Inkörning av kolv

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
Har satt på en ny kolv på min nsr och undrar hur långt jag bör köra in den ungefär?

Är det nån som vet vart jag hittar munstycken till min nsr?
Det verkar inte krylla av munstycken till dellorto.
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Kör ca 50 mil för att vara på den säkra sidan. Jag köpte dellortomunstycken från Sulas MC, typ 40 kr styck.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
50 mil är väl för en cylinder ?
När man byter kolv på cross så behöver man bara låta den stå på tomgång ett tag sen är det klart...
kör ca 10 mil skulle jag tro
 

Jonathan

Guest
Lånar den här tråden lite :tuttar

Nån som vet när rekomenderat kolvbyte är på en cagiva mito -92?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jämför inte med crossar(som man definitivt ska köra in mer än på tomgång iaf, var nog det dummaste jag hört). 20-25 mil varierad körning så är du nog helt på säkra sidan. Belasta inte motorn får hårt och spara ett par tusen varv på topp.
 

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
sundsvall
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
Nykan skrev:
Har satt på en ny kolv på min nsr och undrar hur långt jag bör köra in den ungefär?

Är det nån som vet vart jag hittar munstycken till min nsr?
Det verkar inte krylla av munstycken till dellorto.

30-35 lugna mil med mig nykan!!, snart är det jhu åka av, typ 1½ månad skulle jag tro att det är tort ute :tummenupp :tummenupp
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Chris Ash skrev:
Jämför inte med crossar(som man definitivt ska köra in mer än på tomgång iaf, var nog det dummaste jag hört). 20-25 mil varierad körning så är du nog helt på säkra sidan. Belasta inte motorn får hårt och spara ett par tusen varv på topp.

Jasså, så pass. Hade för mig att det var mer. Jag har nyss bytt kolv +ringar också, så ca 20-25 mil sen är det klart?
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag lörde iaf 50 mil vid bytt cylinder och kolv... höll mig alltid under 7k varv... förutom vid rödljusen då såklart.
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Jag kör in ny cylinder nu, har hittils kört 21 mil och har dragit den till 9500 en gång som mest. Annars ligger jag under 7000 rpm o puttrar ett tag till. Efter 50 mil börjar jag nog dra på lite då o då. Men jag kommer inte att "tokköra" förns efter 100 mil :rolleyes:
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Det är inte lätt att hålla sig när man ligger bakom varvande moppepojkar vid ett rödljus... :)
 

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6 -08
kaZmur skrev:
Det är inte lätt att hålla sig när man ligger bakom varvande moppepojkar vid ett rödljus... :)

haha nä, o jag kör ju med en gasgas som inte håller igen på gasen. Jag e fan stolt över mig hittils, har iof inte kunnat hålla mig några ggr. Men jag e ändå riktigt nöjd :tungan
 

SnaiL

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
Cagiva Freccia C12r, DT 125
Enligt min instruktions bok är det 50mil under 5000varv som gäller...låter som dom tar i lite väl men så står det i den iallfall...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Mito mannen skrev:
Lånar den här tråden lite :tuttar

Nån som vet när rekomenderat kolvbyte är på en cagiva mito -92?

Ca: 1000 mil skulle jag tro. Minst ett ringbyte imellan, helst 2.
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Jag pratade med mc proffsen och dom sa att cross kolvar behöver man knappt köra in , bara ta det lite lugnt första varvet , jag vet folk som tävlar i cross och dom gör så också , att köra 20-25 mil för en kolv tycker jag är och ta i , 30-50 mil om man bytt/ borrat cylindern , men det är så jag gör.
Men att säga att det är det dummaste man hört , det var nog lite att ta i eller ...ja. :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
"Behöver knappt köra in".. Det är snarare så att det inte finns tid/ork till att
köra in.
Många banor kan man inte ens köra runt utan högt varv.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
marcus_136 skrev:
Jag pratade med mc proffsen och dom sa att cross kolvar behöver man knappt köra in , bara ta det lite lugnt första varvet , jag vet folk som tävlar i cross och dom gör så också , att köra 20-25 mil för en kolv tycker jag är och ta i , 30-50 mil om man bytt/ borrat cylindern , men det är så jag gör.
Men att säga att det är det dummaste man hört , det var nog lite att ta i eller ...ja. :D

Inte i jämförelse med gatkolvar nej. Men att köra en 2-4 varmkörningar varefter man låter motorn kallna helt och därefter köra en fyra fem varv utan att belasta max och spara ett par tusen varv på topp gör alla vettiga crossförare, ger minst slitage och mer effekt, dessutom nyper den inte.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top