Inhandlat inför RR säsongen

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Hur länge tror ni gaffatejpen håller om den dränks i varm motorolja? Kortare tid än MackBertils RR-karriär.
Jag köpte runda gummipluggar på en specialaffär för bilbyggare i Örebro, kommer inte ihåg namnet nu. Biltema har väl plastpluggar?
Moahahahah :rofl Ja jösses du är i toppform :tummenupp

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Sae

SAE står väl för Society of Automotive Engineers !? De klassar olja kan jag tänka mig.

/benfre

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Sviiidi, om du inte har ett varmgarage så är det bara till att börja öva på att byta kylarvätska. Vid all RR-aktivitet får du INTE ha glykol i kylvattnet. Waterwetter och Biltemas vattenpumpsmörjning sänker inte vattnets fryspunkt, de är ingen ersättning till glykol. Du kommer att få tömma kylaren innan varje träning och race på din glykolblandade kylvätska och ersätta med rent vatten och om du så önskar blanda i Watervetter eller vattenpumpsmörjning. Att köra ut på bananen med glykol i kylaren är illa, illa, illa. Den legendariska masskraschen på Anderstorp 2000 var orsakad av glykol. Om du inte har glykol i kylvattnen måste du tömma det. Att chansa med att inte tömma kylaren på vätska utan glykol kan straffa sig i form av en sprucken kylare, fråga Torkel.

Liten OK-pump räcker för att ändra lufttryck, men då kan du lika gärna, som Anders skriver, använda en fotpump. De är mycket coolare, mer racing liksom. Vid däckbyte måste du ha en ordentlig kompressor som kan trycka in en stor mängd luft på kort tid. De små pumparna trycker in så lite luft att de inte förmår trycka ut korden på fälgläppen eftersom det nästan alltid pyser någonstans innan korden är på plats. Alltså, riktig kompressor eller fotpump. Börja med fotpump och snylta kompressor i år, jag har snyltat i tre år så du får gärna snylta av mig i år. Dessutom har Biltema en skithäftig modell med dubbla patroner för löjligt billiga 59:90, samma som Torkel kör med, coolt var ordet.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=44472

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
En fråga som har diskuterats förr, men som kan vara kul att ta upp igen!

Vilka lufttrycksmätare är tillförlitliga? Jag körde stenhårt på en i somras, vilken senare visade sig visa helt fel! Är det denna som gäller eller...!?

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
oscar skrev:
En fråga som har diskuterats förr, men som kan vara kul att ta upp igen!

Vilka lufttrycksmätare är tillförlitliga? Jag körde stenhårt på en i somras, vilken senare visade sig visa helt fel! Är det denna som gäller eller...!?

Den digitala lufttrycksmätaren som biltema säljer är mkt. svår att få tillförlitliga värden på.
Den som du hänvisar till är enligt mig helt OK, jag har kontrollmätt med andra mycket dyrare mätare och värdena har varit identiska :tummenupp

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
#11 skrev:
Den digitala lufttrycksmätaren som biltema säljer är mkt. svår att få tillförlitliga värden på.
Den som du hänvisar till är enligt mig helt OK, jag har kontrollmätt med andra mycket dyrare mätare och värdena har varit identiska :tummenupp

Tack! Då blir det nog en sån! :)

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Den där lufttrycksmätaren ser ju jäkligt seriös ut... men jag fick höra (när jag köpte en förra året) att de som visar mest exakt skulle vara de små "pinnarna" där en innerstång skjuts ut av lufttrycket, skulle vara de mest pålitliga. Var det helt fel eller?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Fohlin skrev:
Den där lufttrycksmätaren ser ju jäkligt seriös ut... men jag fick höra (när jag köpte en förra året) att de som visar mest exakt skulle vara de små "pinnarna" där en innerstång skjuts ut av lufttrycket, skulle vara de mest pålitliga. Var det helt fel eller?

Fan det har du ju rätt i!!! Var hittar man en bra sådan? Betydligt smidigare än den stora...

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Fohlin skrev:
Vänta nu ett ögonlock! Den stora Biltemamätaren har en ventil för att släppa ut luft, det är löjligt enkelt att få precis det lufttryck du vill ha. Med billigare/mindre mätare får du
1. mäta
2. ta bort mätaren
3. pysa ut luft
3. mäta osv tills du är nöjd.
Inte kul och inte heller lätt att få precis det tryck man vill ha. Sen tror jag att felvisningen är ytterst marginell på den mätaren, däremot den digitala Biltemamätaren har jag aldrig fått ordning på utan den skenar hej vilt. Sedan jag köpte Biltemas STORA mätare har allting blivit UNDERBART, alla kommer fram till mig och vill låna den, alla gör stora ögon och jag känner mig som ett riktigt PRO! :lol
Kort sagt: köp Biltemas stora, den är SKITBRA! :yoparty

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Det låter ju frestande att köpa biltemas stora... vem vill inte vara depåns favorit? men kan man lita på att den visar rätt tryck?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Torkel skrev:
Vänta nu ett ögonlock! Den stora Biltemamätaren har en ventil för att släppa ut luft, det är löjligt enkelt att få precis det lufttryck du vill ha. Med billigare/mindre mätare får du
1. mäta
2. ta bort mätaren
3. pysa ut luft
3. mäta osv tills du är nöjd.
Inte kul och inte heller lätt att få precis det tryck man vill ha. Sen tror jag att felvisningen är ytterst marginell på den mätaren, däremot den digitala Biltemamätaren har jag aldrig fått ordning på utan den skenar hej vilt. Sedan jag köpte Biltemas STORA mätare har allting blivit UNDERBART, alla kommer fram till mig och vill låna den, alla gör stora ögon och jag känner mig som ett riktigt PRO! :lol
Kort sagt: köp Biltemas stora, den är SKITBRA! :yoparty
Den har jag oxå, brudarna flockas runt en i depån när man tar fram den stora.

Visst är den lite klumpig men den är precis och jag gillar pysknappen :tummenupp

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Nu när ni ändå snackar lufttryck, vad ska man ha för lufttryck i däcken finns det nåt rekomenderat eller skrivet i bestämmelser eller är det efter eget tycke och smak? Vilket ger bäst köregenskaper?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
GSXR1100R skrev:
Den har jag oxå, brudarna flockas runt en i depån när man tar fram den stora.

Visst är den lite klumpig men den är precis och jag gillar pysknappen :tummenupp

Jag har också en stor o klumpig sak som gör att brudarna flockas när jag tar fram den, men frågan är om man vill ha två sådana saker... :hihi

Blir nog den stora ändå!

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
marcus nilsson skrev:
Nu när ni ändå snackar lufttryck, vad ska man ha för lufttryck i däcken finns det nåt rekomenderat eller skrivet i bestämmelser eller är det efter eget tycke och smak? Vilket ger bäst köregenskaper?
På Aprilian fungerar det bra med 2.0-2.1, vid regn så pytsar jag i runt 2.5.
(enheten är kiloarmlängder per toalettbesök förresten... :Bugar :mattias)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Torkel skrev:
På Aprilian fungerar det bra med 2.0-2.1, vid regn så pytsar jag i runt 2.5.
(enheten är kiloarmlängder per toalettbesök förresten... :Bugar :mattias)
Notera att Torkel kör 250SP (Damklassen) och inte får använda regndäck, vi som kör riktiga hojar får ha både slicks, mönstrat & regndäck.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Notera att Torkel kör 250SP (Damklassen) och inte får använda regndäck, vi som kör riktiga hojar får ha både slicks, mönstrat & regndäck.
Vad var det nu herrn hade för varvtider med sin riktiga hoj? Välj valfri bana... :D
Det jag skrev gällde ju som sagt för Marcus Aprilia RS250 med Dunlop D207GP.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Torkel skrev:
Vad var det nu herrn hade för varvtider med sin riktiga hoj? Välj valfri bana... :D
Det jag skrev gällde ju som sagt för Marcus Aprilia RS250 med Dunlop D207GP.

Ehhh jag körde 1.12 på Knudan med min riktiga hoj, inte så snabbt men jag är ju gammal och talanglös, den tidigare ägaren har kört låga 45:eek:r på Falken, så det är inget fel på hojen iaf.

En liten parantes bara så att övriga inte blir däckade av av lufttrycket.

/SBS :(

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...