ingen gnista R1-99

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
skrivit en tråd om det förut att ja inte fått igång min r1-99.

efter 10 minuters lugn körning i tisdags så dog han... just när ja lade ner han från bakhjulet så tvärdog rettan.

nu har jag fått tag i ett tändstift o kollat gnistan. o till min förvåning

när ja stoppat i stiftet i tännhatten.... o när jag vrider på tänningen så kommer det EN gnista.. förgnistan lixom. men när jag kör på start motorn så kommer inge gnista.

skruvade ihop allt igen... och om jag håller in "startknappen" o sen vrider på tänningen så tänder den till en sekund... men sen inget

om jag försöker rulla igång den är det samma sak. jag rullar på 2ans växel o vrider av o på tänningen så tänder den till... men sen inget :S

snälla hjälp mej nu är ja kluven. borde alltså inte va någe fel på tännspolarna iaf...
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
I och med att du körde på bakhjulet då det hände och att den förmodligen slog ner hårt eller så, så låter det som att det har släppt någonting nånstans eller så?

det låter som ett elfel, ta lös och kolla alla kontakter till cdi boxen, och allt annat för o dubbelkolla,

har du gnista bara i början då du vrider på starten? låter riktigt skumt
 

Tommy.exe

Guest
jo jag vet men nu har jag ju iaf vetskap att jag inte får någon gnista.

ber om ursäkt för "spammandet"
...
... oj skrev visst från kompisens dator.

//chibaata

Som sagt, underliga symptom. Låter ju som att det blir överslag nånstans på vägen om du först får en liten gnista och sen inget. Du håller stiftet mot jord när du kör på starten va? (lika bra att fråga :))
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Som sagt, underliga symptom. Låter ju som att det blir överslag nånstans på vägen om du först får en liten gnista och sen inget. Du håller stiftet mot jord när du kör på starten va? (lika bra att fråga :))

jo ja höll den emot styret... fick ju som sagt en gnista när jag vrider på tänningen

I och med att du körde på bakhjulet då det hände och att den förmodligen slog ner hårt eller så, så låter det som att det har släppt någonting nånstans eller så?

det låter som ett elfel, ta lös och kolla alla kontakter till cdi boxen, och allt annat för o dubbelkolla,

har du gnista bara i början då du vrider på starten? låter riktigt skumt

jo jag har kollat alla kontakter skulle jag tro. tagit isär o sprayat med kontaktspray. jo en liten gnista som sagt när jag vrider på tänningen...


en tanke jag har är väl att gnistan jag får är en förgnista liksom på bilar för att rensa stiftet typ... och att jag inte får någon gnista sen på starten beror på att den på något sätt inte kan förvandla 12volt till gnista... typ som kondensatorn gör på bilar. är som sagt inte så "hajj" på att meca hojj.

men det konstiga är ju att det skulle gått sönder av "nedslagningen" eller det kan ju oxå vara ett sammanträffande.. vad vet jag
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har du kollat tippsensorn? Finns det på den modellen hmm, kommer inte ihåg?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
om det finns någon tippsensor vilket ja inte tror att det finns på förgasarmodellen så har jag ingen aning om var den sitter eller hujr den ser ut
Det fick du ju svar på i en av dina andra trådar!

Gå igenom alla jordpunkter och kontakter, och nej, en R1 -99 har ingen förgnista. Har du mätt batteriet så att inte det är slut? Eller gick sönder vid landningen? Testa att kabla igång moppen!
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Det fick du ju svar på i en av dina andra trådar!

Gå igenom alla jordpunkter och kontakter, och nej, en R1 -99 har ingen förgnista. Har du mätt batteriet så att inte det är slut? Eller gick sönder vid landningen? Testa att kabla igång moppen!

jo jag har testat ett annat batteri från en hojj som just varit ute o åkt.

tycker ja har gått igenom alla kablar och smörjt upp.

finns det ingen sorts strömförstärkare för att få gnista ?

r1-99 har ingen förgnista ? men det gnistar om stiftet när jag slår på tänningen...
 
Last edited:

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
okej så det finns ingen annan sorts tännförstärkare än tännspolarna som typ en kondensator ?

tack för du tar dej tid att svara

den får signal från cdi boxen som sänder ut en ström, denna färdas genom spolarna där den strömmen förstärks låter som att det hänt nått med din cdi box, intern fel...
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
kollade på en kompis r1 som har en 01 o de va inte ens nära samma cdi box...

var ute i garaget idag o kontrollerade lite jordkablar samt kabelkopplingar.

när jag vrider på tänningen ska det klicka i relät som sitter direkt bakom batteriet ?

altså ja tror inte det är något fel på cdi boxen då han skickar ut en gnista :s

många som sagt start relät. men ingen som kan svara på hur det fungerar... om det vore startrelät skulle han ens gå att köra på starten då ?

tack på förhand
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Det är långt i från säkert att det är fel på din CDI box. men nu skall vi strula till det här lite. Tändspolen fungerar på detta sättet. den har en konstant +12V matning och en -12v som går via CDI boxen. varje gång denna -12V släpper så kommer Tändspolen att göra en urladdning (En gnista.)
Om jag vore du så skulle jag testa o mäta direkt på kabelhärvan till CDI boxen att du har de spänningar o signaler in som du skall ha. (Du har även signaler för sidostöd m.m. sedan skulle jag kolla att jag har matning fram till Tändspolarna. jag skulle kolla att jag få en korekt signal i från hallefekts givaren (Sensorn för tändningen. jag utgår att det finns en sådan. vet inte riktigt hur det skulle funka annars.) Felsök systematiskt.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
jo jag har testat ett annat batteri från en hojj som just varit ute o åkt.

tycker ja har gått igenom alla kablar och smörjt upp.

finns det ingen sorts strömförstärkare för att få gnista ?

r1-99 har ingen förgnista ? men det gnistar om stiftet när jag slår på tänningen...

..och du har kollat säkringarna..?
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Det är långt i från säkert att det är fel på din CDI box. men nu skall vi strula till det här lite. Tändspolen fungerar på detta sättet. den har en konstant +12V matning och en -12v som går via CDI boxen. varje gång denna -12V släpper så kommer Tändspolen att göra en urladdning (En gnista.)
Om jag vore du så skulle jag testa o mäta direkt på kabelhärvan till CDI boxen att du har de spänningar o signaler in som du skall ha. (Du har även signaler för sidostöd m.m. sedan skulle jag kolla att jag har matning fram till Tändspolarna. jag skulle kolla att jag få en korekt signal i från hallefekts givaren (Sensorn för tändningen. jag utgår att det finns en sådan. vet inte riktigt hur det skulle funka annars.) Felsök systematiskt.

tack så jätte mycket för din förklaring men jag förstår mej inte så mycket på el.
frågan är ju fortfarande om det ska klicka i det relät bakom batteriet när jag slår på tändningen..?

eftersom allt hände efter en "nedslagning" efter bakhjulsåkning tror du att tänningslåset kan ha gått sönder ? för det konstiga e ju att den tänder till som jag håller in startknappen först o sen vrider på tänningen.... men sen inget mer.

jag har en kompis som står bredvid mej i garaget som har en zx9-99... hans databox ser likadan ut men har inte samma siffror... törs man testa den eller kan man bränna boxen?

tack på förhand


http://www.yamahasportsplaza.com/pages/parts/viewbybrand/default.aspx

där finns en bild på det relät jag menar tror jag.relä nr 25 RELAY ASSY heter den vad det nu betyder :s

yamaha YZFR1L - 1999

..och du har kollat säkringarna..?

självklart har jag kollat säkringarna.. för säkerhetsskull så har jag nog kollat dom 20 gngr :(
 
Last edited:

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
e det någon som vet hur startrelät fungerar ?

går det att köra på startmotorn även om det är trasigt... så att de endast inte utger någon gnista om det är trasigt ?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Hade en Valiant 66:a en gång i tiden. Startrelät fungerade inte..enda sättet att starta den utan startrelät var att dra en ledning från batteriets +pol till tändspolen, och starta via startmotorn med en skruvmejsel (gick inte starta via tändningslåset med nyckel).
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top