Inget oljetryck efter oljebyte

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Böt filter och olja idag och efter det får jag inte upp nå oljetryck. Har prövat det mesta som, kört med växel i på depåstödet, fyllt upp filtret, prövat med det gamla filtret. Förra gången böt jag bara oljan och då var det inga problem.
Misstänker att det kan vara oljekylaren som ställer till det.Ska jag lossa nån till olje kylaren och starta eller. Har jag tur kanske den luftar sig själv under natten.
 

Bifogat

  • Bild 072.jpg
    Bild 072.jpg
    109.3 KB · Visningar: 106

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Ingoberra skrev:
Böt filter och olja idag och efter det får jag inte upp nå oljetryck. Har prövat det mesta som, kört med växel i på depåstödet, fyllt upp filtret, prövat med det gamla filtret. Förra gången böt jag bara oljan och då var det inga problem.
Misstänker att det kan vara oljekylaren som ställer till det.Ska jag lossa nån till olje kylaren och starta eller. Har jag tur kanske den luftar sig själv under natten.

Hej!

Vet inte hur det är på din hoj, men jag ställde samma fråga när jag bytte olja på min GSXF. Det ska inte behövas luftas något! Det ska bara vara att byta filter och olja och köra på! Funkade kanon för mig, och då hade jag även haft kylaren demonterad. Så luftning är det nog inte, om det är som på min!

/luka
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Saker kan väl inte gå sönder bara för man byter olja, Jag hör att den inte får smörjning.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Har donat 3-4 timmar idag utan framsteg. Plockade ur stiften och körde på startmotorn 30sek åt gången men icke. Det verkar som pumpen inte suger nå. Filtret blir inte fullt. Kan det spela nån roll vad det är för olja i. Nu hällde jag i motul 5100 och den verkar vara lite tjockare än den som var i före. Ska jag behöva kolla oljepumpen eller.
 

Dukem

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Tyresö
Hoj
DukeII
Ingoberra skrev:
Har donat 3-4 timmar idag utan framsteg. Nu hällde jag i motul 5100 och den verkar vara lite tjockare än den som var i före. Ska jag behöva kolla oljepumpen eller.

Olika viskociteter kan ge olika oljetryck framförallt om du har en sliten oljepump. Syntetolja är ju normalt tunnare än mineral vid rumstemp, dock inte vid arbetstemp. Troligtvis borde oljan som du hade i tidigare vara tunnare än den nya oljan så man misstänker ju något annat som att t.ex. en luftficka som hindrar oljan att komma fram till pumpen. Är det kugghjulspump på din knarr?
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Provade det gamla igen men kanske böt tillbaks för fort. Hur går oljan, från pumpen igenom filtret, till kylaren eller.
 

Dr.Bike

Guest
Låter inget vidare. Det första jag misstänkte var ett felaktigt filter. Men eftersom du inte fick något tryck med gamla filtret så gick ju det bort.

Hur vet du vilket tryck du har? har du monterat tryckmätare? Eller är det bara oljetryckslampan du går på?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ledning till oljetryckskontakten är som den ska?
Annars har väl själva tryckkontakten sagt upp sig.
 

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Gixxer 750 -96
Ingoberra skrev:
Böt filter och olja idag och efter det får jag inte upp nå oljetryck. Har prövat det mesta som, kört med växel i på depåstödet, fyllt upp filtret, prövat med det gamla filtret. Förra gången böt jag bara oljan och då var det inga problem.
Misstänker att det kan vara oljekylaren som ställer till det.Ska jag lossa nån till olje kylaren och starta eller. Har jag tur kanske den luftar sig själv under natten.


Hejsan.
Jag har själv varit med om det problemet, eller rättare sagt en kompis, på en exakt lika dan hoj (vet dock inte årsmodellen på din)
Om du kollar länken som RG skickade så ser du hans problem där.
Vi bytte allt man kan tänka på, tex oljetrycksgivaren, en bypass ventil i tråget, provade att lufta, men inget funkade.
Så han plockade ur motorn ur sin och lämnade in på en firma i Bromma.
De kollade och hittade inge problem, förutom två små repor i oljepumpen.
Så de beställde en ny och monterade och sen dess har den funkat kanon.
Nu vet ja inte om det är samma på din, men det verkar ju vara samma symtom.
tråkigt men kanske så det är. :(
 

smälltan

Flygfors Flyers
Gick med
10 Jan 2004
Ort
nybro
Hoj
R1
På min zx6r-97 tog det alltid lång tid att få upp oljetrycket efter byte,man fick varva rätt bra innan lampan slocknade.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Fyll i en liter olja extra. Luta hojen maximalt åt båda sidor. Dra runt utan stift. Har du nu inget oljetryck efter 60 sekunder med startmotorn... suger den luft någonstans internt och du lär kolla igenom bottendelen, dvs o-ringar, packningar och oljepump.

Kom ihåg att tömma den på den extra litern olja du pytsade i, dvs innan du kör iväg. Använd en sportdrycksflaska med lång slang för att suga upp oljan bakvägen.

Ingoberra skrev:
Har donat 3-4 timmar idag utan framsteg. Plockade ur stiften och körde på startmotorn 30sek åt gången men icke. Det verkar som pumpen inte suger nå. Filtret blir inte fullt. Kan det spela nån roll vad det är för olja i. Nu hällde jag i motul 5100 och den verkar vara lite tjockare än den som var i före. Ska jag behöva kolla oljepumpen eller.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
smälltan skrev:
På min zx6r-97 tog det alltid lång tid att få upp oljetrycket efter byte,man fick varva rätt bra innan lampan slocknade.

Oj... stackars din vevaxel. Oljetrycket bör komma upp med stiften urtagna, inte med motorn igång, dvs efter ett oljebyte.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hmm...menar du att man alltid ska göra tändstiftsproceduren eller bara om man har tryckproblem?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ninjaboy skrev:
Hmm...menar du att man alltid ska göra tändstiftsproceduren eller bara om man har tryckproblem?

Well, det finns ju iaf en oljefilm på vevaxeln... som räcker ett litet tag. Det är upp till dig att chansa. De flesta tar den chansen.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Fick fart på den idag iallafall. Tog isär oljepumpen och den såg väl okej ut , såg inget slitage direkt. Smörjde in grejerna och satt tillbaks det gamla filtret. Startade, och lampan slocknade på en gång. Tror inte det var filtret som gjorde det då jag hade provat med det redan. Det nya filtret var ett MIW filter iallafall om nån undrade.
 

Bifogat

  • Bild 087.jpg
    Bild 087.jpg
    54.8 KB · Visningar: 115
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top