inget kort. stoppas. vad händer?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
madmagnus skrev:
jag saknar mc kort och kör nog så åtminstone tills jag blir stoppad :yoparty det är ju inte kortet man kör omkring på! och med det kommer inte bättre trafikvett heller! antingen har man det eller inte :7peta

... och du besvarade just hur det ligger till för dig...

... seriöst, inser du inte vad som är fel? Gör som du vill, men konsekvenserna av ditt handlande kan bli stora. Jag försöker säga detta i all välmening...

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW 650 + Yamaha XJ550 *host*
madmagnus skrev:
jag kan fan inte fatta varför det ska behövas ett speciellt kort för att köra mc!!! jag tror nog inte att körskolan har så jla stor inverkan på framförandet av en hoj :va har man B körkort så borde det räcka! då är det värre med småglin på eu moppar som blåser omkring som galningar med 4 kompisar på utan hjälm!..... jag saknar mc kort och kör nog så åtminstone tills jag blir stoppad :yoparty det är ju inte kortet man kör omkring på! och med det kommer inte bättre trafikvett heller! antingen har man det eller inte :7peta

Är du dum på riktigt?

Jag hade B-kort i 8 år innan jag började med A-kort. Och jag som inte kört förut fick lov att börja från början. Lära mig bromsa, manövrera, svänga och allt. Att man med B-kort per automatik innebär att man skulle klara att köra tex en 1300 kubiks Hayabusa på ett säkert sätt är skitsnack. Inser du inte det är det din loss.

Att du sen sitter och antar att du är bra på att köra mc visar bara din nivå. Är du så bra som du säger är väl en uppkörning lätt som en plätt. Om inte, så varför kör du nu? :kocko

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
TALLE skrev:
Vad händer om man blir stoppad av de blåa o inte har nått kort om man tex vägrar säga vem man är eller vilket pers nummer man har?

eller om man säger polarens pers nr. Kan de på nått sätt sätta dit en då? kolla upp det på nått sätt?

undrade bara :D

madmagnus skrev:
jag kan fan inte fatta varför det ska behövas ett speciellt kort för att köra mc!!! jag tror nog inte att körskolan har så jla stor inverkan på framförandet av en hoj har man B körkort så borde det räcka! då är det värre med småglin på eu moppar som blåser omkring som galningar med 4 kompisar på utan hjälm!..... jag saknar mc kort och kör nog så åtminstone tills jag blir stoppad det är ju inte kortet man kör omkring på! och med det kommer inte bättre trafikvett heller! antingen har man det eller inte

........... Näh, inte ens jag klarar av att få till något dräpande ironiskt som toppar detta.
Nån annan kanske?

gladh

sandstream

Guest
Känns som jag går lite OT här men jag tänkte faktiskt svara på den ursprungliga frågan.

Om du inte har någon legitimation och säger en kompis personnummer så kommer polisen att ställa kontrollfrågor, som vad din mamma och pappa heter, vart ni bor osv tills de är nöjda.

För övrigt håller jag med er andra om att de som inte har något kort inte ska köra. På körskolan får man faktiskt lära sig en hel del och de flesta som inte har kort vet inte vad de ska göra när tex framhjulet låser sig... :huvet :fatta!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag skulle tycka att det var helt ok ifall det räckte med att man klarade konbana, garagevändning, inbromsningar och sånt ifall man har haft bilkörkort ett tag. trafikreglerna är ju så gott som de samma. teoriprov och stadskörning kunde dom skippa för mc-kort. fast å andra sidan. va bryr jag mig. jag har ju redan ett mc-kort :)

jordan

tusenkonstnär
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
diverse
Beror på snuten ,dom tar in dej till station frågar om du är daktad dvs fotograferad för brott ,alternativ drar dom ut en passbild förutsatt att du har ngt pass kommer sanningen fram och dom vill jävlas kan dom försöka att få dit dej för falskt tillvitelse dvs låtsas vara ngn annan lite böter .mm åklagaren beslutar sådant.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Funker Vogt skrev:
Är du dum på riktigt?

Jag hade B-kort i 8 år innan jag började med A-kort. Och jag som inte kört förut fick lov att börja från början. Lära mig bromsa, manövrera, svänga och allt. Att man med B-kort per automatik innebär att man skulle klara att köra tex en 1300 kubiks Hayabusa på ett säkert sätt är skitsnack. Inser du inte det är det din loss.

Att du sen sitter och antar att du är bra på att köra mc visar bara din nivå. Är du så bra som du säger är väl en uppkörning lätt som en plätt. Om inte, så varför kör du nu? :kocko
såja lugna ner dig nue,,, vi har alla olika färdigheter... tro det eller ej.

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MostWanted_NKPG skrev:
såja lugna ner dig nue,,, vi har alla olika färdigheter... tro det eller ej.

Givetvis, det var inte det jag kommenterade. Utan just det som är farligast i trafiken (dvs, man ser inte sina egna svagheter utan man tror att man är gud på att köra).

Hela resonemanget är dock urbota dumt. :fatta!

EDIT: Meningsbyggnad...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
okii ja skulle aldrig köra nu utan att ja har tagit mckort en gång. men skulle ja bli av med kortet skulle ja nog köra endå,, man ärjue endå trafikförsäkrad trots utan körkort... men visst det är kanske dumt,, men upp till var och en...

sen bara för man tagit A-kort tror ja heller inte man kan hantera en gixxer 1300cc haya bara därför...

EDIT: ursäkta stavfel och dylikt.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
oj trodde detta va en vanlig jahar blivit av med kortet,, ja skulle absolut inte säga nån annans personuppgifter iaf. *så dum är ja inte*

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
gladh skrev:
........... Näh, inte ens jag klarar av att få till något dräpande ironiskt som toppar detta.
Nån annan kanske?

Nix, även jag lämnar WO inför en så överväldigande demonstration av total idioti.

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MostWanted_NKPG skrev:
okii ja skulle aldrig köra nu utan att ja har tagit mckort en gång. men skulle ja bli av med kortet skulle ja nog köra endå,, man ärjue endå trafikförsäkrad trots utan körkort... men visst det är kanske dumt,, men upp till var och en...

sen bara för man tagit A-kort tror ja heller inte man kan hantera en gixxer 1300cc haya bara därför...

EDIT: ursäkta stavfel och dylikt.

Nej, det påstod jag inte heller. Dock lärde jag mig att köra på ett bra sätt när jag övningskörde. Däremot inte sagt att alla gör det. Men om han nu är så bra som han säger att han är, är knappast uppkörning ett problem. Logiken haltar.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
joo sant,, men han har inte kortet pga uppkörning då? så han inte blivit av med kortet å spärrtid?

Funker Vogt

Blackbird wannabe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MostWanted_NKPG skrev:
joo sant,, men han har inte kortet pga uppkörning då? så han inte blivit av med kortet å spärrtid?

Läste du vad han skrev???

"har man B körkort så borde det räcka!"

Har man kort är det de facto inte spärrat.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Både rätt o fel

madmagnus skrev:
jag kan fan inte fatta varför det ska behövas ett speciellt kort för att köra mc!!! jag tror nog inte att körskolan har så jla stor inverkan på framförandet av en hoj :va har man B körkort så borde det räcka! då är det värre med småglin på eu moppar som blåser omkring som galningar med 4 kompisar på utan hjälm!..... jag saknar mc kort och kör nog så åtminstone tills jag blir stoppad :yoparty det är ju inte kortet man kör omkring på! och med det kommer inte bättre trafikvett heller! antingen har man det eller inte :7peta
Killen har både rätt o fel kanske men jag förespråkar ändå att man ska gå enligt regler o lagar.
Det är visst så att alla har vi olika talanger o det finns säkert många utan kort oxå som skulle kunna köra båge lika bra eller bättre än de med körkort.
Men nu är lagar o regler så att man ska ha kort o jag tycker det är bra att man ska plugga seperat på mc kortet på körskola.Det är ändå lite annorlunda teknik o köra mc o saker o tänka på än o köra bil.Visst trafikreglerna är de samma.Sen kan man ju dra det så oxå att alla borde få vara tvugna o gå genom en liten trafikkurs o eventuellt nåt typ av tillstånd även för att framföra en moped i 30 km/h,EU moppar är där ju nån kurs tagning för att få köra.

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Funker Vogt skrev:
Är du så bra som du säger är väl en uppkörning lätt som en plätt... :kocko

Word! :fakta
en del av motogp-snubbarna saknar visserligen mckort och kan köra som fan, men som sagt: läs citatet!

Im-2-fast-4-u

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Suzuki GSX-R
TALLE skrev:
Vad händer om man blir stoppad av de blåa o inte har nått kort om man tex vägrar säga vem man är eller vilket pers nummer man har?

eller om man säger polarens pers nr. Kan de på nått sätt sätta dit en då? kolla upp det på nått sätt?

undrade bara :D

Säg bara till att du inte blir stoppad :yoparty Drive it like stole it :hihi

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
MTS 1200 S
Im-2-fast-4-u skrev:
Säg bara till att du inte blir stoppad :yoparty Drive it like stole it :hihi

e det bara å tala om för polisen att man inte har lust med deras kontroller? coooolt!
jävla nöt...

seriöst... Hur många här har erfarenhet och kunskap nog att jalla ifrån polisen egentligen? visst blabla det finns cykelvägar etc. men du rekomenderar på fullt allvar å starta en vansinnesjakt oavsett situationen runt omkring?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln