Det här mailet kom på SSMK:s lista för ca 9 månader sedan:
From: "niklas@c..." <niklas@c...>
Date: Sun Jul 20, 2003 11:01 am
Subject: RE: [supermotardklubben] Olja och inkörning
Jag läste debatten om olja och inkörning så jag slängde iväg frågan
till min polare John som är forskare i olja och inkörning, bra va?
Här är hans svar:
Hejhopp...
Ämnet är egentligen ganska komplicerat och egentligen blir det inte
bättre av att det inte är fullstädigt utrett! Men i korthet så kan
man tänka på följande:
Varje "ingenjörsyta" som glider eller rullar (eller något där
emellan) har en rufsig topografi (rufsig från eng. rough...) Om dessa
(asperiteter) tar i varandra kan de ex. plasticera varandra, ploga
bort varandra, smeta varandra åt sidan etc. Vad som händer beror av
materialhårdheter, asperitetsvinklar, oljeadditiv etc. Ofta vill man
att ytorna ska forma sig efter varandra vilket implicerar att man får
en nötningspartikel som skall bortforslas. Råkar man pressa dem för
hårt mot varandra kan materialet mikrosvetsa och partikeln fastnar på
motytan. Den kan då repa originalytan vilket inte är så bra i alla
lägen (skärning). S.k. mild nötning kan fås om partiklarna är små och
fastnar i motytan och bildar en sandpapperliknande yta (beror av
bulkhårdhet). Resultatet blir en polerad yta vilket är bra såvida det
inte handlar om ex. cylinderlopp. Additiv i oljan som motverkar
metall-metall nötning är s.k. EP och AW additiv (extreme pressure,
anti wear). De är ytaktiva och bildar skikt på ytan som ska nötas
istället för oljan. EP kräver däremot höga temperaturer för att bli
aktiv. Gränsen för vad som är EP eller AW är ibland lite flytande.
Vissa additiv kan vara lite både och...
Vill man ha supersläta ytor? Nä. Det är faktiskt så att vågigheter i
ytan skapar en nettoökning av den lastbärande förmågan! Alltså, en
lagom rufsig yta kan ibland belastas mer än en polerad. Bryter en
asperitet igen kan dock vad som helst hända (se ovanstående).
Orkar inte skriva mer men det finns 10000 saker mer man ska tänka på...
Gamla djungelordspråk:
- Mineraloljor har oftast högre friktion än en syntet.
- Mineraloljor bygger ofta tjockare film än en syntet.
- Det är lättare att göra en fungerande additivblandning till en mineral.
- Man får mjukare hud av en TMP-oleat än en C14-C16 mineral.
/John, IL DOTTORE
Fuck, glömde säga det viktigaste: MAN RÄKNAR MED ATT EN MOTOR ÄR
INKÖRD EFTER 8MIN!
Mina tester visar på cirka 500s för en enkelriktad slipad yta, You do
the math... (for simplicity: 500/60= 8.20 min)
Så vem f-n bryr sig om man ska gasa hårt eller försiktigt efter
det??? Byta olja är i alla fall topp!