Inga fler mc uppkörningar!

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Hoj
Kawasaki Z1000
Hej, ringde nyss för att boka uppkörningstid i Falköping för mellanklass mc, hon i växeln påstod att dom slutat med sådanna uppkörningar i där!

Då måsta man ju köra upp i jkpg vilket innabär mycket mer trafik och almänt högre svårighetsgrad! :huvet

Någon som vet om detta är sant?

Mvh Erik.

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
jönköping e ju också en liten håla....kom och kör upp i stockholm så ska du
få se på trafik!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
überjahn skrev:
Hej, ringde nyss för att boka uppkörningstid i Falköping för mellanklass mc, hon i växeln påstod att dom slutat med sådanna uppkörningar i där!

Då måsta man ju köra upp i jkpg vilket innabär mycket mer trafik och almänt högre svårighetsgrad! :huvet

Mvh Erik.

Körupp i skövde :)

Jone Ass

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
Ducati 800
überjahn skrev:

Om man nu ska se nåt positivt med det så kan det ju va att du iaf får känna på riktig trafik och inte "får kortet i ett cornflakespaket"...

Och ja, jag vet att jag låter som en tant.. :yoparty

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
überjahn skrev:

Mvh Erik.
Äh, det är ju bara bra att du blir testad i en "hård" trafikmiljö.

Racercukel

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
Yamaha R6 -06-
Jag hörde att dom skulle Stoppa utbildningen helt under under minst 2år, alltså ingen kan ta MC-kort under denna tid. Skulle tydligen bero på alla olyckor som sker med Sporthojar...tur att man tog koretet i somras.

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
überjahn skrev:

Mvh Erik.

Som din blivande medtrafikant hoppas jag inte att du har sämre körförmåga beroende på vart du kör upp :va

Ta tjacka en cross istället och håll till i ett grustag.

JB

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Kan nog vara bra att se om du klarar den trafiken, om inte, kanske det inte är någon bra ide att gå upp en klass... För så hektiskt är det nog inte i jkpg...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Racercukel skrev:
Jag hörde att dom skulle Stoppa utbildningen helt under under minst 2år, alltså ingen kan ta MC-kort under denna tid. Skulle tydligen bero på alla olyckor som sker med Sporthojar...tur att man tog koretet i somras.

Det har gått längre än så. Utbildningen i våras var tydligen inte så bra, så de som tog sina kort i somras kommer att få dem återkallade, och får ta om dem om tre år.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Kör upp här i Sävsjö annars :hihi. Vi har bästa statestiken i landet vad gäller folk som klarat uppkörningen för B kortet.

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
t-rex skrev:
Det har gått längre än så. Utbildningen i våras var tydligen inte så bra, så de som tog sina kort i somras kommer att få dem återkallade, och får ta om dem om tre år.

Gäller det alla som kört upp i Falkenberg, eller bara de som kört upp där 2005 ???

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
t-rex skrev:
Va e dehär för skitsnack. :confused: Seriöst, det är ju en sak om en trafikskola är kasst men det är ju endå VV som godkänner körningen på uppkörningen så där borde inte skilja några bedömningar mot resten av landet. :va

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Robin_heij skrev:
Det svåra med MC uppkörningen var ju inte körning i trafik,
Banan var det jobbiga
Ja det beror på hur man ser det eller vilken hoj man har, :gnissla
Körde själv upp för A1 på en DT125a, lättaste hojen i världen och banan var inga problem, där tycker jag trafiken var det svåraste.
För A begränsad körde jag upp på en Savage 650, en glidarhoj som var otymplig på lågfartsdelen trots att nya uppkörningen var lättare i min mening, däremot trafikdelen hade man ju 2 års erfarenhet utav så där var banan klart utmaningen, dock inga problem med glidarhojen på högfartsdelen.
De som kört mycket bil har nog lätt för trafikdelen och får lägga energin på banan. Det jag kan tänka mig är att det går åt bra mycket mer körlektioner för en nybörjare på den nya manöverbanan som resulterar i ett dyrare körkort trots lika duktig förare, syftar då såklart på all den tid det tar att lära sig + att gå igenom alla moment på banan gentemot innan då det bara var en konbana och en garagevändning.

Last edited:

Wesslan

Unusual Scrambler user
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
2015, Ducati Scrambler FT
Haha, har ni inte hört talas om ironi :) ?

Tycker det är hur lugnt som helst att köra upp för mc i stockholm. Tycker inte det är någon trafik att tala om på sträckorna där uppkörningen sker.

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
hehe :)

t-rex skrev:

jupp, det stämmer, har redan fått min kallese till att skicka in körkortet. Körde upp i maj förra året, i falköping. Stod att man kunde överklaga, men vad är det lönt mot ett statligt företag? Men jag får köra upp och skriva upp gratis 2009 stod det... nån som vill köpa en gsxr i bra skick. ingen använding för den ändå snart.

:gnissla

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...