om det skall göra en omkörning med mycket plats för osäker förare. Ger personen då bara fan i att åka om på efterföljande raka så är jag ju long gone sedan. Är man ungefär lika snabb varvtidsmässigt men olika snabb i olika partier är det en helt annan sak
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mycket dubbelmoral i denna tråd. Hur många kan ärligt säga att de kör i 80 km/h på rakan för de blivit omkörda av en moppe i Ejes??? Sånt jävla skitsnack!

Jag brukar släppa iväg folk som kör om mig även om jag i nästa kurva bromsar senare och håller högre fart, lite samma med om en mindre hoj pruttar om mig. Speciellt på bandagar när jag mest är där för att ha skoj, inte vara snabbast på banan.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Problemet med liten effektsvag cykel är att du kan vara 5-10s snabbare på ett fritt varv men det är ändå skitsvårt att komma om framförallt om det skall göra en omkörning med mycket plats för osäker förare. Ger personen då bara fan i att åka om på efterföljande raka så är jag ju long gone sedan. Är man ungefär lika snabb varvtidsmässigt men olika snabb i olika partier är det en helt annan sak

Har du en varvtid som är så pass mycket lägre bör du byta upp till en rappare fartgrupp kan jag tycka. Är du redan i rappaste fartgruppen tycker jag att du får överväga att byta hoj för dessa körtillfällen eftersom du skiljer dig stort från majoriteten av cyklar på banan och därför är du den udda fågeln som skapar problem för dig själv. Killen som kör om dig på rakorna har garanterat inga problem eller känner någon irritation över att göra det. Det är du som har problem med att du blir omkörd av någon du vill ska ligga bakom. Lösningen på det är att se till att inte hamna bakom honom. Det gör du antingen genom att skaffa hoj som inte är så jävulskt långsam på rakan att han hinner ta igen ditt försprång på 5-10 sekunder som du skaffat runt varvet. Eller genom att gå i depå en snabb vända och ut i tomt område. Eller genom att köra om honom vid andra ställen runt banan, fattar inte varför det är ett problem för dig ifall killen står stilla i böjarna som det känns för dig? Jag har varit i samma situation och ofta bromsar man förbi i slutet av rakan och är förbi redan innan första böj eller också rundar man i ytterspår i nästa böj utan problem. Att kräva att samtliga förare med mer pulver än en 125a ska stockas upp bakom dig för att du ska få njuta ohämmat utan störande andra åkare är helt orimligt. Du är på en bandag med en salig blandning av förare med olika hojtyper, material, erfarenhet och mål med körningen. Vill du ha jämnt fält och endast duktiga förare runt dig får du nog bege dig till en licensträning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag brukar släppa iväg folk som kör om mig även om jag i nästa kurva bromsar senare och håller högre fart, lite samma med om en mindre hoj pruttar om mig. Speciellt på bandagar när jag mest är där för att ha skoj, inte vara snabbast på banan.

Det är fint av dig att du gör det. Men det finns inget tvång att låta förare som kör om få ligga kvar framför. Jag håller mitt pace och blir jag omkörd fortsätter jag med mitt eget pace, skapas det utrymme och marginal nog att ta tillbaka så tar jag chansen. Och det är inget som helst fel med det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är fint av dig att du gör det. Men det finns inget tvång att låta förare som kör om få ligga kvar framför. Jag håller mitt pace och blir jag omkörd fortsätter jag med mitt eget pace, skapas det utrymme och marginal nog att ta tillbaka så tar jag chansen. Och det är inget som helst fel med det.

Nej, bara lite onödigt att störa andra på banan bara för att du absolut inte vill visa vad som är väldigt lite hänsyn.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Fast, om någon på literklubba kör så jäkla långsamt att en 125:a kommer ikapp så är de långsamma, och kan bara gasa rakt fram.

På en typisk gathoj-körning är min uppfattning att nästan alla deltagarna oavsett kubik är långsammare än en 125GP-förare. På en klubbkörning på Karlskoga för några år sedan åkte jag typ 1:14-tider med min R1, och var snabbast av alla där (hade helt enkelt mest erfarenhet i sällskapet) med undantag för en kille som tävlade i 125GP. Han stekte mig helt hejdlöst nästan var på banan vi än var, och jag tyckte inte att jag var direkt långsam. :3freak
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Nej, bara lite onödigt att störa andra på banan bara för att du absolut inte vill visa vad som är väldigt lite hänsyn.

Men ge dig, för att vara "banknarkare" har du synnerligen dålig koll på hur man kör bana. Om man kan köra om någon gör man det, och har den omkörda problem med det får den väl gå ut i fast lane och invänta lite space.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På en typisk gathoj-körning är min uppfattning att nästan alla deltagarna oavsett kubik är långsammare än en 125GP-förare. På en klubbkörning på Karlskoga för några år sedan åkte jag typ 1:14-tider med min R1, och var snabbast av alla där (hade helt enkelt mest erfarenhet i sällskapet) med undantag för en kille som tävlade i 125GP. Han stekte mig helt hejdlöst nästan var på banan vi än var, och jag tyckte inte att jag var direkt långsam. :3freak

Haha, ja, jag är definitivt inte en speciellt snabb förare, än mindre nu än för 2 år sedan, och 125GP/Moto3-förarna är allihopa snabbare än mig skulle jag tro. :gnissla
En intressant sak med när en snabbare förare kommer ikapp är ju att man för förmånen att ligga bakom dem i några kurvor och se hur de kör. Man kan ju lära sig nya och värdefulla saker för hur man kör sin 1000cc även av att titta på en 125a som steker skiten ur allt annat på banan. :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men ge dig, för att vara "banknarkare" har du synnerligen dålig koll på hur man kör bana. Om man kan köra om någon gör man det, och har den omkörda problem med det får den väl gå ut i fast lane och invänta lite space.

Man stör inte andra genom att bete sig illa är väl den absolut första tumregeln på bandagar? När man då blir passerad av en snabbare förare på sämre material är man ju allmänt störande om man inte ens kan släppa av på en ynka raka, och istället förstör hela varvet för den andra föraren genom att envisas med att klämma förbi denne för att man får en enda raka där man inte behöver dra på fullt?
På licensträningar och race är det en helt annan potatis.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Denna info får våra bandeltagare:

VIKTIG INFO FÖR ER SOM SKA KÖRA PÅ VÅRA KTM DAGAR!

Välkommen till KCS Track Event
Vi kommer ha förarmöte klockan 08:20 (obligatorisk närvaro)
Sedan börjar snabb grupp 09:00, medel grupp 09:20 och lugn grupp 09:40.
Och så fortsätter det hela dagen fram till 16:00. Obs! inget uppehåll för lunch.
Viktiga punkter
• Ljudnivå: 95dB ”flygande mätning”
• Tejpa för backspeglar eller ta bort dem.
• När du kör på banan: Håll höger på rakan och genom hela första vänster och högerböjen.
• När du ska köra av banan: Lägg dig direkt till höger i chikanen och upp med handen. Håll högerkanten genom högerböjen ända in till avfarten.
• Röd Flagga: Passet avbrutet, dämpa farten och kör in i depå. Tänk på ovan hur du kör ut från banan
• Röd flagga vid utsläppet = INTE KÖRA UT PÅ BANAN
• Svart flagga: Personlig flagga och visas för specifik förare med handrörelse och flagga tillsammans. Betyder att depåpersonal vill prata med dig. Tänk på ovan hur du kör ut från banan
• Svart/vit flagga: Passet är slut. Tänk på ovan hur du kör ut från banan

All körning sker på egen risk och din hoj MÅSTE vara TRAFIKFÖRSÄKRAD.

Tänk på att det är hastighetsbegränsning i depå och parkering. Omkörning är ok i alla grupper, MEN sker med STOR MARGINAL i lugn grupp och med marginal i de andra två.
Det är ALLTID bakomvarande förare som ska visa hänsyn vid omkörning. Titta INTE bakåt utan håll blicken framåt och håll ditt spår. Du underlättar INTE en omkörning genom att flytta på dig hastigt i sidled. Tvärtom!

För att få så trevlig och säker körning för alla, så kommer vi flytta folk mellan grupperna. Om det skulle uppstå en för stor hastighetsskillnad mellan deltagarna.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Denna info får våra bandeltagare:

VIKTIG INFO FÖR ER SOM SKA KÖRA PÅ VÅRA KTM DAGAR!

Välkommen till KCS Track Event
Vi kommer ha förarmöte klockan 08:20 (obligatorisk närvaro)
Sedan börjar snabb grupp 09:00, medel grupp 09:20 och lugn grupp 09:40.
Och så fortsätter det hela dagen fram till 16:00. Obs! inget uppehåll för lunch.
Viktiga punkter
• Ljudnivå: 95dB ”flygande mätning”
• Tejpa för backspeglar eller ta bort dem.
• När du kör på banan: Håll höger på rakan och genom hela första vänster och högerböjen.
• När du ska köra av banan: Lägg dig direkt till höger i chikanen och upp med handen. Håll högerkanten genom högerböjen ända in till avfarten.
• Röd Flagga: Passet avbrutet, dämpa farten och kör in i depå. Tänk på ovan hur du kör ut från banan
• Röd flagga vid utsläppet = INTE KÖRA UT PÅ BANAN
• Svart flagga: Personlig flagga och visas för specifik förare med handrörelse och flagga tillsammans. Betyder att depåpersonal vill prata med dig. Tänk på ovan hur du kör ut från banan
• Svart/vit flagga: Passet är slut. Tänk på ovan hur du kör ut från banan

All körning sker på egen risk och din hoj MÅSTE vara TRAFIKFÖRSÄKRAD.

Tänk på att det är hastighetsbegränsning i depå och parkering. Omkörning är ok i alla grupper, MEN sker med STOR MARGINAL i lugn grupp och med marginal i de andra två.
Det är ALLTID bakomvarande förare som ska visa hänsyn vid omkörning. Titta INTE bakåt utan håll blicken framåt och håll ditt spår. Du underlättar INTE en omkörning genom att flytta på dig hastigt i sidled. Tvärtom!

För att få så trevlig och säker körning för alla, så kommer vi flytta folk mellan grupperna. Om det skulle uppstå en för stor hastighetsskillnad mellan deltagarna.

Får man köra om 125:eek:r på rakan är väl den stora frågan? :rofl
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top