Inflation i tjusiga titlar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Professorn nedan är inte den enda som sett den här utvecklingen. Om man nu egentligen kan kalla det för en ny utveckling. Det har ju funnits i alla tider egentligen. Ett billigt sätt att få folk att känna sig mer betydelsefulla. Ibland slänger de in en löneförhöjning för att stärka den känslan.

Titlar är egentligen aldrig något som imponerat på mig personligen. Man vet ju inte längre vad som döljer sig bakom den. Som barn blev man imponerad om någon var stridsflygare, brandman, polis eller t om militär. Men som vuxen rycker man på axeln när någon kör upp sitt visitkort i ansiktet på en numera. Professorn nedan har verkligen rätt i att det gått inflation i tjusiga titlar.

"— Vi lever i en tid när grandiositet grasserar. Alla ska guldkanta sin tillvaro, lyfta status och självkänsla, utan att det finns någon substans bakom. Det leder till titelinflation, säger Mats Alvesson, professor i företagsekonomi i Lund och författare till boken Tomhetens triumf."

http://hd.se/inrikes/2011/02/28/inflation-i-tjusiga-titlar/

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Äh, snickare som satte upp undertak kallade sig "Undertakstekniker" redan på 70talet.
Det är inget nytt fenomen.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Lite komiskt att en som poängterar det överdrivna användandet av titlar i artikeln tituleras som både professor och författare... Är det några som missbrukar sin titel så är det professorer och doktorander. Man kan många gånger se det i insändare i tidningar där någon beklagar sig över något och skriver under med Professor Blaha Skitsnacksson. Det de ofta "glömmer" att ta med är vilket ämnesområde de är professorer inom eller inom vad de doktorerat. Trots att det som de debatterar inte alls rör det de är kunniga inom så låter det ju alltid bra att titulera sig med något tjusigt och ger en överhand i debatten, enligt vissa.

MVH

Herr Ingenjör Baron Von Aquilo

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En lumparkompis till mig titulerade sig Fil.Grad.

Han jobbade på mekanisk verkstad och filade och gradade bitar hela dagarna...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag kalla mig ofta lite blygsamt och ödmjuk för "Jubel kommendör Theodore".

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Fordonstekniker är väll ändå en tjusig titel ;)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med artikeln. Har haft förmånen att jobba till stor del på företag där mitt och VDs visitkort haft samma info, namn och kontaktuppgifter!

I vissa fall känns det helt galet, när nån har "office manager" på visitkortet för att de är ansvariga för att beställa skrivarpapper ungefär, så undrar man hur lättköpta folk är.

Fan, spara titeln och ge mig deg.. Man kan inte köpa däck för titlar!

Som nån på DI.se skrev.. Bemanningsföretagens "rekryterare" är till 95% nyexade småflickor (stört snygga såna dock, där jag jobbar ivf) från PA-programmet som aldrig haft riktiga jobb själva.

Jag var på intervju i veckan för ett "konsult"-uppdrag och fick frågan vad jag ville "bli". Förklarade på ett väldigt bra och rakt sätt (tycker jag även nu i efterhand) vad jag ville göra, och att om det sen innebar att det stod CEO, CFO eller projektledare på visitkortet var mindre viktigt. Den första följdfrågan var: "Om du får välja då, vad vill du mest?" :huvet

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Den finaste och mest ärbara titeln måste vara "Beauty Booster". Ni vet, den fulare av två tjejer som gör att hennes kompis ser bättre ut.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Folk med meningslösa, långa & töntiga titlar imponerar inte på mig iaf....har sett detta mer & mer senaste åren, när du sedan frågar vad dom egentligen jobbar med kan dom knappt säga det, då titeln plötsligt blir så uppenbart löjlig. :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min titel på jobbet är typ design leader / software developer... Själv kallar jag mig kodapa. :)

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Då jag är en ganska ödmjuk person, föredrar jag att hålla en låg profil.
Men när omständigheterna kräver en något mer formell framtoning, föredrar jag att tituleras gud. :rolleyes:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
På mitt nya jobb blev jag Key account manager.
Själv vill jag alltid vara så titel lös som möjligt, ser bara löjligt ut enligt mej.
Andra på mitt jobb anser att titel är allt här i världen.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
På mitt nya jobb blev jag Key account manager.
Själv vill jag alltid vara så titel lös som möjligt, ser bara löjligt ut enligt mej.
Andra på mitt jobb anser att titel är allt här i världen.

Efter några år på jobbet, eller efter över 20 år så har jag sett alla konstiga titlar, och aldrig begripit vafan det handlar om, eller kanske ens brytt mig. Vad jag däremot har tänkt på, är att alla dessa fina titlar är fan inte värda ett skit. För att jag har haft samma jobb, samma titel och jag har vinkat av 12 st vd och gud vet hur många 25 öreschefer under denna tiden. Så man kan ju undra vad en Key account manager på off trade har att tillföra på en 20-årstid igentligen?

sportbike

Guest
Jobbar man med fordon så kan man ju titulera sig "Tekniker" eller varför inte "Diagnosutvecklare", men när man klämt sig och tappat hammaren på tårna insmord i allsköns lagerfett tillräckligt många gånger, så inser man att man i grund och botten inte är nånting annat än en "Oljeapa" :mad:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tycker det verkar gå åt andra hållet. Man ser färre och färre titlar på visitkorten nuförtiden.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO