Inkörning av Ktm Lc640

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har köpt en ny Lc640 -04 och undrar om det är något speciellt man ska tänka på innan man börjar att köra in den?
Något speciellt under inkörning?
Jag vet att man inte ska varva över 4800!
Har hört talas om att de ska ta mycket olja i början stämmer det?
Isåfall hur ofta måste man fylla på med olja?
Ska man ha helsyntetisk olja eller? Vilket märke på oljan rekomenderas?

Jag är helt ny med motard så svar vore jätte bra
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag struntar i att skriva hur jag kör in för då kommer alltid nån och säger nåt annat, men jag kan säga att jag kör INTE 100mil innan jag byter olja för 1:a gången.

Här är ett gammalt klipp som SPIDER här fått av Mega Raid!



Efter stalltips från Mega Raid (som säkert kan publicera länkar till informationen om varför man skall köra in på detta sätt) så gjode jag något liknande när jag körde in min 625'a vilket fick som följd att den går som ett skott.

Inkörningen bestod av (observera att motorn hela tiden skall gå lätt, d.v.s. inte köras på vrid och inte heller hela vägen till vartalsstoppet).

Kör inte hojen en meter utan stryp av den det första du gör. Tag framför allt bort SAS-ventilen.
Varmkör på tomgång
5 x fullt på och avslag (inklusive full motorbroms ner till nästa påslag alltså) på 2'an
3 mil av fullt på 2'an, växla och fullt på 3'an, fullt avslag/motorbroms på 3'an och så fort det är möjligt växla ner till 2'an och motorbromsa. På den igen, d.v.s. fullt på 2'an och fullt på 3'an o.s.v. Var beredd på att folk glor då du håller på med detta. Passa även så du inte får nåt i bakhjulet då du slår av.
Paus, låt hojen vila nån timme eller så.
Upprepa 3 mil av fullt på 2'an + 3'an + motorbroms
Byt olja och filter (mineralolja t.ex. Golden Spectro 10w-40, ej delsyntet/helsyntet) (f-n vad oljan såg ut efter detta)
I och med detta skall hojen enl. teorin vara inkörd till ca 85%
Nu följer 20-25 mil av hård körning. Motorbromsa åxå rejält. Forfarande skall hojen gå lätt, d.v.s. kör inte på vrid eller uppe vid varvtalsstoppet. Men, notera att den alltså skall gå hårt.
Vid ca 30 mil byt olja och filter igen (fortfarande mineral) (och oljan såg fördjävlig ut även denna gång)
Nu är hojen inkörd. Kör som vanligt och ha kul
Byt olja (inte nödvändigtvis filter) vid ca 60 mil. Fortsätt med mineralolja.
Vid 100 mil är det första service och då är det dax för olja/filter (och denna gång delsyntet, t.ex. Golden Spectro 10w-40).
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Hur ofta du behöver fylla på olja är nog vädig individuellt för varje hoj, kolla nivån ofta så lär du dig snart om den drar olja och i så fall hur mycket.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Boman skrev:
Har hört talas om att de ska ta mycket olja i början stämmer det?
Isåfall hur ofta måste man fylla på med olja?


Nu kommer jag inte ihåg om -04 har nivåglas eller mätsticka?
Förmodligen nivåglas tror jag, mer tycker jag inte att jag behöver berätta! Läs instruktionsboken!
 

Clipside

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2005
Ort
sverige
Hoj
KTM 640 SM -04, KTM 525 SX/SM -03
mmm 04 har mätglas...
2.1L helsyntetisk olja av märke shell advance ultra 4 <-- haha undrar hur mycket pengar de fick för det..
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hur ska du veta när du varvar 4800 varv. Min KTM har ingen varvräknare iallafall...

Kör inte för hårt alldeles i början, kör inte för lugnt. segdra inte, flåvarva inte.

Efter 50-60 mil är det bara att gasa. Vid 80-100 byter du olja och justerar in ventilerna...

gasa hårt..

//jaG
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Zeb_Macahan skrev:
Hur ska du veta när du varvar 4800 varv. Min KTM har ingen varvräknare iallafall...

//jaG

I instuktionsboken finns en tabell med hastigheten på varje växel vid 4800 varv.
 

(W)Ihlberg

Ihlberg
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Årjäng
Hoj
625SXC
Jag får min nya 625SXC - 04 på tisdag och har några frågor ang inkörning.

Står det verkligen i instruktionsboken att hojen ska köras in på mineralolja?
Jag var inne hos en KTM-återförsäljare som påstod att det var enbart delsyntet som gällde.

Är det mineralolja i hojen från fabrik måntro? Har läst ett en del byter olja det första dom gör innan dom ens startat hojen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
(W)Ihlberg skrev:
Jag får min nya 625SXC - 04 på tisdag och har några frågor ang inkörning.

Står det verkligen i instruktionsboken att hojen ska köras in på mineralolja?
Jag var inne hos en KTM-återförsäljare som påstod att det var enbart delsyntet som gällde.

Är det mineralolja i hojen från fabrik måntro? Har läst ett en del byter olja det första dom gör innan dom ens startat hojen.

Lite trådlyft! :)

Småspån finns alltid kvar i motorn även efter fabriken så varför köra med det i 100mil innan du byter olja för 1:a gången!
 

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
(W)Ihlberg skrev:
Jag får min nya 625SXC - 04 på tisdag och har några frågor ang inkörning.

Står det verkligen i instruktionsboken att hojen ska köras in på mineralolja?
Jag var inne hos en KTM-återförsäljare som påstod att det var enbart delsyntet som gällde.

Är det mineralolja i hojen från fabrik måntro? Har läst ett en del byter olja det första dom gör innan dom ens startat hojen.

Den firman där jag köpte min 640 ny hade hällt i helsyntet (sa dom i alla fall), så jag bytte olja till mineral så fort jag kom hem.
Ja, det står även i boken att man skall köra in på mineralolja.

Jag bytte olja och filter 3 eller 4 ggr de första 100 milen.

Jag gasade rätt friskt och motorbromsade mycket under inkörningen utan att varva allt för högt. Den gick perfekt efter det.
Jag har provat flera 640 (i alla fall 2 st) efter det (avstrypta som min) men det är ingen av dem som har kännts lika pigg.

Dom andra kanske hade legat och fiskört med samma olja de första 100 milen, vem vet :tomten
 

(W)Ihlberg

Ihlberg
Gick med
4 Oct 2005
Ort
Årjäng
Hoj
625SXC
Tack för svaren.

Ok, Mineralolja och friskt gasande får det bli då :)

Är det viktigt att man använder nån specifik mineralolja?
Såg att Golden Spectro nämnts i tråden, men jag vet inte om det finns att få tag i, där jag bor.


Drifter skrev:
Den firman där jag köpte min 640 ny hade hällt i helsyntet (sa dom i alla fall), så jag bytte olja till mineral så fort jag kom hem.
Ja, det står även i boken att man skall köra in på mineralolja.

Jag bytte olja och filter 3 eller 4 ggr de första 100 milen.

Jag gasade rätt friskt och motorbromsade mycket under inkörningen utan att varva allt för högt. Den gick perfekt efter det.
Jag har provat flera 640 (i alla fall 2 st) efter det (avstrypta som min) men det är ingen av dem som har kännts lika pigg.

Dom andra kanske hade legat och fiskört med samma olja de första 100 milen, vem vet :tomten
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
SVooSh skrev:
Mycket fängslande artikel.
Någon som kört in på det viset och jämfört med en instruktionsboksinkörd? Motardnisse kanske?

Nopp! tyvärr inte, men nån gång kanske man köper en ny hoj igen så man kan testa.....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är ganska vanligt att man kör in rejsmaskiner på det sättet. Det ger bättre tätning av kolvringarna mot cyllen och på en tävlingsmaskin byts ändå grejerna i motorn med täta intervall. Jag körde in nya cylindern och kolven på det sättet (resten var redan inkört och enligt det sedvanliga rekommenderade sättet = lite lugnare), men saknar något att egentligen jämföra med. Man kan iofs se skillnaderna (i mängden läckage) på sidan av kolven efter att ha kört ett tag.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
SVooSh skrev:
Mycket fängslande artikel.
Någon som kört in på det viset och jämfört med en instruktionsboksinkörd? Motardnisse kanske?
Jajjamensan !!! Kolla in hur jag gjorde i den här posten. Och visst är det så att det är MotoMan's teorier som ligger bakom den inkörningen.

Edit: Såg just att nissen redan lagt in detta tidigare i tråden. Skit händer.

.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top