Inget civilkurage hos domarna Donington

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Ang. Rossis omkörning

Visst var den solklar och borde bestraffas med en gång. Då hade han väl fått uppsöka depån och stå still i tio sekunder, vilket i praktiken innebär ca 30 sekunders tidsförlust. Visst är han duktig men jag tror inte ens nr 46 klarat hamna på pallen efter det. :confused:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Re: Ang. Rossis omkörning

Pelle B skrev:
Visst var den solklar och borde bestraffas med en gång. Då hade han väl fått uppsöka depån och stå still i tio sekunder, vilket i praktiken innebär ca 30 sekunders tidsförlust. Visst är han duktig men jag tror inte ens nr 46 klarat hamna på pallen efter det. :confused:

Man minns ju racet där han åkte av och rasade ner till 8:de(?) plats med 8varv kvar....tänk om det hade varit 10 varv kvar!

På plats på Donington så syntes det klart hur lite han tog i för att hålla de varvtider han gjorde.

Men regelbrottet var solklart, vilket han också accepterade utan protester. 10 sek tillägget skall väl motsvara en "drive through" depån, inte 10 sek stopp i depån..? eller?
KentW

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
.....

Du har nog rätt. Jag är inte riktigt hundra på straffsatserna. Hur som helst hade det blivit ett mycket roligare race om han hade fått jaga lite....

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ett "stop and go penalty" gör att den drabbade förlorar mer än 10 sekunder. Att köra in i depån, hålla hastighetsbegränsningen, stanna, stå still i 5-10 sekunder och köra ut ur depån utan att bryta mot hastihetsreglerna gör att man måste ha en enorm ledning från början för att ha en chans att vinna. Dessutom är det såklart en rejäl knäck för motivationen att plötsligt ligga mitt i fältet med en massa omkörningar framför sig jämfört med att fortsätta köra i täten och få 10 sekunders tillägg på sluttiden.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...