Inhägnat i Kalmar?

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Hur går till då att köra på banan utan körkort och räknas inte racerbanor som " inhägnat område lr privatmark":va

Får arrangörer nån typ av special tillstånd från polisen lr transportstyrelsen angående bankörning licens/tillstånd?

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hur går till då att köra på banan utan körkort och räknas inte racerbanor som " inhägnat område lr privatmark":va

Får arrangörer nån typ av special tillstånd från polisen lr transportstyrelsen angående bankörning licens/tillstånd?
Racerbanor är inhägnade områden som allmänheten inte har tillträde till. Det är ju tex därför du kan köra en racehoj där, som vare sig är reggad, försäkrad eller har halvljus och reflexer. Detsamma gäller ju många industrier, där man kör runt tex truckar som inte är reggade.

Hybriden blir ju på tex Byggmax, där allmänheten har tillträde, man får köra in med sin privata bil, men det kör runt diverse truckar också. Men iom att det är staket med bommar både ut och in så kanske det räknas som privat inhägnat område, där kunderna räknas som inbjudna, och det då gäller speciella regler. Tex inget krav på körkort eller på fordonen.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Racerbanor är inhägnade områden som allmänheten inte har tillträde till. Det är ju tex därför du kan köra en racehoj där, som vare sig är reggad, försäkrad eller har halvljus och reflexer. Detsamma gäller ju många industrier, där man kör runt tex truckar som inte är reggade.

Hybriden blir ju på tex Byggmax, där allmänheten har tillträde, man får köra in med sin privata bil, men det kör runt diverse truckar också. Men iom att det är staket med bommar både ut och in så kanske det räknas som privat inhägnat område, där kunderna räknas som inbjudna, och det då gäller speciella regler. Tex inget krav på körkort eller på fordonen.
Då är det ju bara åka och träna lågfart inne på byggmax bland virke och kakel, de har ju tom gratis lånesläp för när man ska hem sen

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
... koll på om det finns inhägnat att nöta lågfart på i kalmar? Har ej haft mitt mc kort i 5år så får ej vara handledare!
Är egentligen ganska grön då jag haft A-kort sedan sept 2020. Av din fråga att döma gissar jag på att du vill handleda någon i lågfart, nånstans i Kalmar? Jag tror inte du behöver leta efter nåt inhägnat område, eller motorbana. Utan kolla på sat-bilder och notera dom till synes asfalterade plättar, undersök sedan stället närmare innan ni börjar öva.

När jag övade på min lågfart letade jag upp en lagom liten plätt i ett industriområde här i närheten (Alby söder om stockholm) där jag kunde öva i princip ostört. Det var en slags rektangulär yta lite i skymundan utanför en stor grind in till en större tomt / anläggning. Ingen trafik eller passerande öht efter kl 18. Där placerade jag ut mina små koner och började öva på min dåvarande XJ900. Jag tvingade alltid min Camilla att följa med då det alltid är bra att kunna skylla på någon om nåt händer, och framför allt ha nån som filmar misstagen.

Det där med polisen är ingen fara, polisen har annat att göra än att besvära er i vad som endast kan tolkas som allmänt ofarlig aktivitet, förutsatt att ni övar på ett lagom avskilld plats. Däremot ska ni se upp för tanter. Dom är farliga, speciellt när dom är arga. Dom kan ringa till polisen och klaga/ gnälla, och ljuga och säga att "hulliganer leker med stulna motorcyklar på gatumark", och då måste polisen rycka ut.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4

Då borde väl lugnt att öva i "inhägnade områden som allmänheten inte har tillträde till".

Raderad medlem 61114

Guest
Då är det ju bara åka och träna lågfart inne på byggmax bland virke och kakel, de har ju tom gratis lånesläp för när man ska hem sen

Perfekt! Jag som börjat bli sugen på att träna stunt med nån gammal häck till hoj som inte besiktigas kan ju också förpassa mig till Byggmax brädgård då ?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka