Info och synpunkter om GT28RS?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är här någon som har erfarenheter eller info/synpunkter på en Garrett GT28RS? Det kan vara så att jag får tillgång till en sådan, därav min fråga. Det jag fått reda på är:

Kullagrad :tummenupp
.60 A/R avgas
.63 kompressor

Hur långt räcker en sådan jämfört med en 16T? Vilka andra aggregat är den jämförbar med? Får jag plats med en sådan på min hoj? Lämplig? Hur är den i storlek jämfört med min TD04-16T? Diameter på husen t.ex.? Ska gärna passa mellan motor och framhjul... Några synpunkter om något annat?

Tacksam för svar...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ingen som vet något om den?
 

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Det jag vet om den är att den klarar att ge över 400 hp på en busa.. Ingen aning om storleks skillnad med en 16T tyvärr..

lahi skrev:
2625616 Ingen som vet något om den?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Här finns det mappar:
http://not2fast.wryday.com/turbo/maps/

Fast det fanns inte riktigt samma modell där, inte samma A/R.

Det är olika enheter i mapparna
1 kg/s = ca 132 lbs/min

Jag är osäker på om de är uppmätta vid samma tryck/temp och använder samma korrektionsfaktorer.
 

1000R

Dragracer
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
GSXR 1000 -01 samt en PSB Turbo Hayabusa.
Skicka ett PM till "stressad" här på forumet.
Jag tror det är en sådan han har på sin thunderace.:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gixxern skrev:
2625676 Det jag vet om den är att den klarar att ge över 400 hp på en busa.. Ingen aning om storleks skillnad med en 16T tyvärr..
Så pass, där ser man. Tackar för infon! :tummenupp


Bearing skrev:
2626017 Här finns det mappar:
http://not2fast.wryday.com/turbo/maps/

Fast det fanns inte riktigt samma modell där, inte samma A/R.

Det är olika enheter i mapparna
1 kg/s = ca 132 lbs/min

Jag är osäker på om de är uppmätta vid samma tryck/temp och använder samma korrektionsfaktorer.
Tack så mycket! Nu är jag ju ingen ninja på att läsa kompressormappar mm... har aldrig lärt mig det ordentligt. Konstigt. Lite hjälp skulle uppskattas :näsblod :)


1000R skrev:
2626189 Skicka ett PM till "stressad" här på forumet.
Jag tror det är en sådan han har på sin thunderace.:tummenupp
Ok, tackar! Ska göra det :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
lahi skrev:
Tack så mycket! Nu är jag ju ingen ninja på att läsa kompressormappar mm... har aldrig lärt mig det ordentligt. Konstigt. Lite hjälp skulle uppskattas :näsblod :)
Ska kanske utveckla detta lite. Den där turbinmappen, har det något med avgasmottryck att göra? Har gt28rs lägre avgasmottryck vid mitt effektuttag (~300 bakhjulshästar) än min td04-16t t.ex.? Hittar ingen turbinmapp till 16t. Mer info? :confused:

Och kompressormappen: effektiviteten anges ju i % där, det fattar jag, och flödet som då ligger en bit högre än 16t, men Pressure Ratio då? Hur läser jag det? Vad är det? :confused: Är det förhållande mellan turbin och kompressor? Vad hamnar jag på med min td04-16t? Vad är bra, vad är mindre bra? Om jag t.ex, som nu laddar 1,4 bar med min 16t och ska ha samma flöde vid lägre ladd med gt28rs, var hamnar jag då?

Hmmm, mycket frågor, men det kan vara bra att veta sådant här... Fyll gärna på med mer info som ni tror att jag vill ha! :tummenupp Jag förstår inte allt om mapparna så jag vet inte vad jag behöver veta, och därmed vet jag inte vad jag ska fråga efter.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Tryckförhållandet är kvoten av absoluttrycket efter turbon / absoluttrycket innan turbon. Dvs ca (1.4+1)/1=2.4.

Sen måste flödet kompenseras för temperatur. Du kan googla fram info om det, står även om det i garrettkatalogen. Är dock annan kompensationsmetod för MHI-mappar. Jag kan för dåligt för att kunna förklara bra.

Killen som kan finner du i den här tråden, om turbinmappar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62355
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bearing skrev:
2626863 Tryckförhållandet är kvoten av absoluttrycket efter turbon / absoluttrycket innan turbon. Dvs ca (1.4+1)/1=2.4.

Sen måste flödet kompenseras för temperatur. Du kan googla fram info om det, står även om det i garrettkatalogen. Är dock annan kompensationsmetod för MHI-mappar. Jag kan för dåligt för att kunna förklara bra.

Killen som kan finner du i den här tråden, om turbinmappar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62355
Ahaaaa, där ser man. Lite google blir det då.
Hmm, den där tråden går inte av för hackor! Nu har jag något att försöka förstå. Tackar för den.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top