Info om Yamaha XTZ 750 Super Ténéré?

klas.karlsson

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Ort
Järfälla
Hoj
DR 650 -97
750

Har själv en TDM 850 - det är ju i princip samma motor. Jag har dock TRX motorn (alltså TDM efter 96 med 270gr förskjutning)...
Har sneglat lite på Super teneren också. dryga 70 hk i 200kg offroad låter ju på papperet bättre än ATn's 60 hk...

Har hört att den kräver sin man att tygla dock...

Det enda rikitigt negativa jag har hört är att den i än vätrre grad lidder av samma åkomma som tidiga TDM:er - klonkig växellåda - dvs. man får SParka i växlarna ibland :)


Tyvärr fanns ju XTz750 n innan internet slog och är ganska ovanlig, så länkar är lite svåra att hitta

Här är iaf två länkar:
http://www.mcpoolen.se/mc/1994/yamaha/xtz750-supertenere.html

http://www.motorbyte.com/mmm/pages/reviews/tdm4_98.htm (lite biinfo om teneren)
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Re: 750

klas.karlsson skrev:

Just den hojen är min gamla :)
bilderna togs när jag var där (vid mcpoolen) och bytte bakdäck på den. Det var -99 har jag för mig.
I övrigt var jag nöjd med hojen dom två år jag körde den.
Driftsäkerheten var perfekt, inte ett problem med den och växellådan var inte heller särskilt klonkig.
Om man tycker den är trött kan man köpa en motor från en TRX 850, den passar i princip rakt i, och vips så har man en riktig ökenräser! :)
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Dagens trådlyft....

Nu har man gått å skaffat sig en super tenere efter ett år som hojlös och 3 veckor i customträsket.... Det blev en -96 körd 2300 mil. Har inhandlat ett Arrow Paris Dakar replica avgassystem och funderar på att uppdatera fjädringen med en Wilbers dämpare bak, och factory pro's förnicklade emulsionsrör och eventuellt dynojet stage 2 ska väl också bli inhandlat i vinter.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Lokke skrev:
2548139 Nu har man gått å skaffat sig en super tenere efter ett år som hojlös och 3 veckor i customträsket.... Det blev en -96 körd 2300 mil. Har inhandlat ett Arrow Paris Dakar replica avgassystem och funderar på att uppdatera fjädringen med en Wilbers dämpare bak, och factory pro's förnicklade emulsionsrör och eventuellt dynojet stage 2 ska väl också bli inhandlat i vinter.


Gratis till guldet i trådlyft ; )
Och kul att du köpt dig en väldigt förvuxen motard ; )
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hårdare gaffelfjädrar borde gå före allt annat, enl. samstämmiga uppgifter.
(Aldrig kört nån, bara funderat på en sån för länge sen. Blev Bmw R 1100 gs i stället)
/u
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Dessa jäkla hondamänniskor! :tungan ni är mer patriotiska än harleyduccefolket ju. Det FINNS inget annat än de slöa hondorna för er. XTZ:an är en klart underskattad hoj med en klart roligare motor än hondan. Hondan är säker jättebra och håller och allt men Yamman har en underbar motor! Och maskinellt tror Jag nästan Yamman är, om inte mer stryktålig så lika mycket i alla fall i det här fallet. Den gör 200 blås också :yoparty

Hondorna är alltid sossegråa,sossebruna eller sossemörkgröna. Min teneré var rosa,lila,turkuise och vit på samma hoj:tummenupp /Teo
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
ulf_lundin skrev:
2549526 Hårdare gaffelfjädrar borde gå före allt annat, enl. samstämmiga uppgifter.
(Aldrig kört nån, bara funderat på en sån för länge sen. Blev Bmw R 1100 gs i stället)
/u

Det kan nog hända att det blir framfjädrar på samma gång som bakdämparn blir uppdaterad. Ska åtminstone få upp den in aktern för att få ett lite aktivera stuk. Har inte gjort nåt alls än åt den å den hänger 5cm bak endast av egen vikt, vilket är åtminstone 3cm för mycket. Blir att eventuellt byta lager i svingen å linkaget också. Gnisslar å käns som man skulle få en spark i röva för varje liten ojämnhet.

Alltså hur skulle det va med progressiva fjädrar på en sån här hoj? Wilbers har väl både linjära och progressiva. Lika bra att uppdatera allt på en gång så svider det bara en gång....:näsblod

Teo skrev:
2549541 Dessa jäkla hondamänniskor! :tungan ni är mer patriotiska än harleyduccefolket ju. Det FINNS inget annat än de slöa hondorna för er. XTZ:an är en klart underskattad hoj med en klart roligare motor än hondan. Hondan är säker jättebra och håller och allt men Yamman har en underbar motor! Och maskinellt tror Jag nästan Yamman är, om inte mer stryktålig så lika mycket i alla fall i det här fallet. Den gör 200 blås också :yoparty

Hondorna är alltid sossegråa,sossebruna eller sossemörkgröna. Min teneré var rosa,lila,turkuise och vit på samma hoj:tummenupp /Teo

:D :tummenupp
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Grattis till en bra hoj:tummenupp

synd att de inte tillverkar den längre, de skulle ha behållt den och uppgraderat den

hörde om en israel eller nåt som kört 20 000 mil eller mer med en sån

dom här har delar till den, de har bla. 530 kedja och drev till den

http://kedo.com/
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Super Teneren är en trevlig hoj för lite pengar.

Tyvärr har den några alvarliga brister.
Vikten, 226 kg torr är lite i tyngsta laget. Med full tank är den lika stabil som Wasaskeppet i skogen.:3freak

Bromsarna suger! Inget för inspirerad asfaltsåka, svampiga trots stålomspunnaslangar och dom fadar fort vilket är livsfarligt på en hoj som väger 1/4 ton.

Växelådan är tråkig, klonkig och svårväxlad med crosstövlar.

Yamaha rosten...

Fjädringen är mjuk vilket tillsammans med klumpigheten och vikten diskvalificerar den som offroadhoj.

Det positiva är motorn som levererar bra med mos och gillar varv jämfört med AfricaTwin är den rena raketen. Enda nackdelen är att den är lite törstig när man gasar på...:)

Nu låter det som jag sågar Super Teneren men det gör jag inte, som äventyrstourer, grusvägsräser eller pendlarhoj är den svårslagen. Den mjuka fjädringen är perfekt på dåliga vägar eller vid stadskörning. Den är robust och tål lättare marksyningar utan dyra reparationer. Med ett högre kåpglas blir den ännu bekvämare. Används den till det den är tänkt till är det en grymt bra allround hoj! 90-talets KTM 950 Adventure.
 

mrcash

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
tyresö
Hoj
2005 yamaha mt-01
Är det någon som vet om det är samma ram på xtz 660 och xtz 750 , båda från 1992
Eller om det går att få i 750 motorn i 660 ramen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det någon som vet om det är samma ram på xtz 660 och xtz 750 , båda från 1992
Eller om det går att få i 750 motorn i 660 ramen?

Jag är rätt bombsäker på att det inte skulle funka, tyvärr. 660:n är 1-cyl medan 750 är 2-cyl.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Varför skall man köpa en xtz750?
Sugen på en pendlarhoj som man kan sprätta grus med på helgerna

Ros eller anus?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top