Inflation i tjusiga titlar

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tycker det verkar gå åt andra hållet. Man ser färre och färre titlar på visitkorten nuförtiden.

Ja speciellt "Afrikansk Diktator" verkar vara en titel som minskar i popularitet...

Jag har funderat på att ta över där, men vad ska man ha för utbildningar?

Jag känner att jag har mycket att lära, jag har liksom aldrig förstått grejen med hemliga rum fyllda med förgyllda tjurpungkulor, swimingpooler fyllda med getmjölk, hela rum fyllda med skor, källarfängelsehålor och skiten.

Ge mig en schysst lägenhet centralt, ett tilltaget garage med innehåll och jag kan diktera vilket land som helsrt för den lönen.
Fängelsehålor är såå 1300, har man meningsmotståndare så whackar man dom istället för att köra slutförvar under slottet...

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
forskarvärlden är full av titlar, just nu dräller min bransch av PhD folk och Docenter.

Dock så tycker jag att många förtjänar det, framför allt om dom forskat och lekt labbråtta 5-10 år.

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
På mitt gamla jobb (Sony Ericsson) kändes det som att de flesta var manager av något slag. Förklaringen till detta var dock väldigt enkel. Om man inte var minst manager på sitt visitkort så var det ingen som lyssnade på en när man besökte bl.a. Kina och Japan.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vissa titlar tycker jag står sig oavsett då många av dom innebär en hel del studier och annat t.ex. läkare, advokat och psykolog.

Men många andra har holkats ur fullständigt då t.ex. KAM som från början betydde precis nyckelkundsansvarig och personen i fråga hade kunder som volvo, ibm eller liknande kan idag innebära att du sitter på kvällar och besvärar privatpersoner om huruvida de är kompetenta nog att stöldanmäla sin plånbok...

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Man jobbar ju inte på ett ställe där man inte får en titel på engelska i alla fall. Nej nån måtta får det vara!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi delar rätt friskt på titlarna på jobbet, vi är inte fler än att vi får ett dussin titlar var, jag blev "IT-chef/ansvarig" för att jag var den enda som hade mobiltelefon med webbläsare.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vi delar rätt friskt på titlarna på jobbet, vi är inte fler än att vi får ett dussin titlar var, jag blev "IT-chef/ansvarig" för att jag var den enda som hade mobiltelefon med webbläsare.

Då skaru ju vara CIO eller CTO! "IT-chef" är så jävla 1900-tal!

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Fekalie-administratör är nog det bästa jag sett hitintills.
Killen med den stora lastbilen med den största tanken som suger skit ur avlopp.
Det stod t.om det på visitkortet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då skaru ju vara CIO eller CTO! "IT-chef" är så jävla 1900-tal!

Vilket är bäst? Kan jag vara båda?

Jag ska beställa lite gratis vistaprint-visitkort snart, så det är viktigt att jag får med allt som imponerar...

Min far (som aldrig har gillat titlar, trots att han har haft några) beställde visitkort med titeln "Tidsdisponent" när han gick i pension.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vilket är bäst? Kan jag vara båda?

Jag ska beställa lite gratis vistaprint-visitkort snart, så det är viktigt att jag får med allt som imponerar...

Min far (som aldrig har gillat titlar, trots att han har haft några) beställde visitkort med titeln "Tidsdisponent" när han gick i pension.

Du kan nog inte vara båda, men i de fall det finns både en CTO och en CIO brukar CTO vara bättre och omfatta hela teknikavdelningen. (Det är ju alltså Chief Information/Technical Officer)

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Fått ett visitkort från en plattläggare som var "President". Firman hade två anställda.

Plew

Hungalabungala
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Superduke
Sedan titlar som självklara och någorlunda skyddade statusmarkörer försvann och individualismen gjorde sitt stora intåg har folk börjat skryta och överdriva. Precis som förr ser man dock ganska snabbt var substansen finns: en advokat är en advokat och ett stadsbud är ett stadsbud, även om det senare titulerar sig transportdirektör.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Titlar jag saknar är de gamla mästartitlarna/mästarbreven (som försvann i takt med att de nya läroplanerna dödade yrkestoltheten under förevändningen att alla skulle vara lika). Titlar som tarvade skills och lång erfarenhet. Skeppsbyggnadsmästare, murarmästare etc.

Jag menar: Chef kan ju folk få kalla sig bäst de vill.
Men hade man i det gamla systemet kvalificerat sig till Mästare eller Mäster, då var man fan king på sitt område och förväntades veta vad man höll på med, betrodd av sin bransch att även lära upp yngre gesäller. En auktoritet man inte snackade bort.

Last edited:

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Titlar jag saknar är de gamla mästartitlarna (som försvann i takt med att de nya läroplanerna dödade yrkestoltheten under förevändningen att alla skulle vara lika). Titlar som tarvade skills och lång erfarenhet. Skeppsbyggnadsmästare, murarmästare etc.

Jag menar: Chef kan ju folk få kalla sig bäst fan de vill.
Men var man Mästare eller Mäster, då var man fan king på sitt område och visste vad man höll på med, en person som var godkänd att även lära upp yngre gesäller. En person man inte snackade bort.

Mester (Mäster på sv.?) förekommer fortfarande i grannlandet i syd, främst inom sådant du nämner, hantverkare, elektriker, och olika typer av maskin/verkstadsjobb.

Ang. det som någon skrev längre upp om att vissa asiater inte är intresserade av att snacka med en om man inte har en fet titel på visitkortet fick jag märka för några år sedan på ett jobb. Även om jag var inköpsansvarig, så hade jag titeln tekniker (för det var det jag var), och då spelade det ingen roll hur mkt jag försökte övertyga de om att jag var den som skulle "övertygas" när det kom till inköp av nya produkter. Skoj kultur det där, tur man lämnat IT branchen bakom sig.

Jag fick även rätten till en titel när jag gjorde klart min första del av utbildningen, förra sommaren. Men det är väl inte den slags titlar som diskuteras här, då jag själv i alla fall skiljer på "arbetstitlar" och skyddade/akademiska titlar. Eller har inflationen nått även dessa?

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Fått ett visitkort från en plattläggare som var "President". Firman hade två anställda.

Och alla bar skinnväst?

På mitt gamla jobb (Sony Ericsson) kändes det som att de flesta var manager av något slag. Förklaringen till detta var dock väldigt enkel. Om man inte var minst manager på sitt visitkort så var det ingen som lyssnade på en när man besökte bl.a. Kina och Japan.

Jänkarna är också rätt bra på det där. Hade man inte "Principal Engineer" på kortet på branschmässorna så ville de helst inte prata med en utan tyckte att man kunde be chefen ringa.

Jag orkade i längden inte försöka förklara svensk företagskultur utan såg till att få titeln...

Det de ofta "glömmer" att ta med är vilket ämnesområde de är professorer inom eller inom vad de doktorerat. Trots att det som de debatterar inte alls rör det de är kunniga inom så låter det ju alltid bra att titulera sig med något tjusigt och ger en överhand i debatten, enligt vissa.

Här har vi t ex en professor emeritus som uttalar sig tvärsäkert om effekterna av en radiomast. Professor emeritus i någon obskyr underavdelning inom pedagogik, vill säga... stor humor. :)

http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel.aspx?ArticleId=5769005

Hm, hade vi en foliehattstråd någonstans?

Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Hade ett tag en tjänst på jobbet som innebar nyutveckling av tekniska tjänster på praktisk nivå. Dvs hitta nått nytt och sen se till att det fungerar och paketera in det som en tjänst.
På avdelningen jag då jobbade på fick välja titel själva :)
Skrev då givetvis
"Technical Business Developer"
Alla andra på avdelningen bara garvade, säljarna blev dock som tokiga.
För säljarna var vi ju bara de där idiosiska system-administratörerna som la sig i hela tiden o sa "det där är en dålig ide"
Varför skulle vi få så fina tittlar för?
Då garvade vi bara mer på min avdelning!

På ett annat jobb var man BOFH!

Nu är man ju dock unix-hora (unix-konsult) och efter 10år i branchsen så klassas man väl snart som "senior" dessutom.
Vilket som , jag bryr mig inte. Det enda jag kollar till är lönen och förmånerna.
(vilket tyvärr inte alls totalt sett är bra, pga div byten av tjänst innom företaget)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Titlar vill många ha men få vill ha titeln "Ansvarig".

Har du tillräckligt fin titel kan du aldrig göras ansvarig. Det ser ju illa ut för alla som gett dig titeln, så det tillåts inte hända. Då har "vi" gjort en "strategisk missbedömning" som i en "oförutsedd händelseutveckling" inte visade sig hålla. En person med goda kontakter uppåt som gjort sig omöjlig annorstädes kommer att ges en hög lön för att vara "strategic decision making process analyst". Därmed har man kraftfullt hanterat problematiken.

Naturligtvis skall detta resultera i en bonus för alla inblandade. Ja, utom de som faktiskt utförde något arbete. De har ju lön för det.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Efter några år på jobbet, eller efter över 20 år så har jag sett alla konstiga titlar, och aldrig begripit vafan det handlar om, eller kanske ens brytt mig. Vad jag däremot har tänkt på, är att alla dessa fina titlar är fan inte värda ett skit. För att jag har haft samma jobb, samma titel och jag har vinkat av 12 st vd och gud vet hur många 25 öreschefer under denna tiden. Så man kan ju undra vad en Key account manager på off trade har att tillföra på en 20-årstid igentligen?

Fast nu har jag ju ansvaret för dom 20 viktigaste kunderna.
Så lite ansvar fick jag i och med titeln. Men jag kunde lika gärna varit titellös och gjort samma jobb. Andra kollegor skriker halsen av sig för att få ha sin titel, enligt dom är titeln viktigare än arbetsuppgiften eller ansvaret.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO