Ingen cirkulation av olja efter byte

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Men en fråga...

Vad hade det fått för konsekvenser om detta inte upptäckts ?

Om du med frågan menar "om det inte upptäcks och man åker ut och kör med hojen" så kommer det väldigt snart (nån km kanske, beroende på hur gasglad du är) resultera i totalt motorhaveri och mycket svordomar
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hur vet filtret att det fylls av dig, eller av pumpen? Hur vet du vilket av hålen som är utloppet? Syntes pappludd i hålet utifrån?

Jag tycker att detta inte är helt utrett, du får gärna utveckla, inte minst för kommande generationer gammelhojsåkare:banana

Fyller man filtert först hinner pappet/fiberduken fukta upp sig och inte få sig en känga av oljetrycket som helt plötsligt SKA igenom filtret i högt tryck.

Fast i detta fallet är det solklart ett defekt filter.

Förr var jag emot kassett filter och tyckte plåtfilter var bättre men efter YouTubande på där de öppna filter och ser att dåliga filter ändå förekommer på tok för ofta så är det rätt betryggande när man kan visuellt undersöka det.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Fyller man filtert först hinner pappet/fiberduken fukta upp sig och inte få sig en känga av oljetrycket som helt plötsligt SKA igenom filtret i högt tryck.

Går det för trögt finns det i dom flesta fall en bypass som säkerställer flöde om filtret av någon anledning skulle vara igensatt.

Lite intressant att många tycker att man ska fylla filtret med olja först, på en zx9:a av första generationen och på dom flesta andra radfyror sitter filtret så att det mesta av den oljan hamnar på grenröret och golvet när man sedan skruvar dit det:) Personligen har jag skruvat nästan hela mitt liv och aldrig förfyllt ett oljefilter (förutom dieselfilter vilket i många fall är en nödvändighet för att överhuvudtaget möjliggöra en start).
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Går det för trögt finns det i dom flesta fall en bypass som säkerställer flöde om filtret av någon anledning skulle vara igensatt.

Lite intressant att många tycker att man ska fylla filtret med olja först, på en zx9:a av första generationen och på dom flesta andra radfyror sitter filtret så att det mesta av den oljan hamnar på grenröret och golvet när man sedan skruvar dit det:) Personligen har jag skruvat nästan hela mitt liv och aldrig förfyllt ett oljefilter (förutom dieselfilter vilket i många fall är en nödvändighet för att överhuvudtaget möjliggöra en start).

Jo vissa fordon har dumma placeringar på filtert för det. Gjorde inte heller det förr men det är verkligen tillfredställande när man trycker igång bil/mc och oljelampan nästan slocknar innan motorn har startat :-D


Sen ska man också betrakta att filtermatrial är inte huvudsakligen designade för att belastas torra
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Det nya filtret släppte ifrån sig papp som satte igen utloppet, troligen när jag inte fyllt den med olja, eller ett måndagsexemplar på filtret, som förövrigt var ett kawa original filter. Vad är det du inte förstår?

Jag hade gjort en rejäl granskning av det nya filtret för att se vad som lossnat och hur mycket. Sen hade jag köpt ett nytt filter eftersom det uppenbarligen inte var ett friskt filter som släppte papp.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jag hade gått och fått det nya filtret reklamerat! E ju ett solklart fabrikationsfel som kunnat leda till totalhaveri :död
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jaha nu kommer jag bli lite noggrannare i alla fall med att snabbkolla filtret så gott det går. Jag har i alla fall haft vanan att halvfylla filtret innan montering (som sagt så sitter det ju lite illa till oftast)

Men en sak! detta kan väl inte hända original filter utan endast filter från Biltema:)
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Lite intressant att många tycker att man ska fylla filtret med olja först, på en zx9:a av första generationen och på dom flesta andra radfyror sitter filtret så att det mesta av den oljan hamnar på grenröret och golvet när man sedan skruvar dit det:) Personligen har jag skruvat nästan hela mitt liv och aldrig förfyllt ett oljefilter (

Jag fattar inte det heller, bytte olja på min 10:a idag, filtret sitter ju horisontellt, inte en chans att jag förfyller det. Jag skruvar fast filtret, fyller upp olja till lite över övre nivåmarkeringen, startar mc:n, stänger av och fyller på igen till övre nivåstrecket. Har funkat i alla år på alla mina cyklar.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top