Inhandlat inför RR säsongen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej!

Nu har jag inhandlat de flesta verktygen jag nånsin kan behöva för att mecka på min hoj (men jag har säkert glömt nått :rolleyes:), kostade en smärre förmögenhet även fast det var på Claes Olsson. Sen köpte 4st metalliska.. föremål på en Industrileverantör och dessa kostade en 3'e del av vad hela verktygsatsen som jag plockade ihop på Claes Olsson, och då ändå charmerade jag till mig 35% rabatt. Det kan ju förklara lite angående kvaliten på Claes Olssons prylar, men men.. så får det vara. De håller säkert 1 säsong iaf.

Fast jag väntade å köpa vissa grejer, som t.ex liten eldriven kompressor. Jag tänkte köpa den för att blåsa upp däcken med, men jag vet inte om den är kraftfull nog. Det är en sån där 240kr grunka på OK macken. Hur är det, räcker en sån?

Köpte även en 0.7mm järntråd på OK, galvaniserad eller vad det stog på grunkan. Den är OK som najtråd va?

Meningen med detta inköp var att låta pappas grejer vara, han blir så arg på att jag ständigt lånar hans verktyg. Fast jag såg en viss avundsjuka idag när han såg alla mina högglanspolerade skiftnycklar, hylsor, skruvmejslar o grejer. :hihi

Köpte även en strålkastare utifall man tvingas mecka en senkväll innan racedag. Hoppas bara den inte är uberömtålig som vissa såna där är. Finns det el på plats? Eller hur löser ni det med sånt?

En annan grej, jag köpte WaterWetter. Jag har använt detta innan i Kalifornien och det funkar verkligen SKITBRA, när det blandas rätt. Men jag tror att mina misstankar är rätt att WaterWetter ej klarar av minusgrader. Är detta korrekt? Så jag är bäst i att inte hälla i detta förrän det slutat bli minusgrader om natten? Eller kan man slänga i en skvätt glykol för att förhindra frysning av kylvätskan?

Köpte även Olja, det blev: Motul 5100 15/50 "Ester" delsyntet. SAE. Kan ni med lite vetskap om oljor berätta för mig om detta var ett bra köp eller inte???Jag har alltid haft problem med slirande koppling o för mycket "drickande" när jag använt helsyntetsoljor, så jag har lovat mig själv att aldrig använta helsyntet igen.

tack o hej! Snart är säsongen här gubbs!
ridin.gif

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är man rädd om sina verktyg och använder dem till det som dom är tänkta till (inte bra att använda momentnyckeln till hammare osv) så håller oftast "billiga" verktyg länge också!

För att bara ändra lufttrycket (kan ändra sig över en natt) så räcker en fotpump. Är det till att sätta på ett nytt däck på fälg så kommer du tröttna snabbt om du inte har en kompressor! Kan oftast få låna av nån i depån..

Najtråden ska va rostfri. Enligt reglementet "glödgad och blankdragen".

El finns i depåerna! För något år sen höjde dom startavgiften för att bla elen skulle ingå, men man får fortfarande betala 3-350:-/helg för el.

Motul gör bra oljor. Kvalliten på olja anges med tex API, SAE eller en annan märkning som jag inte kommer på just nu..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
tack för svar.

Vad står SAE för egentligen? Jag vet att "Ester" ska vara nått bra iaf. he he

El är ju bra, så då får man väl betala den där avgiften. Blir nog och köpa den där eldrivna kompressorn. Men den är alltså jätteliten, men antar den räcker ändå? Glömde läsa vad för max PSI den klarade. Men den var ju till för bildäck, så ...

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
SAE är en av tre olika testmetoder för kvallitebedömning. Dom andra är API och JASO. Det som skiljer är att dom är respektive amerikansk, europiesk och japanska testmetoder.

Finns alltså olika kvallite på samma viscositet på olja. En 15/50 olja kan va bättre än en annan med samma viscositet. Kan tex stå API SH/SG som en kvallite, då uppfyller den/dom kraven.

Ester är en molekylform. Du kommer alltså köra med flytande polotröja bara så du vet! :tungan :tummenupp

För att blåsa upp ett däck krävs mer än att den klarar av blåsa upp ett maxtryck. Behövs att den kan leverera ett visst antal liter luft/minut oxå!

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Oaaahh... låter skit kul!! :crash Vill också börja köra rejs :4skrika
Ang kompressor, finns det inte sådana som man kan köra på bilens batteri som orkar pumpa upp ett mc däck?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Alltså far min har ju sin stora feta kompressor som iofs är ju någorlunda hanterligt format. Faktiskt så, jo blir nog att låna den istället för o köpa ny.

Så hur är det angående WaterWetter?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
hmm! Läste just detta:

Vevhusventilationen ska gå till luftburken. Detta är standard på de flesta moderna hojar. Dräneringen från luftburken ska gå till ett uppsamlingskärl med minst 0,5 liters volym. Man ska även ha uppsamlingskärl till kylarvätska och tankluftning.

Får jag inte sätta på ett filter direkt på vevhusventilationsöppningen? snälla? ;) Det är faktiskt en grej som på min hoj visats funka bra för att få en liten effektökning. ajja

Jag har ju inget uppsamlingskärl för tankluften (där överflödesbensin kan rinna ut). Vad rekommenderas där?

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Swedie skrev:
Alltså far min har ju sin stora feta kompressor som iofs är ju någorlunda hanterligt format. Faktiskt så, jo blir nog att låna den istället för o köpa ny.

Så hur är det angående WaterWetter?

Låna brukar va billigt! :)

Va längesen jag testade waterwetter så nån annan vet nog bättre än mig..
Tror inte heller den har egenskaper som förhindrar att den fryser vid 0 grader.
Men blandar du den med glykol så kanske du ändrar waterwetters egenskaper till det sämre!?

Står det inget på flaskan?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
har inte flaskan här just nu men iaf så vad har Du (ni andra oxå) för kylarvätska? Det står i reglementet att glykol ej är godkänt som kylarvätska. Det förstår jag då det är sliskigt som bara den.

Sen även läste jag att det krävs att bottenkåpan är helt sluten, en viss Xenomorf har borrat två 4cm i diameter hål i botten. Vad var det bra för? Suck... Hur noga är dem med det här? De borde vara nog, menar... annars kan ju olja som kommer ur motorn rinna ut på banan.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
har inte flaskan här just nu men iaf så vad har Du (ni andra oxå) för kylarvätska? Det står i reglementet att glykol ej är godkänt som kylarvätska. Det förstår jag då det är sliskigt som bara den.

Sen även läste jag att det krävs att bottenkåpan är helt sluten, en viss Xenomorf har borrat två 4cm i diameter hål i botten. Vad var det bra för? Suck... Hur noga är dem med det här? De borde vara nog, menar... annars kan ju olja som kommer ur motorn rinna ut på banan.
Biltema har en sort, Vattenpumpssmörjning, som funkar bra. Utan glykol, dock är den grön till färgen så jag brukar ha med en burk om besiktningsgubbarna tvivlar. Hålen i botten måste man ha för att kunna dränera vid regnkörning, inte kul att köra med 5 liter vatten skvalpande längst ner. Detta står på samma ställe som du hittat texten ovan :)

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
hmm! Läste just detta:

Får jag inte sätta på ett filter direkt på vevhusventilationsöppningen? snälla? ;) Det är faktiskt en grej som på min hoj visats funka bra för att få en liten effektökning. ajja

Jag har ju inget uppsamlingskärl för tankluften (där överflödesbensin kan rinna ut). Vad rekommenderas där?
Inget filter på vevhusventilationen, bara att leda den till luftburken.
Till tankluftningen funkar det bra med en 0,5 liters kolaflaska.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nr:18 skrev:
Biltema har en sort, Vattenpumpssmörjning, som funkar bra. Utan glykol, dock är den grön till färgen så jag brukar ha med en burk om besiktningsgubbarna tvivlar. Hålen i botten måste man ha för att kunna dränera vid regnkörning, inte kul att köra med 5 liter vatten skvalpande längst ner. Detta står på samma ställe som du hittat texten ovan :)
jo det står ju även det, men vad är det för mening då med att skriva att kåpan ska kunna uppta halva motorns volym av olja... ifall oljan ändå kan rinna ut genom dessa dräneringshål. hmm, lite förvirrad här.

Men ok! Hur var det med denna vattenpumpssmörjning... klarade den minusgrader? Jag behöver veta så jag inte häller i nått i kylaren varpå jag märker att det börjar frysa till och ... ja.. problems uppstår.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Vanligt vatten som inte innehåller för mycket kalk, Waterwetter och Castrol Decool används bla..

Den undre kåpan ska vara konstruerad så att den ska kunna innehålla halva volymen av kylarvätska och olja. Ska vara två hål på minst 25mm som sitter en fram och en bak undertill som ska vara pluggar i eller tejpade med silvertejp när det är torrt. När det är regn ska (måste) dom tas av! Annars samlas vatten i kåpan som kommer rinna ut på framdäcket vid bromsning.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Swedie skrev:
jo det står ju även det, men vad är det för mening då med att skriva att kåpan ska kunna uppta halva motorns volym av olja... ifall oljan ändå kan rinna ut genom dessa dräneringshål. hmm, lite förvirrad här.

Men ok! Hur var det med denna vattenpumpssmörjning... klarade den minusgrader? Jag behöver veta så jag inte häller i nått i kylaren varpå jag märker att det börjar frysa till och ... ja.. problems uppstår.
Inget frysskydd i vattenpumpssmörjningen. Testa med varmgarage! Mycket trevligare än att frysa sönder hojen. :tummenupp

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Axxexs skrev:
Vanligt vatten som inte innehåller för mycket kalk, Waterwetter och Castrol Decool används bla..

Den undre kåpan ska vara konstruerad så att den ska kunna innehålla halva volymen av kylarvätska och olja. Ska vara två hål på minst 25mm som sitter en fram och en bak undertill som ska vara pluggar i eller tejpade med silvertejp när det är torrt. När det är regn ska (måste) dom tas av! Annars samlas vatten i kåpan som kommer rinna ut på framdäcket vid bromsning.
Uppfattat! Ska försöka hitta pluggar nurå.

Nr:18,
jo det vore en bra lösning, om man hade ett sådant. Jag bor ju på förstavåningen så jag skulle ju kunna rulla in hojen i lägenheten... Nä, hojen får stå o halvafrysa tills jag funnit en lösning då. Suck...

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Behållaren till tankluftingen ska vara minst 250ml (3.1.10.1)
(Varför får man inte ha en backventil längre som alla racers har när man köper en sån?)

När det regnar är det ganska så halt då med plus att man ibland ser att det är olja då det blir blå/röda nyanser på banan där.

Biltema!? Hm.. suck! Varför glömmer man/missar sånna saker när man handlar.. Tack för tipset Nr:18!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Swedie skrev:
Uppfattat! Ska försöka hitta pluggar nurå.

Nr:18,
jo det vore en bra lösning, om man hade ett sådant. Jag bor ju på förstavåningen så jag skulle ju kunna rulla in hojen i lägenheten... Nä, hojen får stå o halvafrysa tills jag funnit en lösning då. Suck...

Många kör med tejpade hål, vet inte men tror att det är ok

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur länge tror ni gaffatejpen håller om den dränks i varm motorolja? Kortare tid än MackBertils RR-karriär.
Jag köpte runda gummipluggar på en specialaffär för bilbyggare i Örebro, kommer inte ihåg namnet nu. Biltema har väl plastpluggar?

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!