Inga gamla Buell?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag gjorde just en sökning på Blocket i hela Sverige med "Buell" som sökord. Det gjorde jag för att se om det fanns någon gammal M2 Cyclone eller S1/X1 Lightning till vettigt pris.

Men det fanns inte en enda äldre Buell. Bara de nyare XB9/XB12-modellerna och 1125. :va

Vad har hänt? Har de äldre begått kollektivt självmord i och med att märket gick i graven eller?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De jag känner som har tubeframers är äldre och stadgade riktiga bikers/chopperkillar som har den som en kul udda hotrod-hoj i garaget.

Ofta vid sidan om en eller flera större Harleys. Buellen som en rolig leksak och samlargrej som de tar ut ibland. Många har planer på att kosta på den en massa godis "när de får tid ngn gång". ingen av de jag känner som köpte sina rörramsbueller för länge sedan har några planer på att sälja den, de tycker den är den ballaste buellen, iom den synliga motorn, designen, samt att de har den gamla hederliga 91-02-motorn med kasettväxellådan osv. Det finns en massa godis till den motorn, även S&S-sportsermotorerna passar ju i de gamla buellerna. Två av de jag känner med tubeframers ska tex "sätta i S&S 1640 sportstermotor när det finns pengar och tid".

Så jag tror det är därför det är dålig omsättning på rörramsbuellerna. De har blivit kult bland många lite äldre ägare som heller inte ser ngn anledning att sälja eftersom de ändå inte kommer att få så mycket pengar för hojen.

Dessutom har det ju sålts väldigt få bueller i Sverige eftersom de unga män som här utgör en stor del av sporthojsköpkretsen inte vill ha en hoj som inte gör minst 280. Och den typiske svenske köparen av ny Harley är ofta en fet man med teknisk nollkoll som vill ha en 350-kilos bigtwin softail med massa döskallar på, hd-brillor, hd-kalsonger och HD-jacka. Allt köpt samma dag i HD-butiken. De kommer inte ens upp på en buell.

ericklang.jpg

Last edited:

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Dessutom har det ju sålts väldigt få bueller eftersom de unga män som utgör stor del av sporthojsköpkretsen inte vill ha en hoj som inte gör minst 280. Och den typiske svenske köparen av ny Harley är ofta en fet man med teknisk nollkoll som vill ha en 350-kilos bigtwin softail med massa döskallar på, hd-brillor, hd-kalsonger och HD-jacka. Allt köpt samma dag i HD-butiken. De kommer inte ens upp på en buell.

Ha ha jag kunde inte uttryckt mig bättre själv :D
Det inlägget gjorde min morgon :)

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
Jörgen in da house:
De jag känner som har tubeframers är äldre och stadgade riktiga bikers/chopperkillar som har den som en kul udda hotrod-hoj i garaget.

Ja det är nu man sitter där och bankar pannan i arbetsbänken och muttrar "va fan sålde jag den där S1 White Lightning för, jävla, jävla, jävla skit!!" dessbättre vet jag vart den finns och kanske skulle kunna köpa tillbaka den. Jag tror även att många Buell togs bort från försäljning då dom varit (milt sagt) ganska svåra att sälja dom senaste åren och efter beslutet av HD att döda Buell så väntar nog en del och hoppas att priserna ska vända, sålänge man kan köpa en flong ny Buell för $4.999 Over There så tror jag inte att priserna vänder men snart och då är det "tubeframe" hojarna (precis som Jörgen säger) som sticker först, hittar ni en till "rätt pris" i vår KÖP!!!

DP says: Säljer ingenting längre så nu slipper jag ångest för det....

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Om man söker på MC-delar och tillbehör iställer för Motorcyklar så dyker alla gamla bullar upp.

:hihi

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
finns alltid alternativet att importera nån från ye old England... Men de påför väl lite kostnader så. Då beror de ju på vad man klassar som ett vettigt pris.

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Kompisens fru köpte en X1:a för två veckor sedan. Blev riktigt avundssjuk, har inte riktigt kommit över min M2:a som såldes 2007. Skulle aldrig sålt henne:gråta

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Vad är ett vettigt pris i din mening? Det kan ju vara väldigt olika från folk till folk vad som är vettigt. Tänkte mest om man skulle få syn på någon och kan tipsa dig :)

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj

Ofta vid sidan om en eller flera större Harleys. Buellen som en rolig leksak och samlargrej som de tar ut ibland.
Det är ungefär så jag också skulle vilja ha en Buell också. Pillra lite med den när man inte har något annat för sig och kanske ta ut den en sväng för att åka och fika när solen skiner. Även om jag inte har någon större (eller ens mindre) H-D att ha den vid sidan om.

Jag tror även att många Buell togs bort från försäljning då dom varit (milt sagt) ganska svåra att sälja dom senaste åren och efter beslutet av HD att döda Buell så väntar nog en del och hoppas att priserna ska vända, sålänge man kan köpa en flong ny Buell för $4.999 Over There så tror jag inte att priserna vänder
För att inte tala om att man verkar kunna hitta en äldre Buell för ungefär samma pengar som vad en Kawasaki ER-5 kostar här i Sverige. Och då talar jag inte om någon Blast heller, de räknar jag inte ens som någon riktig Buell.

finns alltid alternativet att importera nån från ye old England... Men de påför väl lite kostnader så. Då beror de ju på vad man klassar som ett vettigt pris.
Tja, det blir nog lite onödigt dyrt. Säger jag utan att veta vad de ligger på där. Men det tillkommer ju som du säger en del kostnader innan den står hemma i garaget. Framförallt i frakt.

Vad är ett vettigt pris i din mening? Det kan ju vara väldigt olika från folk till folk vad som är vettigt. Tänkte mest om man skulle få syn på någon och kan tipsa dig :)
Vad som är vettigt beror på vilket exemplar det gäller. Huvudsaken är att den är kry maskinellt och inte ramsne eller något sånt. Något mindre fel och att den ser ut som att den har gått i en rumänsk kolgruva sedan den var ny spelar inte så stor roll.

Men just nu var det mest en dröm. Har bara jobb till slutet av månaden. Plus att jag har en annan hoj jag måste bli kvitt innan jag kan köpa något roligare. Det kommer väl sluta med att jag har köpt mat eller något annat festligt för de sparpengar jag har och det som försäljningen av grusmoppen ger.

Och får jag höra talas om någon som köpt ett redneck-kit eller något och byggt chopper av en fullt fungerande rörramsbulle så blir det folkmord, lemlästning och allmänt otrevligt. :4skrika

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Och får jag höra talas om någon som köpt ett redneck-kit eller något och byggt chopper av en fullt fungerande rörramsbulle så blir det folkmord, lemlästning och allmänt otrevligt. :4skrika

Fast visst är det väl de nyare som faller under bilan och blir choppers? Med ramsoppan.

Ozzi

Guest
Dessutom har det ju sålts väldigt få bueller i Sverige eftersom de unga män som här utgör en stor del av sporthojsköpkretsen inte vill ha en hoj som inte gör minst 280. Och den typiske svenske köparen av ny Harley är ofta en fet man med teknisk nollkoll som vill ha en 350-kilos bigtwin softail med massa döskallar på, hd-brillor, hd-kalsonger och HD-jacka. Allt köpt samma dag i HD-butiken. De kommer inte ens upp på en buell.

ericklang.jpg

Hur var det nu "Nanne" sjöng......Jag är fördomsfri, eller nåt sånt...:D

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390

Vassego, en XB lightning!

buell-xb-chopper.jpg

Esquire

Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Fast visst är det väl de nyare som faller under bilan och blir choppers? Med ramsoppan.
Tyvärr så har även en del rörramsbueller fått sätta livet till när glada amatörer har varit sugna på att bygga hoj. Med t.ex. ett sånt här kit och en Buell så har i stort sett vilken nolla som helst kunnat bygga sig en custom med halvvass motor och brett bakdäck till en överkommlig penning.

Vassego, en XB lightning!
Ja, det är bättre. Även om just det där exemplaret var en styggelse mot den goda smaken och ser ut att ha designats av en pårökt gibonapa.

Eller förlåt mig, det var en förolämpning mot att världens pårökta gibonapor.

Blast

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2010
Hoj
buel XB12R
Buell

Hej. Nu har jag haft min BuellXB12R ett tag så det blir skoj när hag får min Blast från USA. Är jag den ende i Sverige som vill ha en så'n...???

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
Blast in da house:
Är jag den ende i Sverige som vill ha en så'n...???

Skulle mycket väl kunna tänka mig en Blast att "stuka till" men då får den fan vara nästan gratis...

DP says: Vad tänkte dom egentligen med Blast????

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC