Inga fler GSX-R1000 i Europa

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nyckelordet är ”Euro”, för det är just EU som bestämmer och håller i taktpinnen vad gäller emissionskraven…

Och med de emissionskrav som råder och som kommer så är det svårt att konstruera och tillverka tvåhundra literhästar…Det går säkert om man är lite…kreativ…och om produkten får kosta bortåt halvmiljonen, men för en någorlunda ärlig japansk tillverkare som vill sälja sin produkt för ungefär 200.000…inte en chans…
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tråkigt. Men det var väl väntat.
Nästa på tur är väl R1an om inte den uppdateras?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Suzuki GSX-R 1000. En ikon runt 98-08 som sedan blev ”sporthojen med det sjukt fula avgasröret”. Titta noga så ser ni en hoj bakom blåset!
 

Bifogat

  • ED8FCA13-5973-42F1-96BD-1709522BFDF8.jpeg
    ED8FCA13-5973-42F1-96BD-1709522BFDF8.jpeg
    20.4 KB · Visningar: 70

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Suzuki GSX-R 1000. En ikon runt 98-08 som sedan blev ”sporthojen med det sjukt fula avgasröret”. Titta noga så ser ni en hoj bakom blåset!

Den kom 2001, men ikonstatusen ifrågasätts nog inte av någon.

För mig är den dessutom ikon av helt andra orsaker. Sällan hyllad i pressen och sällan vinnare av någon tidningstest, men lik förbannat den mest framgångsrika hojen i nationella mästerskap, med ganska stor marginal faktiskt…

Och ju fulare ljuddämpare desto bättre…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej, R1:an är euro 5 godkänd. Liksom zx10r, rsv4, panigale v4 bland andra.
Det är bara suzuki som sover.

Jag är inte säker på om det är Suzuki som sover eller de andra som har…låt os kalla det kreativ mappning…så att ingen tar illa upp…

Glöm inte att Suzuki är hårt märkta av en avgasskandal kring en motor de köpt av Fiat. Att fuska…förlåt, vara kreativ…med ytterligare ett fordon föll nog inte i god jord med deras ledning just nu…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla storglidare med V-twin är ju redan utdöda.... Näste hojtyp på gång alltså :gråta
Varför utveckla nya förbränningsmotorer för en marknad som är borta inom 10-15 år.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag är inte säker på om det är Suzuki som sover eller de andra som har…låt os kalla det kreativ mappning…så att ingen tar illa upp…

Glöm inte att Suzuki är hårt märkta av en avgasskandal kring en motor de köpt av Fiat. Att fuska…förlåt, vara kreativ…med ytterligare ett fordon föll nog inte i god jord med deras ledning just nu…
Ja, man undrar ju hur euroX certifieringarna går till. RSV4:an bullrar ju tex för mkt för dom flesta banorna, men har ändå slunkit igenom euro5. Dessutom drar den > 1 liter milen, vilket borde producera ganska mycket avgaser. ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, man undrar ju hur euroX certifieringarna går till. RSV4:an bullrar ju tex för mkt för dom flesta banorna, men har ändå slunkit igenom euro5. Dessutom drar den > 1 liter milen, vilket borde producera ganska mycket avgaser. ?

Jag tror inte att det handlar så mycket om hur certifieringen går till eller att någon skulle ha mutat någon. Precis som i bilvärlden handlar det om att lägga in en programslinga som känner igen den specifika körcykel som används under ett sådant Euro X test och sedan justerar bränslemappning, tändning, eventuell ventilsystemsstyrning och eventuellt avgasspjäll därefter. Och att sedan lyckas dölja programslingan och dessutom få de inblandade att hålla käft...

Det är ju uppenbarligen så det går till i bilvärlden och att som skymningspressen tro att det bara var Volkswagen som sysslar med sådant är naivt. Möjligtvis att Volkswagen var de enda som inte läst Smokey Yunicks bok. It's not illegal to cheat, just to get caught...

Att tusen kubiks sporthojar har svårt att möta kommande emissions- och bullerkrav har varit känt ganska länge. De producerar ju i dagsläget 200 eller fler hästkrafter ur en liter icke turboladdad slagvolym och att effektivisera förbränningen så till den grad att de fortfarande gör detta men inte längre släpper ut något och knappt låter något är svårt men inte omöjligt. Det kostar dock sinnessjuka pengar i utveckling av mappningsstrategier, lågfriktions- och värmeresistenta ytbehandlingar, ventilsystemsstyrningar och andra saker och då kommer inte desssa hojar längre att kosta max 200.000 SEK...

Jag tror att framtiden för samtliga tusen kubiks sporthojar är att säljas som "trackday specials", utan regskylt och lysen och utan någon hänsyn till emissions- och bullerkrav.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag tror inte att det handlar så mycket om hur certifieringen går till eller att någon skulle ha mutat någon. Precis som i bilvärlden handlar det om att lägga in en programslinga som känner igen den specifika körcykel som används under ett sådant Euro X test och sedan justerar bränslemappning, tändning, eventuell ventilsystemsstyrning och eventuellt avgasspjäll därefter. Och att sedan lyckas dölja programslingan och dessutom få de inblandade att hålla käft...

Det är ju uppenbarligen så det går till i bilvärlden och att som skymningspressen tro att det bara var Volkswagen som sysslar med sådant är naivt. Möjligtvis att Volkswagen var de enda som inte läst Smokey Yunicks bok. It's not illegal to cheat, just to get caught...

Ja. Eller om testcykeln är känd på förhand antar jag att man kan optimera utsläpp och buller, eller vad man nu vill uppnå, för de varvtalsområden och belastningar som testas.
Fast sen måste ju motorn funka bra under alla andra förutsättningar den kommer att utsättas för också. Och det är väl det som är svårt att uppnå kan jag tro.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top