Inget kolvbyte?!!

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hejsan! :musik
Nu kommer jag här igen och tjatar om mitt kolvbyte

Fick idag äntligen tummen ur och lossade på allt vad som lossas kunde på cylindern, utom en cylinderbult. Det tar jag upp längre ner...

Cylindern ser väldigt fin ut, absolut noll stora eller kännbara repor på insidan. Kolven var dessutom helt slät och fin på toppen (dock fint svartsotig) men hade en konstig märkning som helt går emot mina förväntningar:
D
Börjar inte kolvstorleken på A från fabriken, den minsta storleken? Betyder detta att någon redan rasat den, borrat upp cylindern, applicerat nicasil/motsvarande, och sedan behövt använda en D-kolv? Varför så stort hopp? [A-D] Ett mastodontras kanske?

Betyder detta att jag inte behöver byta kolv på ett tag? Verkar som att en kolvintervall är 2000 mil, nu har mcn gått totalt 2080 mil.
*Laddar upp med en partybanan* :banana

Eller måste jag lägga pengarna på något annat tråkigt, när är det dax för lagerbyte?

Och det är med cylinderbulten/mutter... Usch! Det är den vänstra främre muttern som ej vill loss, och till råga på allt kan man inte använda en hylsa. Det enda verktyget som jag kommer åt med är en ringnyckel med säkert 12 urtag/kanter för muttern :zpy
Hur skall jag göra? Den får stå över natten med massa spray på bulten, tvivlar dock på att det hjälper nämnvärt. Skall jag haxxa den med värmepistolen, använda nån frys-spray eller bara slita tills den lossnar? Har inte förstört kanterna än på den, som tur är. Tog i ganska hårt innan, utan effekt. Kan testa senare med att förlänga skaftet, men muttern kanske bara går sönder då :gnissla

Wall of text, borde gjort läxor. Aja, hjälp tack! :smasha
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Står det bara "D" eller står det någon dimension också?

Ang muttern, om den inte går loss får du svetsa på någon pinne så går det säkert :)
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
D låter som att kolven har den toleransen. Viktiga är att du köper en cylinder med samma tolerans, alltså D.

Vet att på min nsr har man från A till E, det skiljer 5 hundradelar mellan storlekarna och A-D ligger i ungefär samma prisklass, men sen om man har E kostar den mer än dubbelt så mycket som en D-kolv :p Vet inte varför men så är det. Kan ha att göra med om man ska byta kolv och det är för stor tolerans mellan en sliten, låt säga B, cylinder och en ny B-kolv. Då kanske man kan köpa en C-kolv istället som är (i mitt fall) 5 hundradelar större och kanske passar bättre :)

Men observera att det sista bara är en gissning.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Lite sent svar, är i Danmark just nu och det är 8-10 grader varmt, molnfritt och endel hojar som kör förbi ibland :huvet

Tror att jag kör vidare på kolven jag har, skall dock försöka få loss cylindern för att inspektera ordentligt. Svets får bli det absolut sista alternativet!
Tror att du missuppfattat det hela lite Trubbis, jag hade tänkt köpa ny kolv och inte cylinder ;)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
kör med inuktionsvärmaren....

Första träffen, rättstavat, på google ger mig priset 56 000kr. Har läst här att det fungerar bra med en liten gasolbrännare. Får se hur jag löser det, först skall jag givetvis testa med värmepickan :tummenupp
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top