inget komp på någon av cyl

500

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
vetlanda
Hoj
zx7r
kawa zx7r -97 4800mil
efter en lång raka på en bankörning börjar det att knacka i motorn över 3500rpm

rullar in hojen till depån o startar den för att kontrolla vad det är(kommer från övre delen av motorn?) den startar direkt. kommer hem, mäter ventilspel/kamkedja men det är ok men finns inget komp på någon av cylindrarna?? plockar bort toppen för att kontrollera att ventilerna är raka/ stänger (visuellt) finns inga fel. toppen renoverades vid 4100 styrningar, säten, ventiler. kan alla fyra kolvar/ringar ha gått sammtidigt??? (rutmönstret i cylindrarna finns fortfarande kvar, allt ser ok ut)
behöver hjälp??? :confused:
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vad har du för ventil spel då?
Är det helt ok?

Låter inte som om det skulle vara botten delen som strular utan snarare toppen!

Har du toppen lös så töm i Tsprit i insugen och kolla läckage och kolla sen avgas på samma sätt.
Då ser du om det läcker....
 
Last edited:

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
packningen ? Pinnbultar? Kolvskador (dock ej troligt) Tycker packningen är hett alternativ
 

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
500 skrev:
kawa zx7r -97 4800mil
efter en lång raka på en bankörning börjar det att knacka i motorn över 3500rpm

rullar in hojen till depån o startar den för att kontrolla vad det är(kommer från övre delen av motorn?) den startar direkt. kommer hem, mäter ventilspel/kamkedja men det är ok men finns inget komp på någon av cylindrarna?? plockar bort toppen för att kontrollera att ventilerna är raka/ stänger (visuellt) finns inga fel. toppen renoverades vid 4100 styrningar, säten, ventiler. kan alla fyra kolvar/ringar ha gått sammtidigt??? (rutmönstret i cylindrarna finns fortfarande kvar, allt ser ok ut)
behöver hjälp??? :confused:

Klurigt...en spontan gissning vore blåst toppackning men det kan man ju ta bort nu när du lyft toppen.

Nästa gissning är att kamkedjan hoppat några kugg så att ventilerna håller öppet nära eller övre dödpunkten men då borde ventilerna inte vara raka längre...slå rödsprit i kanalerna eller i förbränningsrummen och se ifall ventilerna läcker.

Att du knäckt alla ringarna samtidigt tror jag inte alls på, det är bara för osannolikt.
Även om det var så så borde du ha fått ett utslag på kompressionstestet, mycket lägre men i alla fall...tror faktiskt att den skulle kunna starta utan ringar oxå men den skulle säkert vara svag och läcka förbi massor av övertryck ner i vevhuset.

Berätta vad du hittar...
 

500

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
vetlanda
Hoj
zx7r
ventilspelet är inom toleranserna (har ej dom i huvudet)
efter koll av topp satte jag ihop motorn med en ny topplockspacking för att ta bort den orsaken, fortfarande inget komp (har ca 2,1bar i alla fyra ska väl sägas också).... flera orsaker önskas....
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
500 skrev:
ventilspelet är inom toleranserna (har ej dom i huvudet)
efter koll av topp satte jag ihop motorn med en ny topplockspacking för att ta bort den orsaken, fortfarande inget komp (har ca 2,1bar i alla fyra ska väl sägas också).... flera orsaker önskas....

Som Ducster nämnde ovan kan det ha med kammen/ventilerna att göra. Råkade ut för ett likadant fenomen på en bil en gång (har den kvar :) när kilen som sitter på axeln där kamdrevet är fäst (enkel överliggande kamaxel) hade skjuvats rakt av. Materialfel.

Men vad som hände var att kammen hade ställt sig i ett läge med någon ventil öppen i varje cylinder (enligt verkstaden). De blev jävligt konfunderade när de testade kompet och konstaterade att det var 0,0 i alla cyllarna. De ringde och trodde det kunde bli dyrt. Men när de rev toppen så såg de att det var kilen och då gick det plötsligt bara på ca 1500:- för jobbet och kilen (ca 50:- för den :)

Inte för att jag vet om det kan hjälpa dig men det kanske kan vara idé att kolla att kammen/kammarna går runt när du drar runt motorn på startern (utan stift då :).

Mina 5 euro :)
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
En blåst topplockspackning brukar oftast visa sig enbart på någon cylinder, men givetvis är det ju möjligt att den är något otroligt sönder, men det är ovanligt.
Kolla att kamkedjan sitter där den skall på dreven och inte har hoppat över.
 

500

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
vetlanda
Hoj
zx7r
har kollat så att kammen sitter "rätt" ,kammaxeln snurrar ventiler är täta. ?????
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
500 skrev:
har kollat så att kammen sitter "rätt" ,kammaxeln snurrar ventiler är täta. ?????
Hade du spjällen vidöppna när du tog komp.prov?
 

Gabor

Guest
Färnbo skrev:
Hade du spjällen vidöppna när du tog komp.prov?
Det har inte med saken att göra om du har förgasar spjällen öppna.

om alla 4 cylindrarna har dåligt komp,= ventiler otäta, kolla med Down-leak-check, eller enklast som Kamikaze sa, lös topp, inga kammar monterade, häll i t.sprit i insugskanalen, du ser direkt om det är otätt, likadant sedan på avgassidan.....lycka till.

Gissar på krokiga ventiler....
 

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Kumla
Hoj
Daytona 955
tassen skrev:
Det har inte med saken att göra om du har förgasar spjällen öppna.

om alla 4 cylindrarna har dåligt komp,= ventiler otäta, kolla med Down-leak-check, eller enklast som Kamikaze sa, lös topp, inga kammar monterade, häll i t.sprit i insugskanalen, du ser direkt om det är otätt, likadant sedan på avgassidan.....lycka till.

Gissar på krokiga ventiler....

Hej.

Hur ser man på t_spriten att det läcker?
Är det som att pytsa in olja som tätar vid slitna kolvringar?
/Björn
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
955 skrev:
Hej.

Hur ser man på t_spriten att det läcker?
Är det som att pytsa in olja som tätar vid slitna kolvringar?
/Björn


Du har toppen lös på högkant.
Torka ur ev fukt i förbränningsrummen.
Töm spriten i insugs kanalen om den är uppåt!

Då ser du om det kommer ut sprit genom tätningsytan på ventilen.
Det går inte att se visuellt utan man bör göra tex på detta sätt!
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Den har inte gått för varm??
För att cylinderloppen på Kaworna har lätt för att bli ovala.
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Det är inte helt ovanligt att ventilerna börjar rotera efter en topprenovering.
Testa med rödsprit och se om den är tät.Ta sedan loss ventiler och kolla sätet du bör se omg. om ventilerna har roterat och nött ner sätet.Har du nött ner dom så kan den vara tät vid koll av sprit. men när motorn snurrar så hinner dom inte stänga ordentligt.
Bara ett tips.(av erfarenhet)
 

500

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
vetlanda
Hoj
zx7r
har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
500 skrev:
har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??
Nej krokiga ventiler brukar förstås bli krokiga:lol
dvs de stänger inte ordentligt.

Har du nu alltså rivit motorn igen?

Det låter ju mycket konstigt att ingen komp finns, är du säker på att kompmätaren funar som den ska?

Eftersom du kollat upp att kamkedjan satt rätt så förstår jag fasen inte vad felet ska vara.
 

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Kumla
Hoj
Daytona 955
Kamikaze kid skrev:
Du har toppen lös på högkant.
Torka ur ev fukt i förbränningsrummen.
Töm spriten i insugs kanalen om den är uppåt!

Då ser du om det kommer ut sprit genom tätningsytan på ventilen.
Det går inte att se visuellt utan man bör göra tex på detta sätt!

Tackar.
 

Gabor

Guest
Silwer skrev:
Nej krokiga ventiler brukar förstås bli krokiga:lol
dvs de stänger inte ordentligt.

Har du nu alltså rivit motorn igen?

Det låter ju mycket konstigt att ingen komp finns, är du säker på att kompmätaren funar som den ska?

Eftersom du kollat upp att kamkedjan satt rätt så förstår jag fasen inte vad felet ska vara.

Låter skumt, samma tryck å inget komp, ??? om du provkör mc,n, är den orkeslös ?

Prova en annan kompmätare, lurt med den tror jag..

Ljudet däremot, ärd et ett "pingande ljud" kolvringar... knackande ljud under belastning, vevlager knack...
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
tassen skrev:
Det har inte med saken att göra om du har förgasar spjällen öppna.

om alla 4 cylindrarna har dåligt komp,= ventiler otäta, kolla med Down-leak-check, eller enklast som Kamikaze sa, lös topp, inga kammar monterade, häll i t.sprit i insugskanalen, du ser direkt om det är otätt, likadant sedan på avgassidan.....lycka till.

Gissar på krokiga ventiler....

Självklart har det betydelse, han har som jag förstod i stort sett lika låga värden på ALLA cylindrar vilket blir resultatet om man använder kompmätare med spjällen stängda. Stängda spjäll = knappt någon luft att komprimera vilket ger reslultat lågt tryck, gå ut i garaget och prova så får du se.
 

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
Trajja 955i , cr 250
Färnbo skrev:
Självklart har det betydelse, han har som jag förstod i stort sett lika låga värden på ALLA cylindrar vilket blir resultatet om man använder kompmätare med spjällen stängda. Stängda spjäll = knappt någon luft att komprimera vilket ger reslultat lågt tryck, gå ut i garaget och prova så får du se.
Word :yoparty
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top