Nä såklart de inte gör...inte i dag iallafall
Jag talar om att ändra avgasvärdena, byter du kammar så får du ingen optimal förbränning vid kontrollvarvet och då får du inte igenom fordonet. Precis som Moddlaren skrev om så finns det förslag och lagar på väg som inriktar sig på just avgasvärdena, vilket de också börjat kontrollera på motorcyklar från 2017 årsmodell.
Dessa kontroller kommer att göras tuffare (noggrannare) på grund av att man håller på att titta över förbud mot modifiering av enheter som har med avgasreningen att göra. Detta hänger även ihop med lagar om att avgasreningen ska ha fullt fungerande funktion under många år och det ska garanteras av tillverkaren. Det innebär att tillverkarna också kommer att göra det mycket svårare att modifiera motorerna.
Jag hade en schysst moddad Focus RS med nästan 500 hästar i motorn för några år sen, jag körde raka rör utan katalysator men den gick igenom besiktningen iallafall (trots ett mycket maffigt ljud
) eftersom den väljusterade mappen gjorde avgaserna så rena så att katten inte längre behövdes (för 2010 års eu standard då) Han som mappade min bil sa att om tillverkarna skulle göra enskilda mappar för varje bil som lämnade bandet så skulle de inte behövas katalysator...