Tveksamt. Mässor har man väl för att få folk intresserade av saker som de sedan vill skaffa?
Tröskeln är nog för hög för att locka in nya tror jag. Jobbiga körkortskrav, dyra maskiner med dyra fasta omkostnader. Alla banor har problem med öppethållande. Utövandet är krångligt oavsett vilken inriktning man tar.
Jag tror intresset straffas ut från flera håll. Nu håller man ju på att straffa ut vattenskotrar på lite samma sätt.
Jag har själv ledsnat på mässor. Oftast är huvudnumret bara skådebröd och det man kan köpa är ofta antingen orelaterat eller krafs. Jag tror formatet måste göras om, kanske kombinera MC- och båtmässan t.ex.
Själv går mitt intresse mer och mer mot elektriska prylar. Jag känner mig rätt färdig med att elda upp olja för nöjes skull och dessutom borde man kunna köra inhägnat på i princip en hundrastgård med tysta maskiner.
Jisses, ett sådant mörker..?
En strof speciellt fångade mig:
Jag tror intresset straffas ut från flera håll. Nu håller man ju på att straffa ut vattenskotrar på lite samma sätt
Japp, vattenskotrar har kommit att kringgärdas av regler, krav och restriktioner. Varför?
Självklart är det en reaktion på hänsynslösheten med vilken somliga vattenskoters har brukats.
Stört folk, kört på folk, kört ihjäl folk - och sig själva. Självklart blir det restriktioner.
Det som retar mig är att det är samma sorts personlighetstyp som förstör vattenskoterscenen som tidigare förstörde för oss motorcyklister.
I somliga fall faktiskt samma individer!
Det finns exempel på hojåkare som bombat satan på sporthojar, gjort helt fel saker på helt fel ställen och retat upp både polis och populas med sin attityd och sitt körande. Sådana som sadlade om för 10 - 15 år sedan och har fortsatt härja på vattenskoter några veckor på sommaren i stället.
Klassiskt fall av "why we can't have nice things."
Jag tror inte att "lägga ner MC-Mässan" är svar på någonting alls, faktiskt.
MC-Mässan är välbesökt, får höga betyg av både besökare och utställare och omsätter rejäla pengar.
Det är en tydlig vändpunkt - det kan snöa satan utanför, men vi ser alla att ljuset återvänder och att det finns en vår i antågande. MC Mässan är en kickstart!
Det går att känna på Blocket när MC-Mässan har varit, och jag undrar hur många som gatt hem efter en mässa och rullat fram en hoj som fått stå över både en och två säsonger...?
För att köras? För att säljas?
Det spelar egentligen ingen roll.
Det
händer något. Det är det viktiga.
MC-Mässan är en katalysator, och viktigare för MC-Sverige än vad McRF verkar tro. Speciellt nu i en tid när ingen verkar kunna peka ut en riktning framåt.