Info najtång, bitte

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Igår på tisdagsträningen såg jag Torkel "in action" med en riktig najtång. Det var ren poesi. Vet någon var de finns och vad de kostar? Jag har aldrig sett någon till salu här i Sverige. Ägaren (ej Torkel, den var lånad) av den aktuella najtången hade köpt den på en MC-mässa i England.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
KK har också. Är det verkligen så tugnt att vrida på handleden med en vanlig tång?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Inte att det är tungt att dra det med en vanlig tång, men med en najtång får man perfekt resultat varje gång, manuellt missar jag iaf någon gång då och då o så får man göra om.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
gulsvartkawwa skrev:
KK har också. Är det verkligen så tugnt att vrida på handleden med en vanlig tång?
Du har tydligen inte provat, jag blev nästan religiös! Kricke O är det som har denna "måste ha grej"! 24 £ gav han visst, helt ok!!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
najj_tang.jpg

:bow
475 kr på www.kkracing.se , det får nog bli en så'n!
:squid

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag tror det är på tiden att konstatera det uppenbara....

Najtång är gay! Skulle även tro att den är lite synth men gay är det iaf...

Jalle

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR-06 & KX450F-10
Chrille skrev:
Jag tror det är på tiden att konstatera det uppenbara....

Najtång är gay! Skulle även tro att den är lite synth men gay är det iaf...

Japp. Att betala nästan 500 spänn för en tångj**el är extra-allt-gay.

Såvida det inte är en husgrund full med armeringsjärn som skall najas är najtång även synth.

Najtång hamnar således på listan just bredvid däckvärmare, krängarhjälp och proffslack.

metallgutten

ganska okej
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR 1300
Mao så har varken Chrille eller Jalle najjtång (och för att dölja sin avundsjuka så kallar dom det "synth") :slicka

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Teddy skrev:
Igår på tisdagsträningen såg jag Torkel "in action" med en riktig najtång. Det var ren poesi. Vet någon var de finns och vad de kostar? Jag har aldrig sett någon till salu här i Sverige. Ägaren (ej Torkel, den var lånad) av den aktuella najtången hade köpt den på en MC-mässa i England.

Hävdar som alltid, efter att ha jobbat med trådlåsning proffisionellt i 8 år, att vet man inte hur en trådlåsning skall se ut och göras, så drar de flesta tråden för hårt med najtång och själva idén med låstråden försvinner. Tråden ligger för nära bristningsgrännsen bara för att "det är så roligt med najtång"! Såg också Torkel igår, och han snurrade tråden för hårt! :tummenupp

En annan nackdel med naitång, är att den ger en brottanvisning på tråden när man låser käftarna. Låsningen på alla tänger är för tajt, och "nypet" plattar till tråden.

Lär er låsa med fingrarna eller med en liten platttång. Det blir både billigare och enklare. Trådlåsning med fingrarna utläres gratis om ni kommer och hojtar till. Om inte annat så sparar ni 475:- som ni kan köpa pilsner för!! :D

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Jupp, man vill gärna dra så tight det bara går med "wundertången", hade enorma problem att sluta snurra! Funderar på att uppgradera till 2 mm tjock najtråd så man kan dra precis så hårt man vill! Sa jag att Krickes tång var lila också? Oemotståndlig pryl oavsett vad Svenska Trådlåsningsakademin än påstår!
:squid

(Vem köpte options till sin parkettracer för mer än en najtång kostar då? Va? Va? Va???? )

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Torkel skrev:

(Vem köpte options till sin parkettracer för mer än en najtång kostar då? Va? Va? Va???? )

Vem köpte parkettracer först då va? Även fast hojen var ett lik. Jag hade i allafall en fungerande hoj.!! Vad säger du nu då? Va? Va? Va???? )

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Re: Re: Info najtång, bitte

EazyLiving skrev:
Hävdar som alltid, efter att ha jobbat med trådlåsning proffisionellt i 8 år, att vet man inte hur en trådlåsning skall se ut och göras, så drar de flesta tråden för hårt med najtång och själva idén med låstråden försvinner. Tråden ligger för nära bristningsgrännsen bara för att "det är så roligt med najtång"! Såg också Torkel igår, och han snurrade tråden för hårt! :tummenupp

En annan nackdel med naitång, är att den ger en brottanvisning på tråden när man låser käftarna. Låsningen på alla tänger är för tajt, och "nypet" plattar till tråden.

Lär er låsa med fingrarna eller med en liten platttång. Det blir både billigare och enklare. Trådlåsning med fingrarna utläres gratis om ni kommer och hojtar till. Om inte annat så sparar ni 475:- som ni kan köpa pilsner för!! :D

Exakt Eazy! En bra låstrådstång får man om man svetsar på ett par rörstumpar på skänklarna på en lite större plattång ca 25cm långa rör 10-12mm i diameter

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX

EazyLiving skrev:

Har svårt att tro att en något tillplattad och kanske lite för hårt snurrad tråd skulle brista när den används på det sättet vi gör! Kan det verkligen vara så!? :confused:

Last edited:

EazyLiving

Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Info najtång, bitte

oscar skrev:
Har svårt att tro att en något tillplattad och kanske lite för hårt snurrad tråd skulle brista när den används på det sättet vi gör! Kan det verkligen vara så!? :confused:

Jäpp... Fråga bara de som har najtång hur ofta de snurrar av tråden eller att tråden går av när de spänner upp den.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.

EazyLiving skrev:
...Trådlåsning med fingrarna utläres gratis om ni kommer och hojtar till...

Taget! Jag haffar dig vid första bästa tillfälle. Trådlåsning med Micke, det ska bli kul.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning