inget komp på någon av cyl

Gabor

Guest
Färnbo skrev:
Självklart har det betydelse, han har som jag förstod i stort sett lika låga värden på ALLA cylindrar vilket blir resultatet om man använder kompmätare med spjällen stängda. Stängda spjäll = knappt någon luft att komprimera vilket ger reslultat lågt tryck, gå ut i garaget och prova så får du se.
Du har kanske rätt att det är så på en del känsliga hojar, men...
Han hade inte fuggarna på plats......WORD....
""har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
tassen skrev:
Du har kanske rätt att det är så på en del känsliga hojar, men...
Han hade inte fuggarna på plats......WORD....
""har provat med t-sprit och det håller tätt. men det med ovala cylinder ska jag kolla. jag hade tagit bort förgasarna/avgassystem när jag tog provet. om det är krokiga ventiler så borde det inte hålla tätt med t-sprit?? ska ta bort ventilerna med. tack fler förslag någon??

Att han hade fuggarna borta framkom efter mitt första inlägg om att spjällen ska vara WFO vid komp test.

Please inge sånt där ........tjafs......

Om allting är som 500 säger så är det konstigt att det fattas komp, vevstakslager nja kanske men alla fyra på en gång.. näee.

Övervarvning med krokiga ventiler.. näe knappast på högsta växeln, dessutom var ju alla täta med T sprit.

Har hojen kokat i samband med att problemen började?
 

Pelvan

Muller.. underbara muller... #4073
Gick med
23 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducce 900SS -94
Hmm nu må jag vara helt ute och cyklar,,, men om du inte har komp på någon av cylindrarna, samtidigt,,,, alltså vad är sannolikheten för det, såvida du inte just spängt toppackningen. Börja för sjutton med att kolla kompen med ett annat instrument innan du fortsätter jävlas, så det inte är just det som är trasigt!!! Risken att du skulle kunna starta hojjen med ett komp på 2.1 är väl kanske inte så stor om man säger så.
 

500

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
vetlanda
Hoj
zx7r
nej den startar inte med det kompet. monterad en ny topppackning för att ta bort det felet................ har gjort en egen komptest med tändstiftgängan, backventil, manometerför det var lite krångligt att få en vanlig att få tät samt testat en annan komptest. nej tycker inte att den va varm när det hände, hade varit en paus på 30min innan jag började att köra igen och det hände när jag körde ut(banan börjar med rakan det hände på). men när jag kommer hem så finns det inget komp tyder på att något material har ändrat på sig(oval cylinder har ej hunnit kolla)?? tycker att det va samma ljud som när man har för stort ventilspel.. hördes inget på tomgång men när jag varvar förbi 3500 kommer det. har aldrig rasat ett vevlager så vet inte hur det låter men påverkar det kompet????
 

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
För mig låter det som att en kam inte står rätt.
Kolla noga att ventilerna öppnar när dom ska.
Tror inte på ram eller vevlager.
Kamlager kan inverka på ventiler. Kollat det ?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Vi har tjatat om att kammarna står fel, men så är ju tydligen inte fallet, för isf kan ventiler stå öppna på fel ställen vilket kan ge att mätaren visar skumma resultat när man kollar kompet.

Jag tror det är bättre om frågeställaren undersöker allt själv mycket nogrannt än att vi gissar vidare.
Vevlager bör inte påvrka så du får noll komp nej, det låter ofta knackande om motorn.

OCH att toplockspackningen skulle gå på alla fyra cylindrar samtidigt är inte direkt vanligt kan jag säga.
Nej ut och mät upp saker, det är skitsvårt att lösa sånt här utan att se grejorna.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Många som väntar på att få reda på vad det var för fel......
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top