Inga fler GSX-R1000 i Europa

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det här tycker jag var sjukt fränt:

ce57f38375dc36199bc98a602ff98639.jpg


Kanske detta som hade varit framtiden för GSX-R 1000…?

Kolla in art_factory_studio_q på Instagram.
Det där ser inte ut som en parallell twin.... och nästa GSX-R1000 kommer ju vara just det.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det där ser inte ut som en parallell twin.... och nästa GSX-R1000 kommer ju vara just det.

Det där är en helt vanlig GSX-R 1000 K9-L6, alltså hojen som fanns 2009-2016. Plus ett kåpset som är inspirerat av fornstora dagar.

GSX-R 1000 med parallelltwin...suck...Det börjar likna Yamaha's återanvändande av gamla anrika modellnamn på malaysiabyggda skithojar...
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag tror inte att det handlar så mycket om hur certifieringen går till eller att någon skulle ha mutat någon. Precis som i bilvärlden handlar det om att lägga in en programslinga som känner igen den specifika körcykel som används under ett sådant Euro X test och sedan justerar bränslemappning, tändning, eventuell ventilsystemsstyrning och eventuellt avgasspjäll därefter. Och att sedan lyckas dölja programslingan och dessutom få de inblandade att hålla käft...

Det är ju uppenbarligen så det går till i bilvärlden och att som skymningspressen tro att det bara var Volkswagen som sysslar med sådant är naivt. Möjligtvis att Volkswagen var de enda som inte läst Smokey Yunicks bok. It's not illegal to cheat, just to get caught...

Att tusen kubiks sporthojar har svårt att möta kommande emissions- och bullerkrav har varit känt ganska länge. De producerar ju i dagsläget 200 eller fler hästkrafter ur en liter icke turboladdad slagvolym och att effektivisera förbränningen så till den grad att de fortfarande gör detta men inte längre släpper ut något och knappt låter något är svårt men inte omöjligt. Det kostar dock sinnessjuka pengar i utveckling av mappningsstrategier, lågfriktions- och värmeresistenta ytbehandlingar, ventilsystemsstyrningar och andra saker och då kommer inte desssa hojar längre att kosta max 200.000 SEK...

Jag tror att framtiden för samtliga tusen kubiks sporthojar är att säljas som "trackday specials", utan regskylt och lysen och utan någon hänsyn till emissions- och bullerkrav.
Jag har jobbat med just dessa frågor i många i i bilindustrin. Det du beskriver är explicit olagligt och det var det endast ett fåtal som ägnade sig åt. Däremot finns det många andra kryphål som är desto vanligare. Till saken hör att all lagstiftning är nu omgjord så det jag skriver gäller inte längre, men ett par exempel.
- Emissionsystem får reduceras om de kan ta skada, speciellt för diesel i låga temperaturer
- Körcykeln (NEDC) hade väldigt lite med verkligheten att göra
- All körning görs på Dyno, för att få fram rätt motstånd gör man en utrullning (gasa upp till 100, lägg i neutral och mäta sedan retardationen). Fundera på hur mycket man man optimera däck, asfalt, temperatur, bromsar etc.

Som sagt är det mesta ersatt och idag kompletteras alla prover md RDE, real world driving emissions, som är en portabel provrigg som monteras på bilen.

För MC är vi som sagt på väg mot Euro5, lösningen på bilar för att klara detta var liten slagvolym och högt laddtryck. En högpresterande literklubba utan överladdning får kämpa hårt för att nå kraven.

Gällande buller, ni kan nog gissar varför många hojar har en effektdip vid 6000 varv, det är inte av fysikaliska skäl. Tidigare vet jag att Aprilia hade en avgasventil som var väldigt aktiv därikring, därav att den kan klara ett bullerprov men inte få köra på Anderstorp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har jobbat med just dessa frågor i många i i bilindustrin. Det du beskriver är explicit olagligt och det var det endast ett fåtal som ägnade sig åt. Däremot finns det många andra kryphål som är desto vanligare. Till saken hör att all lagstiftning är nu omgjord så det jag skriver gäller inte längre, men ett par exempel.
- Emissionsystem får reduceras om de kan ta skada, speciellt för diesel i låga temperaturer
- Körcykeln (NEDC) hade väldigt lite med verkligheten att göra
- All körning görs på Dyno, för att få fram rätt motstånd gör man en utrullning (gasa upp till 100, lägg i neutral och mäta sedan retardationen). Fundera på hur mycket man man optimera däck, asfalt, temperatur, bromsar etc.

Som sagt är det mesta ersatt och idag kompletteras alla prover md RDE, real world driving emissions, som är en portabel provrigg som monteras på bilen.

För MC är vi som sagt på väg mot Euro5, lösningen på bilar för att klara detta var liten slagvolym och högt laddtryck. En högpresterande literklubba utan överladdning får kämpa hårt för att nå kraven.

Gällande buller, ni kan nog gissar varför många hojar har en effektdip vid 6000 varv, det är inte av fysikaliska skäl. Tidigare vet jag att Aprilia hade en avgasventil som var väldigt aktiv därikring, därav att den kan klara ett bullerprov men inte få köra på Anderstorp.

Fast man kunde ju leverera hojarna med snälla miljövänliga kamaxlar och ecu programmerad för att klara kraven.

Sedan säljer man trimdelar till dom. Eller vill man vara ännu mer etisk erbjuder man inte ens de delarna själv utan låter eftermarknaden erbjuda det.

Säg att kunden måste byta ecu, kamaxlar och avgassystem. Att sälja halvfabrikat funkade ju fram till 80-talet det skulle nog gå även idag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eller varför inte bara en "lätthackad" ECU...? Den kan ju styra bränsle, tändning, avgasspjäll såväl som en eventuell ventilsystemstyrning, så jag tror att man skulle komma ganska långt bara med det och det skulle inte ens vara synligt för någon utan dator, OBD-kontakt och rätt programvara...

Men jag tror inte att något av företagen som redan synats i "skandaler" är intresserade av en sådan lösning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast man kunde ju leverera hojarna med snälla miljövänliga kamaxlar och ecu programmerad för att klara kraven.

Sedan säljer man trimdelar till dom. Eller vill man vara ännu mer etisk erbjuder man inte ens de delarna själv utan låter eftermarknaden erbjuda det.

Säg att kunden måste byta ecu, kamaxlar och avgassystem. Att sälja halvfabrikat funkade ju fram till 80-talet det skulle nog gå även idag.
Hade inte EU någon ny lagstiftning just mot dessa delar?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller varför inte bara en "lätthackad" ECU...? Den kan ju styra bränsle, tändning, avgasspjäll såväl som en eventuell ventilsystemstyrning, så jag tror att man skulle komma ganska långt bara med det och det skulle inte ens vara synligt för någon utan dator, OBD-kontakt och rätt programvara...

Men jag tror inte att något av företagen som redan synats i "skandaler" är intresserade av en sådan lösning.

Du svarade själv på frågan. Om kunden måste bytt ut delar så börjar det vara svårt att klandra fordonstillverkaren för att inte ha tagit ansvar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast man kunde ju leverera hojarna med snälla miljövänliga kamaxlar och ecu programmerad för att klara kraven.

Sedan säljer man trimdelar till dom. Eller vill man vara ännu mer etisk erbjuder man inte ens de delarna själv utan låter eftermarknaden erbjuda det.

Säg att kunden måste byta ecu, kamaxlar och avgassystem. Att sälja halvfabrikat funkade ju fram till 80-talet det skulle nog gå även idag.
Sen är det dags för besiktning... "Var f-n la jag de där j-vla kamaxlarna...eller fick jag inte med dem? De ligger nog hos ägare nummer tre, kanske..."

Om jag då inte har rätta grejerna på besiktningen så plomberar de hojen och plötsligt har jag en schysst bandagshoj och en dyr brevpress...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Helfordonsgodkännande är väl inte så nytt?
Handel med motordelar lär dom ju inte kunna göra nåt åt.
Det finns ett förslag om att göra det olagligt för företag att tillhandahålla "trimdelar" för EPA-traktorerna, det är väl inte omöjligt att under "den gröna fanan" även förbjuda det till alla andra fordon? Sen att det är väldigt svårt att reglera detta i praktiken må så vara men med ökad kontroll på besiktningen samt att polisen får fler verktyg och bättre kunskap/incitament att kontrollera gör det svårare.
Om du t ex har en 25km/h elcykel i Frankrike och plockar bort spärren så kan det kosta 30 000 euro i böter...


Gör man något sådant för bilar och MC så skulle nog "trimmandet" minska avsevärt...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sen är det dags för besiktning... "Var f-n la jag de där j-vla kamaxlarna...eller fick jag inte med dem? De ligger nog hos ägare nummer tre, kanske..."

Om jag då inte har rätta grejerna på besiktningen så plomberar de hojen och plötsligt har jag en schysst bandagshoj och en dyr brevpress...

Brukar bilprovningen i Luleå ofta kolla vilka kamaxlar du har i hojen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ett förslag om att göra det olagligt för företag att tillhandahålla "trimdelar" för EPA-traktorerna, det är väl inte omöjligt att under "den gröna fanan" även förbjuda det till alla andra fordon? Sen att det är väldigt svårt att reglera detta i praktiken må så vara men med ökad kontroll på besiktningen samt att polisen får fler verktyg och bättre kunskap/incitament att kontrollera gör det svårare.
Om du t ex har en 25km/h elcykel i Frankrike och plockar bort spärren så kan det kosta 30 000 euro i böter...


Gör man något sådant för bilar och MC så skulle nog "trimmandet" minska avsevärt...

Dom kan ju försöka, historien talar inte för att myndigheterna komma vinna den kampen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ett förslag om att göra det olagligt för företag att tillhandahålla "trimdelar" för EPA-traktorerna, det är väl inte omöjligt att under "den gröna fanan" även förbjuda det till alla andra fordon? Sen att det är väldigt svårt att reglera detta i praktiken må så vara men med ökad kontroll på besiktningen samt att polisen får fler verktyg och bättre kunskap/incitament att kontrollera gör det svårare.

Helfordonsgodkännandet fungerar ju redan som ett förbud mot trimdelar, i alla fall på registrerade fordon som används i trafik. Det är ju flera år sedan polisen fick kännedom om detta, stormade in hos en lokal Yamaha-handlare, krävde att få se en snöskoter med respektive utan eftermarknadsturbo och sedan åkte ut till en avlastningsparkering i fjällvärlden och delade ut körförbud till höger och vänster...

Och samma sak gäller ju för vilken gathoj som helst, om någon bara skulle ha ork och kunskap att utföra kontroller.

Däremot, att gå från helfordonsgodkännandet till att kriminalisera själva tillverkningen och försäljningen av specifika trimdelar blir nog lite svårare. Ska ett antal företagare inte längre få tillhandahålla delar "not for highway use" eller för "closed course use only"...? De kan nog glatt fortsätta att göra precis vad de vill eftersom det inte är dem själva som monterar några av sina delar på en gathoj.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja i USA döms företag som tillverkar o importerar delar som förändrar avgas värdena. Det är rätt stora belopp pengar det handlat om.
Det är exakt det som det talas om att införa i EU också...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Brukar bilprovningen i Luleå ofta kolla vilka kamaxlar du har i hojen?
Nä såklart de inte gör...inte i dag iallafall :)
Jag talar om att ändra avgasvärdena, byter du kammar så får du ingen optimal förbränning vid kontrollvarvet och då får du inte igenom fordonet. Precis som Moddlaren skrev om så finns det förslag och lagar på väg som inriktar sig på just avgasvärdena, vilket de också börjat kontrollera på motorcyklar från 2017 årsmodell.
Dessa kontroller kommer att göras tuffare (noggrannare) på grund av att man håller på att titta över förbud mot modifiering av enheter som har med avgasreningen att göra. Detta hänger även ihop med lagar om att avgasreningen ska ha fullt fungerande funktion under många år och det ska garanteras av tillverkaren. Det innebär att tillverkarna också kommer att göra det mycket svårare att modifiera motorerna.

Jag hade en schysst moddad Focus RS med nästan 500 hästar i motorn för några år sen, jag körde raka rör utan katalysator men den gick igenom besiktningen iallafall (trots ett mycket maffigt ljud :) ) eftersom den väljusterade mappen gjorde avgaserna så rena så att katten inte längre behövdes (för 2010 års eu standard då) Han som mappade min bil sa att om tillverkarna skulle göra enskilda mappar för varje bil som lämnade bandet så skulle de inte behövas katalysator... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä såklart de inte gör...inte i dag iallafall :)
Jag talar om att ändra avgasvärdena, byter du kammar så får du ingen optimal förbränning vid kontrollvarvet och då får du inte igenom fordonet. Precis som Moddlaren skrev om så finns det förslag och lagar på väg som inriktar sig på just avgasvärdena, vilket de också börjat kontrollera på motorcyklar från 2017 årsmodell.
Dessa kontroller kommer att göras tuffare (noggrannare) på grund av att man håller på att titta över förbud mot modifiering av enheter som har med avgasreningen att göra. Detta hänger även ihop med lagar om att avgasreningen ska ha fullt fungerande funktion under många år och det ska garanteras av tillverkaren. Det innebär att tillverkarna också kommer att göra det mycket svårare att modifiera motorerna.

Jag hade en schysst moddad Focus RS med nästan 500 hästar i motorn för några år sen, jag körde raka rör utan katalysator men den gick igenom besiktningen iallafall (trots ett mycket maffigt ljud :) ) eftersom den väljusterade mappen gjorde avgaserna så rena så att katten inte längre behövdes (för 2010 års eu standard då) Han som mappade min bil sa att om tillverkarna skulle göra enskilda mappar för varje bil som lämnade bandet så skulle de inte behövas katalysator... :)

Bilprovningen testar ju bara avgaserna på tomgång än så länge i alla fall så dom lär inte märka.

Han som mappade din bil visste nog inte hur korkad han är och han skulle ha större besvär om bilprovningen mätte NOx och/eller på last i bromsbänk.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top