Inför vinterförvaringen

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Cervantes skrev:
Bäst måste altså va att rulla omkring den titt som tätt och starta den 1 gång i veckan och låta den bli varm varje gång så hinner även batteriet underhålls laddas eller??
Nej. Det är det absolut sämsta sättet, inte minst för batteriet.
 
Last edited:

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Cervantes skrev:
Bäst måste altså va att rulla omkring den titt som tätt och starta den 1 gång i veckan och låta den bli varm varje gång så hinner även batteriet underhålls laddas eller??

NEJ! Som jag har förstått det mår motorn bäst av att stå still, för då blir det färre kallstarter och mindre kondens, små köra = kondens & ej tillräckligt varm motor för att förånga resten.

Batteriet är nog bäst att ladda ordentligt o sen ha inne. Jag har en enkel laddare som ser ut som en mobil laddare ungefär. Bara att plugga in och underhållsladda ibland, skitsmidig. Tar dock flera dygn att ladda ett batteri helt med den. Jag vet inte var man får tag i såna men de verkar vara bra.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har en laddare till bilen måste ju va samma... annars står hela hojjen inne i värmen...
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Cervantes skrev:
Har en laddare till bilen måste ju va samma... annars står hela hojjen inne i värmen...

Lyllos dig som har varmgarage! Då är det mycket enklare! Enda problemet är om grannarna klagar när man startar hojen på söndagmorgonen :hihi
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
har en väldigt tålmodig fru som låter mig ha den i hallen :Bugar
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
en liten föjld fråga då... hur länge måste den gå alt vilken temp ska den ha när den é varm?? har ju testat att starta den nån gång + en liten test tur men den har igentligen aldrig varmkörts någonsin (helt ny) kanske kunde va idé att göra det innan vintern iså fall??
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Cervantes skrev:
har en väldigt tålmodig fru som låter mig ha den i hallen :Bugar
Lyllos dig som har tålmodig fru :)

Cervantes skrev:
en liten föjld fråga då... hur länge måste den gå alt vilken temp ska den ha när den é varm?? har ju testat att starta den nån gång + en liten test tur men den har igentligen aldrig varmkörts någonsin (helt ny) kanske kunde va idé att göra det innan vintern iså fall??

Jag är långt ifrån en någon expert. Jag startade den här tråden för att jag vill veta och fick väldigt mkt tips, bla ett word dok( sse bifogat). Det är på engelska men någon hade översatt i en tråd, kommer dock ej på vilken m en sök på "vinterförvaring". Det kanske är lite överdrivet men de tipsade om att köra minst 20 minuter innan du ställer in den för vintern. Då motorn är rejält varm, byt olja och sätt sen en plastpåse över avgasröret för att hindra att fukt kommer in. låt stå över vintern. Vet ej om detta är bra, men många har sagt att man inte ska köra den under vintern.
 

Bifogat

  • vinterförvaring.doc
    79.5 KB · Visningar: 55

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Med andra ord så köra den varm i garaget varva lite och låta den gå en halvtimme innan jag tar in den i hallen igen så borde den va nöjd.. byta olja känns lite överkurs då den bara gått 600m totalt...

Fick smöra rejält för frugan :banana
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Cervantes skrev:
Har en laddare till bilen måste ju va samma... annars står hela hojjen inne i värmen...

Var försiktig med billaddaren. De ger i allmänhet mycket mera ström än vad ett mindre MC-batteri kan ta emot utan att skadas.
Men om batteriet är laddat, och det endast är underhållsladdning det är fråga om, eller om du kan ställa ner laddströmmen, så kan det nog gå bra.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
batteriet är laddat så det är bara underhålls laddning under vintern. hur mycket ström vill MC batteriet ha då? kan ju va värt att skaffa sig en riktig laddare direkt!
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Det är vilket som , antingen tömmer man eller så fyller man helt! :tummenupp
Tanken alltså.
FUBAR skrev:
Varför bör man tömma fuggarna för?

Att tömma tanken är väl inte så bra?

Batteriet tål kyla om det är fullladdat dvs ladda det till max sen ställer du ut det i garaget bara. Det skall inte stå varmt. :tummenupp

Kajan skrev:
NEJ! Som jag har förstått det mår motorn bäst av att stå still, för då blir det färre kallstarter och mindre kondens, små köra = kondens & ej tillräckligt varm motor för att förånga resten.

Batteriet är nog bäst att ladda ordentligt o sen ha inne. Jag har en enkel laddare som ser ut som en mobil laddare ungefär. Bara att plugga in och underhållsladda ibland, skitsmidig. Tar dock flera dygn att ladda ett batteri helt med den. Jag vet inte var man får tag i såna men de verkar vara bra.
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Laddaren

Den laddare jag har fick jag av förra ägaren. Den är speciellt anpassad för MC batterier.

Mar skrev:
Det är vilket som , antingen tömmer man eller så fyller man helt! :tummenupp
Tanken alltså.


Batteriet tål kyla om det är fullladdat dvs ladda det till max sen ställer du ut det i garaget bara. Det skall inte stå varmt. :tummenupp

Det skall inte stå varmt?! Snackar vi: helst inte inomhus eller inte i pannrummet? Mitt står i hallen f tillf. Det är väl bra om det inte står i minusgrader heller? Vad händer om det står varmt?? :confused:
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Kajan skrev:
Vad händer om det står varmt?? :confused:
Det självurladdar något snabbare om det står varmt än om det står svalt till. OBS att man inte bör förvara batteriet i minusgrader, då är det bättre att förvara det varmt (eller ännu hellre svalt) och underhållsladda en gång i månaden eller ngt liknande.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vad klassas som svalt då?? kasta in det i källar skafferiet kanske? (ca 10grader.. )
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Svalt: ca 10-18 grader kanske. Det är inte livsnödvändigt att förvara batteriet svalt, men batteritillverkarna brukar rekommendera det vid långtidsförvaring. Det viktiga är att inte förvara det vid mycket kalla eller mycket varma temperaturer, dvs över +25 grader eller vid minusgrader om det ska förvaras under lång tid.

Se bifogad länk för råd (pdf-fil):
http://varta-automotive.se/content/tips/download/Rad_MCbatterier.pdf
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Finns ju en anledning till att man förvarar små batterier i kylen/svalen. Men det brukar inte bli minusgrader i mitt garage så jag brukar ha dom stående i garaget. Och detta funkar hur bra som hellst.

Det laddar ur sig snabbare om det står i värme iaf det är ett som är säkert. Men ett oladdat batteri skall aldrig stå svalt/kallt.

:tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Hur ofta ska man stöd ladda batteriet under vintern då?

får passa på att tacka för alla grymma tips! har precis tagit ur batteriet och ställt det i mat/vin källaren (ca 10grader)
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Cervantes skrev:
Hur ofta ska man stöd ladda batteriet under vintern då?
Enligt VARTA:s mc-batteriskötselråd: Ladda fullt när du plockar ur batteriet, underhållsladda sedan en gång i kvartalet (var 3:e månad).
 

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Vet inte riktigt om det är en myt eller inte, men man ska inte ställa blybatterier på betonggolv för då förstörs det.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top