@Putteliten
95db gäller där det finns en gräns. På flera andra banor handlar det om antal bullerdagar.
5-10 lök? Det var en dyr db-killer det. Det får man många svintobollar för...
Tyvärr är det så att en stånka är mycket känslig för ett igenkorkat rykrör.
Jag kan sätta på "besiktnings slutstycket". Då blir den tyst. (relativ, du hade nog blivigt förvånad hur mkt den fortfarande låter, det blev jag...)
Överhettningsproblem(XRen överhettar om den inte får ventilera, känt problem), igensotning, sjulkigt svårstartad, och att den går som skit får man som bonus.
10k var väll kanske att ta i, jag "måste" ju inte ha Akrapovic....
Bara för information, så är det orginal jag har på, det är den som låter som F-n...
(97db vid 3250rpm som är XR'ens mät varv - enligt någon, har ju ingen varvräknare
)
Det är den andra tystare som är tillbehöret. Så, tillskillnad mot en vanlig sporthoj så är hojen inte designad med åtanke på en sådan restriktiv ljuddämpare.
Min TL är godkänd som den är. Med db-killers i alla fall. Knappt märkbar skillnad i kraft på att slänga in dem.
(Lite är det ju, men en halv sekund hit eller dit bryr jag mig inte om)
Att ignorera detta "bullerproblem" kan ge påverkan på mycket annat på längre sikt då grannar och andra kan t.ex överklaga framtida bygglovsansökningar med mera....
Har aldrig haft för avsikt att ignorera några bullerkrav
Jag anser bara att de är korkade
Trodde det var banägarna som satte kraven. Tack för infromationen.
PS. Ljudet är för mig oviktigt. Jag kör gärna tyst som en mus, men bra genomströming och tyst är lite av ett motsatts förhållande... DS.