Tält är en investering precis som en hoj. Det innebär att man kan se inköpet på flera års sikt och även inbegripa begreppet andrahandsvärde.
Helsport, Fjällräven och Hilleberg är tre kvalitetstillverkare vars tält håller värdet bra, Hilleberg extremt bra. Det innebär att tältet inte kommer att vara en stor kostnad, om än utgiften ter sig stor för stunden.
Mitt gamla Hilleberg Keron 4GT har använts +120 nätter runtom i Europa, i svenska fjäll och under alla årstider. Ser fortfarande ut som nytt och jag får nog ungefär lika mycket begagnat för det idag som jag gav för det för snart 20 år sedan. Idag är nypriset betydligt högre.
Kostnaden per natt är således försumbar och det har stått kvar när andra tält blåst sönder i St Anton, Chamonix, Nordnorge, Kebnekaise, Lunndörren och vi har varit torra vid skyfall i Belgien och Kroatien.
Tältet är det viktigaste inköpet du gör och gör du rätt från början behöver du inte BÅDE köpa ett halvbilligt tält för 3000 spänn och OCKSÅ köpa ett riktigt kvalitetstält för 6.500 när det första gått sönder efter två säsonger.
Vad är billigast?