Inkörning av motor - hårt eller snällt?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Krattan skrev:
Visst :confused: En husqvarna håller inte länge nog för inkörning! :arsele Det är därför och inget annat som gör att man kör dom hårt från början :kocko

//Anders :hej
För information. Saxat från www.supermotos1.com

Manufacturer Classification S1
Rk Manufacturer Total
1 HUSQVARNA 501
2 KTM 492
3 VERTEMATI 407

World Championship Classification S1
Rk Rider Team Manuf Nat. Total
1 SEEL Eddy HUSQVARNA FACTORY HUSQVARNA BEL 443
2 CHAMBON Boris KTM FACTORY KTM FRA 420
3 KÜNZEL Jurgen KTM FACTORY KTM GER 403

Behöver jag säga mer?....

- Johan ;)
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Krattan skrev:
Visst :confused: En husqvarna håller inte länge nog för inkörning! :arsele Det är därför och inget annat som gör att man kör dom hårt från början :kocko

//Anders :hej

Se inlägget ovan. :arsele :slicka

:crash
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Att köra in hojen är nog en bra idé. Med tanke på hur pass mycket allt rasslar och skallrar de första 100 tyder nog på att allt inte är inkört plus att man ju finner en hel del metallspån i pluggen vid de första oljebytena. Men inte fisköra, dra ut alla växlarna ordentligt med lagom gas, max 4800rpm har jag för mig att det var man fick varva. Vad det innebär i fart står i boken.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
ceasar skrev:
men hur långt/länge ska man köra in då??

Är väl lite från hoj till hoj. Min körde jag in 100mil iallafall. Efter det var ju 1:a servicen också med oljebyte etc. Bytte en gång vid 50mil också.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ceasar skrev:
men hur långt/länge ska man köra in då??

Jag körde in min i 2.5 mil, så att jag var SÄKER på att den var varm och att det kommit lite smörjning till alla delar i motorn, bromsarna var fast skruvade och att inget annat satt löst, etc
Sedan brände jag på som fan. :)
OK, inte övervarva eller segdra. Men motorn blir bäst om man kör in den hårt.
Kör in den mesigt och du får en mesig motor.

Honda har servat den och allt är i perfekt skick.
Kört in alla mina hojar på samma sätt (Fast landsvägshojarna brukar få gå en 10 mil innan jag drar på. 10 mil fixar man lätt på en landsvägshoj, men är segt så inihelvete på en enduro om man inte får wheela lite då och då...).
Inga motorras ännu. :)
 

COBRAN

Raket GET
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 SM/ENDURO
Ktm 640 Lc4

Jag hoppade ifrån sporthoj till en KTM 640 LC4 men tyckte att det gick så segt så jag gav benet ifrån början (slog ifrån på 5an) men efter 30mil lät den så jävla illa så jag böt olja (första egentligen vid 100mil) men det blev inge bättre så efter 87mil sålde jag den och köpte en ny R1a igen! =)

Men jag ska ge motard en ny chans nu tror jag! =)
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
COBRAN skrev:
Jag hoppade ifrån sporthoj till en KTM 640 LC4 men tyckte att det gick så segt så jag gav benet ifrån början (slog ifrån på 5an) men efter 30mil lät den så jävla illa så jag böt olja (första egentligen vid 100mil) men det blev inge bättre så efter 87mil sålde jag den och köpte en ny R1a igen! =)

Men jag ska ge motard en ny chans nu tror jag! =)

:hihi :hihi
Håller inte grejerna från början håller det knappast sen heller. :rofl
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Enligt Triboman här på nätet (som sysslar just med tribologi) så är två metallytor som gnids mot varandra inkörda efter åtta minuter...så numera kör jag in nya grejer i åtta minuter innan rullen vrids till "kl 6 läget":)))
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Niklasinorr skrev:
Enligt Triboman här på nätet (som sysslar just med tribologi) så är två metallytor som gnids mot varandra inkörda efter åtta minuter...så numera kör jag in nya grejer i åtta minuter innan rullen vrids till "kl 6 läget":)))

Det finns en himla massa "if" och "but" gällande tidsangivelser. Egentligen handlar det om antalet "överkörningar" när två ytor glider/rullat mot varandra. Men i huvudsak går inkörningen oerhört fort initialt vartefter den klingar av kraftigt efter en kort tid. -> Byt olja direkt efter leverans!
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det här mailet kom på SSMK:s lista för ca 9 månader sedan:

From: "niklas@c..." <niklas@c...>
Date: Sun Jul 20, 2003 11:01 am
Subject: RE: [supermotardklubben] Olja och inkörning


Jag läste debatten om olja och inkörning så jag slängde iväg frågan
till min polare John som är forskare i olja och inkörning, bra va?:)

Här är hans svar:

Hejhopp...
Ämnet är egentligen ganska komplicerat och egentligen blir det inte
bättre av att det inte är fullstädigt utrett! Men i korthet så kan
man tänka på följande:
Varje "ingenjörsyta" som glider eller rullar (eller något där
emellan) har en rufsig topografi (rufsig från eng. rough...) Om dessa
(asperiteter) tar i varandra kan de ex. plasticera varandra, ploga
bort varandra, smeta varandra åt sidan etc. Vad som händer beror av
materialhårdheter, asperitetsvinklar, oljeadditiv etc. Ofta vill man
att ytorna ska forma sig efter varandra vilket implicerar att man får
en nötningspartikel som skall bortforslas. Råkar man pressa dem för
hårt mot varandra kan materialet mikrosvetsa och partikeln fastnar på
motytan. Den kan då repa originalytan vilket inte är så bra i alla
lägen (skärning). S.k. mild nötning kan fås om partiklarna är små och
fastnar i motytan och bildar en sandpapperliknande yta (beror av
bulkhårdhet). Resultatet blir en polerad yta vilket är bra såvida det
inte handlar om ex. cylinderlopp. Additiv i oljan som motverkar
metall-metall nötning är s.k. EP och AW additiv (extreme pressure,
anti wear). De är ytaktiva och bildar skikt på ytan som ska nötas
istället för oljan. EP kräver däremot höga temperaturer för att bli
aktiv. Gränsen för vad som är EP eller AW är ibland lite flytande.
Vissa additiv kan vara lite både och...
Vill man ha supersläta ytor? Nä. Det är faktiskt så att vågigheter i
ytan skapar en nettoökning av den lastbärande förmågan! Alltså, en
lagom rufsig yta kan ibland belastas mer än en polerad. Bryter en
asperitet igen kan dock vad som helst hända (se ovanstående).

Orkar inte skriva mer men det finns 10000 saker mer man ska tänka på... :)

Gamla djungelordspråk:
- Mineraloljor har oftast högre friktion än en syntet.
- Mineraloljor bygger ofta tjockare film än en syntet.
- Det är lättare att göra en fungerande additivblandning till en mineral.
- Man får mjukare hud av en TMP-oleat än en C14-C16 mineral.

/John, IL DOTTORE


Fuck, glömde säga det viktigaste: MAN RÄKNAR MED ATT EN MOTOR ÄR
INKÖRD EFTER 8MIN!
Mina tester visar på cirka 500s för en enkelriktad slipad yta, You do
the math... (for simplicity: 500/60= 8.20 min) :)
Så vem f-n bryr sig om man ska gasa hårt eller försiktigt efter
det??? Byta olja är i alla fall topp!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
HW skrev:
Fuck, glömde säga det viktigaste: MAN RÄKNAR MED ATT EN MOTOR ÄR INKÖRD EFTER 8MIN!
Stämmer förmodligen på alla lager i en MC-motor, utom kolvringarna. Jag har använt blow-by'en (av olja till uppsamlingen) som mått för det. 30 minuter hård blandad körning verkar räcka. Där är det ju verkligen metall mot metall som verkligen ska nötas in och inte bara lite mikroskopiska oregelbundheter.

Kan dock tänka mig att hojar med tajta toleranser mellan kolv och cylinder inte vill att man pressar dom för hårt utan tillåter "skjort-fladdret" att slita in sig först utan extrem värmeutveckling. Nypna kolvar vet väl alla hur det ser ut?
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Stämmer säkert att kolvringarna är aningen slöare att köras in. Men det är som jag skrev ovan, det är egentligen inte tiden i sig som är viktig, utan antalet "överrullningar". Sedan beror det givetvis på mycket annat, bla materialhårdhet, olja, additiv, värmeutveckling, topografi, etc. etc. etc. och givetvis beror det ena av det andra osv...Tyvärr är det, märkligt nog, förhållandevis lite gjort inom det här forskningsmässigt (det är jäkligt komplext). Inom industrin är det gamla tumregler om gäller fortfarande, men med de nya "verktyg" som kommer börjar det i alla fall nu kunna utredas mer seriöst.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top