Inget civilkurage hos domarna Donington

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Var det bristen på civilkurage hos domarna som gjorde att inget beslut togs i tid om Rossis omkörning vid gulflaggan idag?

Det gick faktiskt att misstänka det när man såg händelsen, men inte ens Eurosport visade några repriser.

Max är väl lagom glad när han blev snuvad på att få stå överst på pallen. Detta stärker nog banden mellan dom två ;)

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
han slutade 3:a.. det sa dom på superbiken i kväll... 10sec. tidstillägg om jag inte minns helt fel.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Men det var ändå konstigt att de inte fattade beslutet omgående. Det var ett solklart fall. Man såg tydligt hur Rossi passerar Capirossi o jämnhöjd med den svängande gula flaggan. Jag och tusentals andra med mig såg det direkt. Det gick inte att missa.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Bedrövligt av domarna att komma på det i efterhand. För en sån förare som Rossi hade ju information om ett tidstillägg tidigt i loppet antagligen resulterat i en tidigare omkörning av Biaggi och sen ett ryck. Borde i alla fall kunnat komma på det innan prisutdelningen.

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Rossi är iofs bäst men det var ganska så klantigt o orutinerat att köra om just där. Han borde veta bättre. Eller så var han såpass het på gröten att allt annat var ointressant just då.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
chrille-r1000 skrev:
Rossi är iofs bäst men det var ganska så klantigt o orutinerat att köra om just där. Han borde veta bättre. Eller så var han såpass het på gröten att allt annat var ointressant just då.

Enligt honom själv missade han den. Har hänt förr och det är definitivt sånt som händer, Rossi var ju mitt inne i sin uppkörning och var ganska fokuserad.

Bra dock att han fick sitt straff, det blir lite lätt löjligt om reglerna gör skillnad på folk och folk.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Enligt honom själv missade han den. Har hänt förr och det är definitivt sånt som händer, Rossi var ju mitt inne i sin uppkörning och var ganska fokuserad.

Bra dock att han fick sitt straff, det blir lite lätt löjligt om reglerna gör skillnad på folk och folk.

Shit happens, tycker också det var lite synd att Biaggi inte fick klättra överst på pallen direkt, utan att få första platsen efteråt.
Sen kan det också vara så att funktionärerna inte rapporterat det, och att det var capirossi/någon annan som påpekat det efter racet. På eurosport syntes det iaf inte "solklart", utan man undrade vart han gjort omkörningen.

Men, inte ens de bästa är perfekta, vilket känns jävligt skönt när man harvar runt sakta här hemma ;)

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Alltså om man kör om under gul flagg. Får man inte då köra in i depån och få en "stop and go" :confused:

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
oFFkeFF skrev:

Men, inte ens de bästa är perfekta, vilket känns jävligt skönt när man harvar runt sakta här hemma ;)

åså blev Rossi bara 3:a kunde lika bra varit 30:e, min 125:a kunde knäckt han. Nä är man så kass att man missar flaggor eller inte vinner kan man lika bra skita i o köra. Lönt att köra om man inte vinner varje lopp... och dessutom är färgblind.

:1pajas

(Stigefelt-tråds satir)

missade loppet som vanligt..

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Pålle skrev:
åså blev Rossi bara 3:a kunde lika bra varit 30:e, min 125:a kunde knäckt han. Nä är man så kass att man missar flaggor eller inte vinner kan man lika bra skita i o köra. Lönt att köra om man inte vinner varje lopp... och dessutom är färgblind.

:1pajas

(Stigefelt-tråds satir)

missade loppet som vanligt..

du ska inte säga något som körde om mig på gulflagg i falkenberg. :D

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Han fick ju sitt straff i alla fall till skillnad från Schumacher på tysklands GP. Vem som helst annars hade inte ens bett om hjälp upp på banan igen, jag kan inte hjälpa det, jag avskyr den tyske tönten. :fakta

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
...På eurosport syntes det iaf inte "solklart", utan man undrade vart han gjort omkörningen.

Var var du när det hände? På fikapaus? Satt med ett finger i näsan?. Det syntes visst solklart. Om du inte tror mig kan du få låna mitt videoband. Det var solklart. S-O-L-K-L-A-R-T!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Var var du när det hände? På fikapaus? Satt med ett finger i näsan?. Det syntes visst solklart. Om du inte tror mig kan du få låna mitt videoband. Det var solklart. S-O-L-K-L-A-R-T!

De visade ju aldrig omkörningen? Eller pillade jag navelludd just då??

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
gulsvartkawwa skrev:
Bedrövligt av domarna att komma på det i efterhand. För en sån förare som Rossi hade ju information om ett tidstillägg tidigt i loppet antagligen resulterat i en tidigare omkörning av Biaggi och sen ett ryck. Borde i alla fall kunnat komma på det innan prisutdelningen.

Skulle han signalerat till Biaggi att göra sitt misstag som möjligjorde den omkörningen litet tidigare då? :rolleyes:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det hade han inte behövt göra.....

hajen5 skrev:
Skulle han signalerat till Biaggi att göra sitt misstag som möjligjorde den omkörningen litet tidigare då? :rolleyes:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Det hade han inte behövt göra.....

hajen5 skrev:

Under Lördagsträningen låg Rossi och körde stadiga 1.31.50 rundor, sista passet 10 hela varv på raken under 1.31.55
De enda 1.31.50 varven han gjorde på racet var de tre efter omkörningen av Biaggi, sen återgick han till Biaggi's racetempo på 1.32.30 - 1.32.50.......han han bara fått reda på bestraffningen under racet så hade han ordnat de 10 sekunderna hur lätt som helst.
KentW

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...