Info om RSV mille önskas

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Hoj
RSV Mille -00
Tack för alla tips och råd!

Det är ju otroligt vilken kompetens det finns här. Vad skulle det kosta att byta kopplingen?

Och visst har jag tittat på millarna som är till salu här. Men jag är ju en gubbe som inte har några större banåkardrömmar. När jag köpte min gsxr så var det för att köra lite på bana, men den var rätt trist att sitta och köra vanligt på; vibrerade, satt ihopkrupen, fingrarna domnade, kramp i benen så därför kommer jag att hålla mig till en gathoj som man kan åka en eller annan bandag på, inte vise versa.

Jag trodde även att om man hade en lite ruffig banhoj att de skulle avskräcka tjuvarna, snacka om att jag hade fel.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tack för alla tips och råd!

Det är ju otroligt vilken kompetens det finns här. Vad skulle det kosta att byta kopplingen?

Och visst har jag tittat på millarna som är till salu här. Men jag är ju en gubbe som inte har några större banåkardrömmar. När jag köpte min gsxr så var det för att köra lite på bana, men den var rätt trist att sitta och köra vanligt på; vibrerade, satt ihopkrupen, fingrarna domnade, kramp i benen så därför kommer jag att hålla mig till en gathoj som man kan åka en eller annan bandag på, inte vise versa.

Jag trodde även att om man hade en lite ruffig banhoj att de skulle avskräcka tjuvarna, snacka om att jag hade fel.

http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=2641

90$x7 = ca 630:- möjligtviss måste du ha nya lameler också... men det är ej säkert det behöver bytas något av det... funkar det bra så behövs det inte åtgärdas.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
04-05 138hp lite barn sjukdomar tyvär några fixad på garanti ärenden...sving m.m annars bättre hoj mer effekt överallt mest på låg och mellan register, jämnare gång...mindre av och på slag.

Tänkte kolla om du vet lite mer vad som kunde vara kasst på dom här årsmodellerna? Funderar på att åka till Tyskland och hämta en Mille 04 el 05.

Nån som vet hur garanti-ärenden funkar på en importerad hoj? :va

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Tänkte kolla om du vet lite mer vad som kunde vara kasst på dom här årsmodellerna? Funderar på att åka till Tyskland och hämta en Mille 04 el 05.

Nån som vet hur garanti-ärenden funkar på en importerad hoj? :va

Svingen kan du kolla om den är bytt...
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=97870

Finns risk att kopplingen funkar dåligt...det är oftast packningen i hydralkopplingen som läcker(ganska lätt att åtgärda själv, finns bättre kopplings cylindrar att köpa som funkar bättre för ca 1500:)
http://www.rsvr.net/shop/item.asp?itemid=54&catid=51&sortby=name&page=&parentcatid=3

Bakbromsen...en av slang kopplingarna har för trång håll... går att bora ur själv men tror aprilia har ersättnings kopplingar nu(vissa sätter också en plåt som skydar bromscylindern)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=116120

Vissa kontakter är för dåligt dimisionerade så de går varma..(tror det är 3 st totalt), går att fixa genom att sätta ditt sockerbitar istället för de kontakterna)

Nu kommer vi till det jobbigste felet..04-05 vissa av deras mätare nollställs när batteriet dras ur.. så mil antalet blir 0 fast hojen t.ex har gått 3000mil. Så när du köper en 04-05 kolla på skicket eftersom milen troligen ej stämer(det är fixat på 06->) "vet ej om det finns garanti ärende på det här än tyvär :()

Det är de felen jag kan komma på....annars är det bara att tuta o köra, hur det är med garanti ärende på en import hoj har jag ingen aning om...men det mesta går fixa själv kolla bara så svingen är bytt!

Aprilias rotax 998 motor är skotsäker så de går lätt 10000mil+ oftast behöver inte ventilerna justeras fast hojen har gått 8000mil+

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
massa bra info...

Tackar!! Verkar vara lite skumma fel faktiskt. Svingen är ju iaf lätt att kolla själv, övriga fel visar väl sig isåfall.
Verkar ju lite som den äldre modellen är bättre ur kvalitétssynpunkt (och den nya) men det är ju just utseendet som jag har fastnat för på 04-05. Nyare blir lite för dyrt :(

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Hoj
RSV Mille -00
Är det någon som vet vart det finns en apriliaverkstad i Skåne? Nej inte i Landskrona och inte i Olofström / Bromölla. Finns det verkligen ingen i Malmö? Jag har hört att det eventuellt finns i Ystad, stämmer det?

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Hoj
RSV Mille -00
98-00 128hp(enda felet eller krånglet va kopplingen, finns kit att köpa för att fixa det om det inte redan är gjort som ej är för dyrt)

01-03 130hp inga fel alls kanon fin hoj m.m allt håller bra går och går inga ventiler som ändrar sig bara att köra

04-05 138hp lite barn sjukdomar tyvär några fixad på garanti ärenden...sving m.m annars bättre hoj mer effekt överallt mest på låg och mellan register, jämnare gång...mindre av och på slag.

06-07 143hp barn sjukdomar borta...mera fina detaljer vanliga versionen för öhlins fram och fälgar som liknar oz fälgar som nästan väger lika mycket som dem.

Gillar du v-twin karaktären så finns det inget bättre att köpa!, har själv haft en 01 i 3 år har kört totalt 3500mil med den och va helnöjd av den så jag byte till en 06a nu och är väldigt nöjd med den! den har allt som 01an hade och mycket till!... har redan kört ca 130mil med den på 3 dagar :)

Lam-Kaka

Om man tittar på 98-00 så är de reggade som 118 hästar? Men i begagnat guiden i bike så står de som 128. Och du en Mille guru säger också 128, vad är det som gäller?

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Lam-Kaka

Om man tittar på 98-00 så är de reggade som 118 hästar? Men i begagnat guiden i bike så står de som 128. Och du en Mille guru säger också 128, vad är det som gäller?

128hk.. men det brukar sita strypningar på dem orginal... klipa en kabel,ta bort en grej i ljuddämparen, och en plast grej i luftburken.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Eller byt till nåt snyggt och välljudande slip-on... :)

Meh....jag som trode alla tyckte om den fina stora orginal ljuddämparen :näsblod , näää det är nog sant den passar nog bäst innanför yterdören"bra att ha om det kommer en tjuv, 8kg masiv klubba :)"

!!ARGER!!

Dr Messerschmitt
Gick med
7 May 2007
Hoj
RSV Mille -00
Nu har jag äntligen köpt min mille. Det är en svart/grå/sliver -99/00a och är i stort sett helt oskruvad. Jag har sett att det finns ett slipon o chip av märket silmotor (inköpta på Kaemna i Tyskland) till en 03:a samt ett pure tech filter till salu på aprilia klubben.

Tror ni att filter, chip o slip-on skulle passa min hoj? Hur stor skillnad är det på motorer, avgas o luftburk mellan 98-00 o 01-03.

tack på förhand /Inte arg

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Nu har jag äntligen köpt min mille. Det är en svart/grå/sliver -99/00a och är i stort sett helt oskruvad. Jag har sett att det finns ett slipon o chip av märket silmotor (inköpta på Kaemna i Tyskland) till en 03:a samt ett pure tech filter till salu på aprilia klubben.

Tror ni att filter, chip o slip-on skulle passa min hoj? Hur stor skillnad är det på motorer, avgas o luftburk mellan 98-00 o 01-03.

tack på förhand /Inte arg

Vid en snabb efterforskning på www.italoparts.de så:
är det samma slipon 98-03.
Chippen verkar vara 98-00 och 01-03. Passar alltså inte.
Luftfiltret är samma.

Tänk vad internet är bra att söka på! :rolleyes:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Blev helt plötsligt sugen på en rsv 01-03. Verkar vara hyffsade priser ändå.
Nån över 25 som vill berätta vad de ger i halvförsäkring per månad?

Dave

Guest
Blev helt plötsligt sugen på en rsv 01-03. Verkar vara hyffsade priser ändå.
Nån över 25 som vill berätta vad de ger i halvförsäkring per månad?

Har en 00:a o betalar 686/månad hos Folksam
26 år bor i Kungälv
Fick samma premie hos salusansvar

IronMike

Guest
ingen med gammel-mille 01-03 som vill byta mot en sv1000s i samma prisklass? :rolleyes:

jag ska ha mille igen...fyfan vad man saknar den cykeln. spelar ingen roll hur värst saker jag haft eller testat, R1, K6 mm, hojjen jag helst äger är en mille.

gav sv'n en chans å köpte en för att jag inte kunde hitta ngn vettig mille, å sp1 var inte på fråga (för er som inte testat båda, men sp1'an känns som en mille med 90 kilos knubbis som passagerare)...

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
ingen med gammel-mille 01-03 som vill byta mot en sv1000s i samma prisklass? :rolleyes:

jag ska ha mille igen...fyfan vad man saknar den cykeln. spelar ingen roll hur värst saker jag haft eller testat, R1, K6 mm, hojjen jag helst äger är en mille.

gav sv'n en chans å köpte en för att jag inte kunde hitta ngn vettig mille, å sp1 var inte på fråga (för er som inte testat båda, men sp1'an känns som en mille med 90 kilos knubbis som passagerare)...

:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...