Info om CBR 929-00 *tack*

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Passagerare

Rondellen skrev:
Hur är 929an att skjutsa på? Lider passageraren direkt han/hon sätter sig på hojjen eller går det att bra att köra lite längre sträckor för passageraren?


Tjejen har åkt bak på min 929:a ~200 mil. Det enda hon haft känningar i är fotlederna. Blir ganska skarp vinkel på fötter/knä. Ska man åka mycket med skjuts skulle jag rekommendera en annan hoj. Passageraren blir att "hänga" ganska mycket på föraren upplever vi det som iaf. Annars är jag supernöjd med min.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag fortsätter väl på den här gamla tråden då. Jag har skaffat mig en 929 och jag har läst en massa kommentarer från folk som säger att den är tråkig och slätstruken. Yeah right tänkte jag hur kan en hoj med 140-150hk vara tråkig?? Men det ÄR den, den drar fint genom hela registret men det händer ju inget spännande alls, inga vilda powerwheelies förutom på ettan, inga roliga effektpucklar eller vad man ska kalla det. Den känns ganska slö och tråkig, nu har jag iofs kört nerdrevat 2 år, kanske ska prova en kugg ner på Hondan? Ni som kört mycket 929 men även andra literhojar, hur tycker ni dom skiljer sig? Jag ångrar nästan att jag inte köpte en GSX1000R som jag tänkte göra, men den är ju minst 10 loppor dyrare. Kanske blir en nästa år...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Rigge skrev:
Jag ångrar nästan att jag inte köpte en GSX1000R som jag tänkte göra, men den är ju minst 10 loppor dyrare. Kanske blir en nästa år...


Du skulle köpt en gixxer.. :nicka
Fast det tar nog en stund att hitta en R1000 lika snyggt lackad som din 929:a.
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Rigge skrev:
Jag fortsätter väl på den här gamla tråden då. Jag har skaffat mig en 929 och jag har läst en massa kommentarer från folk som säger att den är tråkig och slätstruken. Yeah right tänkte jag hur kan en hoj med 140-150hk vara tråkig?? Men det ÄR den, den drar fint genom hela registret men det händer ju inget spännande alls, inga vilda powerwheelies förutom på ettan, inga roliga effektpucklar eller vad man ska kalla det. Den känns ganska slö och tråkig, nu har jag iofs kört nerdrevat 2 år, kanske ska prova en kugg ner på Hondan? Ni som kört mycket 929 men även andra literhojar, hur tycker ni dom skiljer sig? Jag ångrar nästan att jag inte köpte en GSX1000R som jag tänkte göra, men den är ju minst 10 loppor dyrare. Kanske blir en nästa år...

Många mindre erfarna förare (läs: ej tävlingsförare) kör snabbare på 929:an än motsvarande R1:a, men jag kan hålla med om att motorn är lite slätstruken trots en del hästar..

Du får lära dig älska saker som; bekväm körställning, skjutsegenskaper, långfärdsegenskaper och sist men inte minst, bagageutrymmet :crash

Edit: Om du nu måste köra på bakhjulet så går det ju faktiskt att gasa upp den på 2:an i rätt så höga hastigheter, så om du kuggar ned något eller ett par kugg fram så lär du kunna lyfta den utan koppling i ohälsosamt höga hastigheter :)
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Drifter skrev:
Edit: Om du nu måste köra på bakhjulet så går det ju faktiskt att gasa upp den på 2:an i rätt så höga hastigheter, så om du kuggar ned något eller ett par kugg fram så lär du kunna lyfta den utan koppling i ohälsosamt höga hastigheter :)

Alltså den går inte upp på bakhjulet på tvåan med enbart gas sittande, jag har lyckats en gång men då slet jag så förbannat så det var inge roligt, men det är en grym bakhjulshoj i övrigt. Kanske har det nåt att göra med att den gör typ 340 blås på tvåan.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
P@trik skrev:
Du skulle köpt en gixxer.. :nicka
Fast det tar nog en stund att hitta en R1000 lika snyggt lackad som din 929:a.

Nja blåvita 01 är ju så äckelsnygg så det finns inte ord för det, men min 929 är ju one of a kind så det är rätt kul det med.
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Bakhjulsåka.

Rigge skrev:
Alltså den går inte upp på bakhjulet på tvåan med enbart gas sittande, jag har lyckats en gång men då slet jag så förbannat så det var inge roligt, men det är en grym bakhjulshoj i övrigt. Kanske har det nåt att göra med att den gör typ 340 blås på tvåan.

Jag har då inga problem att få den att lyfta upp framhjulet i luften på tvåan, visserligen får man gå på ganska hårt med gasen men inte behöver jag rycka upp den. Min är en -00:a men har provkört polarens 01:a och den reser sig lika lätt den. Nu är jag så kass (läs: för feg att) på att åka på bakhjulet så det har inte blivit någon längre resa med bara ett hjul i backen. Vet en 929:a till med Akra helsystem som inte är lika villig upp på bakhjulet. Har säkert med ventilen i org avgassystem att göra.

Nejdå, de gör 180 på tvåan.. :hihi
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
don_tomazo skrev:
Va fan säger du Rigge? Här går man i 929-tankar och så sågar du hojen :) Hur ska man kunna provköra en innan man köper. Man kan ju inte bara åka ut till någon stackare som säljer sina fina och be att få provåka lite, inte köpa.

Jag tycker att det är en riktigt skön hoj, med prestanda som räcker till, powerwheelies gör den ju både på ettan och tvåan.

Har åkt över 700 mil med min i sommar och har inget att klaga på, kör mycket Sthlm-Örebro och då behöver man inte stanna för att sträcka på sig :Bugar

Skjutsa är inga probbs om man har en van passagerare...

I "kombiutrymmet" kör jag med lås, kedjespray och regnkläder :tummenupp

Justa service priser, en snäll och förlåtande hoj!

Jag är ingen höjdare på att åka på slangen men en polare har en -01:a och han kör ettan och tvåan ut nu, det tog ett tag innan han kom på hur han skulle få upp den på tvåan men nu går det utan koppling lr ryck bara gas :tummenupp

Men sen tycker vi ju alla olika, men för mig är den :yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top