Ingen sänkning av alkoholskatten

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
juha01 skrev:
2549939
Mmmm. Trefemmor är inte den öl jag är ute efter. Ungefär som nikotinfritt snus.

Jasså det sitter i procenten. Här har du ett alternativ:

Gör starköl:
Klass 2 öl + etanol( ex. hembränt, E85, vodka )

Inte så gott med kan bli starköl om man vill.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vad snyggt jag lyckades sabba tråden, både sak mässigt genom att spamma, men även utseendemässigt genom att bifoga för stora bilder. Hur fixar man detta?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dark_Messenger skrev:
2550013 Nu tror jag du förhastar dig.

Har det etniska ursprunget någon betydelse för hur man hanterar spriten?
:öl :dricka

Nej. Men det kulturella ursprunget har.:fakta

juha01 skrev:
2549939
Mmmm. Trefemmor är inte den öl jag är ute efter. Ungefär som nikotinfritt snus.

Oj, du vekar vara en riktig tuffing.

Jag gissar att du inte spär ut groggen heller.

Herregud vilken korkad inställning till sprit människor kan ha. Vilken skillnad gör det om du dricker 3,5% öl till maten ist för 4,5-5,0% öl?!

Här har vi förresten essensen av den svenska spritmentaliteten. Och ju längre bort från de tre städerna i landet man kommer, ju mer påtagligt blir det.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Zee skrev:
2550107Oj, du vekar vara en riktig tuffing.

Jag gissar att du inte spär ut groggen heller.

Herregud vilken korkad inställning till sprit människor kan ha. Vilken skillnad gör det om du dricker 3,5% öl till maten ist för 4,5-5,0% öl?!

Här har vi förresten essensen av den svenska spritmentaliteten. Och ju längre bort från de tre städerna i landet man kommer, ju mer påtagligt blir det.

Eeehhh.... 3,5% eller 5% är en avsevärd skillnad i smak.

Nu är det inte antalet procent som är det viktiga, utan att antalet procent är densamma som bryggaren en gång bryggde ölet på.

En favorit är tex Pilsner Urquell. Ligger på 4,4%
Krusovice dark ligger på 3,8%
En annan är Fuller ESB. Ligger på 6,1%
Sierra Nevadas Bigfoot ligger på 9,6%

Ingen öl faller in under den svenska lagen utan att den spädes ut/bryggs medvetet svagare.

Just urquell har just som grej att det endast bryggs som 4,4% och inget annat. När man frågar dom dock så finns det något som dom kallar för "the swedish brew", som dom inte vill tala om. Varför? Dom blandar ut 4,4,an med sodavatten till 3,5%...

Att jag är en tuffing stämmer nog.:rolleyes: Jag dricker min snaps rumstempererad...
Var på en resturang och frågade just om jag kunde få snapsen rumstemp istället för iskall, varpå servitrisen svarade; "oj då, du är en såndär som gillar snaps på riktigt va?"

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Markus skrev:
2550035 Tjeften grekjefel, jag har druckit er jävla raki och annat skit och det är ruskigt hur jävla full man blir som 15-åring av det där vita helvetesdrickan. Jag sålde halva sjuttisen till polaren inför hans första fylla, den blev ju lyckad. Hans mamma hämtade honom och lade honom i bagageluckan för hon ville inte ha in kräk-ungen i bilen. :rofl
Poängen är att även ni sydlänningar dricker sådant man blir efterbliven av, försök inte snylta på italjenarnas okynnesdrickande av vin. :fakta

Men nu är du verkligen ute och cyklar för en gång skull, Mackan. Om du nu menar allvar med ditt inlägg.

Handen på hjärtat, har du någonsin sett en stupfull grek? Någonsin!?

I grekland köper vi inte hem 1L Raki/Ouzo/Tsipro/Whischkhey/annat för att det ska drickas upp, utan för att man ska kunna smutta på en nubbe under olivträdet i skuggan. I Grekland super man inte, man festar. Det är en konst vi sydlänningar ligger flera tusen år framför er, även fast vi ligger efter den tekniska revolutionen m.m. När ni går och lägger er i era egna spyor har vi inte ens slutat förfesta.

Amatörer är vad supareliten är här i Sverige. Inget annat.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Det Zee säger är så sant så. Det är bara Svenskar (och norrmän på besök i Sverige) som super sig så vansinnigt dyngraka att de inte kan stå vareviga gång de går ut.

SÄtt dig på en buss i vilket spansk eller portugistalande land du vill. efter 3 mil har garanterat en helt nykter normal människa börjat sjunga eller något liknande. Sådant som vi svenskar bara gör efter cirka 30 bärs 12 nubbar och 3 besök vid porslinsringen för att vomera upp den där otäcka jävla sillen.

Dark_Messenger

Guest
Zee skrev:
2550107 Nej. Men det kulturella ursprunget har.:fakta
Det finns en generell uppfattning hos människor att i sydeuropa dricker man si o så och österut blabla.. Dock finns det törstiga som inte kan hantera alkohol i alla kulturer.

Vi i norden är (ö)kända för att dricka hårt, visst. :tummenupp

Seden dit man kommer..?

Botten upp!

:dricka

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
juha01 skrev:
2550155 Eeehhh.... 3,5% eller 5% är en avsevärd skillnad i smak.

Nu är det inte antalet procent som är det viktiga, utan att antalet procent är densamma som bryggaren en gång bryggde ölet på.

En favorit är tex Pilsner Urquell. Ligger på 4,4%
Krusovice dark ligger på 3,8%
En annan är Fuller ESB. Ligger på 6,1%
Sierra Nevadas Bigfoot ligger på 9,6%

Ingen öl faller in under den svenska lagen utan att den spädes ut/bryggs medvetet svagare.

Just urquell har just som grej att det endast bryggs som 4,4% och inget annat. När man frågar dom dock så finns det något som dom kallar för "the swedish brew", som dom inte vill tala om. Varför? Dom blandar ut 4,4,an med sodavatten till 3,5%...

Att jag är en tuffing stämmer nog.:rolleyes: Jag dricker min snaps rumstempererad...
Var på en resturang och frågade just om jag kunde få snapsen rumstemp istället för iskall, varpå servitrisen svarade; "oj då, du är en såndär som gillar snaps på riktigt va?"

Dagens lodissnack #1. Jag har verkligen ingen sympati eller medkänsla för ditt supande och ditt släpande av sprit. Köp en bil! Har du inte råd med bil? Hur fasiken har du då råd med att supa varje helg?! Om själva transporterandet av sprit ett problem bör man nog tänka om. Supande bohemska studenter som kollar alkoholprocenten i öl är barnsligt patetiska imho.

Ska man festa så ska man festa med stil. Inte ens när ni skandinaver kommer ner till t.ex. Grekland där klubbarna har öppet till 0900 kan ni festa och vara glada.

Jag vill ogärna prata i temrmer av ni och vi då jag själv anser mig svensk, men i denna tråden använder jag ni och vi med avseende på den kulturella bakgrunden.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Zee skrev:
2550351 Köp en bil! Har du inte råd med bil? Hur fasiken har du då råd med att supa varje helg?!

En bil är på intåg nästa vår. Supa? Hittils har jag bara skrivit om trevliga hemmakvällar...

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Börja bränna hemma.
Mycket lätt och resultatet blir mycket bra.
Sen att spriten blir nästan gratis är ju ett plus.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Dark_Messenger skrev:
2550013 Nu tror jag du förhastar dig.

Har det etniska ursprunget någon betydelse för hur man hanterar spriten?
:öl :dricka

Ja det har det väl?
Är du uppvuxen i en annan kultur där det anses normalt att dricka dig redlös varje helg så gör du väl likadant även om du flyttar till ett annat land?
Likaså tvärtom givetvis!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Det jag personligen stör mig på angående bolaget är inte öppettiderna eller deras priser. Enda jag vill är att det skall vara fri konkurans på alla marknader och inom alla branscher. Då först når man det kunderna vill ha. Monopol är sååå ute...

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
C.Barrow skrev:
2551310 Det jag personligen stör mig på angående bolaget är inte öppettiderna eller deras priser. Enda jag vill är att det skall vara fri konkurans på alla marknader och inom alla branscher. Då först når man det kunderna vill ha. Monopol är sååå ute...

SANT!!
Men om nu politikerna tror på fullaste allvar att det hjälper med högre skatter har dom ju helt fel, deras s.k konsumtionssiffror är ju baserade på den lagliga försäljningen så den kan aldrig stämma.
Och om det är alkisarna som gör att öppettiderna måste hållas när folk jobbar så är det ju sjukt eftersom dom flesta a-lagare inte jobbar.

Ju högre priserna blir på den lagliga delen desto lättare blir det att få tag i svart sprit/öl/tobak. Så länge det finns en marknad som köper så finns det nån som säljer. Så alla militanta nykterister och tobakshatare ska kanske inte utbringa så lyckliga hejrarop över skatter och systembolaget eller prisökningar på tobaksvaror, så enkla lösningar är att gömma huvudet i sanden, tyvärr.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
C.Barrow skrev:
2551310 Det jag personligen stör mig på angående bolaget är inte öppettiderna eller deras priser. Enda jag vill är att det skall vara fri konkurans på alla marknader och inom alla branscher. Då först når man det kunderna vill ha. Monopol är sååå ute...

Systembolaget är bra i dess nuvarande form om man gillar mycket viner och öl.
Gillar man däremot att bara ta en flaska rött, en stor stark eller vodka, (inget ont i det) så skulle man garanterat ha det bättre om monopolet släpptes.

Det är ju en jäkla massa öl och vin som inte svensson köper, men som är väldigt trevligt att ha för dom som gillar det. Tror att det skulle försvinna om man tog bort bolaget.

Iofs så är det ett "kommunisttänk" bakom min åsikt, men jag tror det gagnar dom flesta till slut. Jag menar, köpa pripps blå är ju roligt i x antal år, och framför allt när det vankas fylla, men efter ett gäng år så kanske man börjar bry sig om vad man har i glaset, men då är det försent eftersom det bara funnits en efterfrågan på fulöl, så det är det ända som säljs.

Har jag en poäng, eller är jag en kommunist?

Dark_Messenger

Guest
Jonathan. skrev:
2551309 Ja det har det väl?
Är du uppvuxen i en annan kultur där det anses normalt att dricka dig redlös varje helg så gör du väl likadant även om du flyttar till ett annat land?
Likaså tvärtom givetvis!
Till en viss del kan jag instämma i resonemanget även om jag tror att människor förändras om man sätter dom i ett nytt sammanhang. Tex en flytt till en "ny kultur" - vad nu det är?

Min högst personliga uppfattning om drickande i Sverige är att vi inte dricker oss redlösa så fort man är i en situation där alkohol förekommer. Tror det är en lite skev uppfattning folk har. Visst vi är glada i sprit men att vi automagiskt super oss redlösa är nog ändå att ta i.

Tror det är Finland du syftar på? :huvet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
juha01 skrev:
2551972 Har jag en poäng, eller är jag en kommunist?

Naturligtvis är du kommunist, vilken dum fråga. :näsblod
Systembolaget är av ondo, dessutom håller det på att haverera.
Det som är mest störande är nästan nör kryptokommunisterna ska försöka vidga sin verksamhet, typ att Systembolaget säljer lite böcker och Apoteket säljer nagellack. Om det är läkemedel och alkohol det är monopol på då är det ta mig fan bara det kommunistjävlarna ska sälja. :mad:

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy