Inget MC ämne men en bilfråga varför den kan tänkas stanna när man kör

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Han är inte vaktmästare så tändningslåset har kastat in handduken? =)

Kom bara på, så du tänker lite vitt och brett i letandet efter glapp etc..
Och där ligger ett guldtips för alla med äldre bil och vanligt tändningslås. Bara nycklarna till bilen, inget mer på den nyckelringen. Till slut ger låskolven upp i förtid, och att hitta en ny är inte alltid lätt. Vet inte hur många jag hjälpt att byta på Mercedes tex. Innan kunde man köpa ny cylle av Mercedes så originalnyckeln passade, men det är jag inte så säker på att man kan längre.

Sorry för OT. 😊

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Och där ligger ett guldtips för alla med äldre bil och vanligt tändningslås. Bara nycklarna till bilen, inget mer på den nyckelringen. Till slut ger låskolven upp i förtid, och att hitta en ny är inte alltid lätt. Vet inte hur många jag hjälpt att byta på Mercedes tex. Innan kunde man köpa ny cylle av Mercedes så originalnyckeln passade, men det är jag inte så säker på att man kan längre.

Sorry för OT. 😊
Jag skulle säga samma även gäller för motorcyklar, inget mer än nyckeln på nyckelringen.
På min första motorcykel vibrerade tändningslåset sönder innan jag lärt mig.
Det positiva var att jag även lärde mig tjuvkoppla tack vare att delar från Japan fanns på andra sidan klotet! :tummenupp
SkitHojen med 17 ägare innan mig hade inte gett den överdrivet med kärlek och omvårdnad men även haft en massa onödigt på knippan visade det sig...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag skulle säga samma även gäller för motorcyklar, inget mer än nyckeln på nyckelringen.
På min första motorcykel vibrerade tändningslåset sönder innan jag lärt mig.
Det positiva var att jag även lärde mig tjuvkoppla tack vare att delar från Japan fanns på andra sidan klotet! :tummenupp
SkitHojen med 17 ägare innan mig hade inte gett den överdrivet med kärlek och omvårdnad men även haft en massa onödigt på knippan visade det sig...
Det är bara sex offenders som har flera nycklar tillsammans med tändningsnyckeln. Alla dessa repiga styrkronor 😔😔😔

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Keyless är bra på flera vis. :)
Ja du kan ju inte tappa bort nyckeln! :hihi

Min första motorcykel blev nyckellös ett tag som det hette då på gammaldags svenska. Nu litade jag inte på något tillverkat långt hemifrån så jag hade med min egentillverkade tjuvkoppling på resor även efter att tändningslåset bytts. Det visade sig vara lyckat då en medresenär på en motorcykel av samma märke fick problem.
Jag hade inte en susning, bara en lösning. Djä..ar vad imponerade de blev...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Älskar keyless på hojen. Större nytta på hojen än bilen. Trodde inte jag skulle uppskatta det alls faktiskt. 11000 problemfria mil än så länge. Batteriet i nyckeln varar mellan 1,5-2 år verkar det som.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han är inte vaktmästare så tändningslåset har kastat in handduken? =)

Kom bara på, så du tänker lite vitt och brett i letandet efter glapp etc..

Riktiga bilar har tändningslåset mellan stolarna och blir okänsliga för vikten på knippan.
(dom fick dock problem med tändningslåsen ändå)

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
..och backväxeln, man satt snett, länkarmarna försökte ramla av, aut. nedfällning av innertak, tveksamma dragkrokar/infästningar man fortsatte med genom modeller fast det var en kass idé från dag ett, felmonterad p-broms, väghållning byggd efter att vara framtung(fung. i.o.f.s. över förväntan vintertid), feldraget avgassystem och oljeläckage (fin kombo men cancerindustrin nominerade nog de...), kanske världens sämsta dörrkonstruktion framtagen i/för Norden, fågelbad under strålkastare där man även placerat elektroniken, från fabrik snett monterad bakvagn, aluminium och korrosion var ett snäpp mer än vad en saabingenjör mäktade med för att...

Hygglig acceleration över två växlar vilka det nu var fick dom till så länge lådan inte rasa åtminstone.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår