Inköpstips GPS för MC

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Swedol har erbjudande på ngn Magellan.Fick tyv dåligt betyg i testet.
Har beställt en garmin nuvi 550.En alltiallo gps som du kan ha i bil,båt o hoj samt som handgps.Ligger på 3500+moms

Är också ute efter en allt-i-allo-GPS till bilen och hojen framförallt.
Hur tycker du att den fungerat? Hur har du fäst den på hojen?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
Efter mitt förra inlägg har jag bytt ut Navman S70 mot en Garmin Nüvi 205 (anledningen var att man på Navman inte kunde skriva in kordinaterna för att markera en plats, mkt märkligt).
205:an har jag nu kört med både i bil och på MC (har den i en liten GPS-väska med genomskinlig topp för att skydda mot ev. regn och damm) och den fungerar finfint. En fördel med den är att den kostar ganska blygsamma 1300:- så OM man nu råkar dra den i backen eller på annat sätt förstör den när man har den på MC (eftersom den sitter lite mer oskyddad där än i bilen) så svider det inte lika mkt som med en GPS för 3-5000:-

LionSword

Member of Distinguished Society
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Honda och "Bumse"
Förstår inte meningen med en gps om man antingen inte åker väldigt mycket i jobbet eller tourar privat med bil/mc????

Visst kan vara bra någon enstaka gång när man ska åka och köpa något någonstans där man inte varit, men det finns juh eniro kartor då också.

Ser många när man åker till jobbet som åker omkring med en gps i sin gammla pendlar volvo 740??? :va Hittar de inte till jobbet längre eller vad är problemet...

Men visst en gps är juh kung om man reser mycket... Men nu förtiden har nästan de flesta mobiltelefoner en inbyggd gps funktion...

///Micke

Det kanske är så enkelt att man behöver gps:en de gångern man ska iväg och resa, har en tid att passa (exvis flyg) och så visar det sig att vägen är uppgrävd, det är omskyltat och den där färdbeskrivningen man skaffade via eniro/hitta är lika bra som....inte alls! gps:en kan troligen vara avstängd när man inte använder den, eller så är man smart om man har den till bilen (enbart) och kopplar den till batteriet.

Jag har för övrigt INTE mobil med gps och tänker inte skaffa det heller, även om den är hyggligt ny så är skärmen rent löjligt liten för gps. Dessutom är jag så gammalmodig(?) att jag i 99 fall av 100 använder mobilen att ringa med.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En annan sak som jag tycker är toppen med Zumo550 som jag har är att den har tankmätare. Man trimmar in den så att den stämmer med verkligheten. När man sen är ute och gasar på nya okända vägar och det dyker upp en bensinpump på skärmen pekar man på den med fingret (jo det funkar hyfsat även med handskar på) så får man upp en lista på lämpliga mackar med avstånd och riktning. Sen klickar man bara på den som passar bäst och vips är man där.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln