Inkörning av ny motor?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag vågade inte nämna vad det gäller i rubriken men det är som så att jag har köpt en helt ny eumoppe. Det står att man får köra max 25km/h de första 100 milen. Jag orkar inte göra det. Jag vill ta ur strypningen och köra fullgas direkt. Spelar det någon roll om jag skiter i inkörningen tror ni? Den är sjukt slöl med strypningen i.

(Jag känner att jag måste skriva också att jag har köpt moppen som ett komplement till den racemotard jag ska köpa. Känner att jag inte vill slösa körtimmar på motarden på att pendla till jobbet i innerstan i jobbkläder. Man får inte ut någon körglädje av den körningen med en motard så då kan man lika gärna åka moppe. )
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
man ska köra in motorer med HÖG belastning, viktiga e att den e riktigt varmkörd bara sen e det bara spika fast gashantaget på fullgas!
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
ja körde min eu när ja va 14 i några mil sen va d bricka ur... moppen blir ju mer skadad me brickan i, avgaserna kommer tillbaka in i cylinderna me strypningen... ut me alla strypningar så håller de längst, de e gjorda för att köras utan strypning...

först gick min i 22, sen gick den i 90(moppemätare men d va lika kul ändå)
 

Barrkis

reparatör
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Lindesberg
Hoj
Suzuki gsx 1100 EF, Suzuki GT 750
inkörning

Hallå grabben ! man ska alltid köra in en motor nu vet jag inte om det är en fyrtakt eller tvåtaktare men specielt tvåtaktare ska man va försiktig med. ordentlig varmkörning och sen ta det lungt med fullvarv. kolvringar och kolv ska gå in sig lite tillsammans. För i slutänden om man inte är försiktig så får man skrammel från både kolv och ringar som låter för tråkigt samt att motorn tappar effekt.
Mvh// barrkis:tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har inte kört in nån hoj, men min 2t moppe mådde skit dåligt av att inte köra in ordentligt, slutade med att hona ur 5½ cylindern å i med ny colv å ring. å göra rätt från början.. "gör om gör rätt" som min käre far brukar påpeka :p
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det är en fyrtaktsmoppe. kommer inte ihåg vad den heter men det är typ en sån där baotian.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3104721 Hallå grabben ! man ska alltid köra in en motor nu vet jag inte om det är en fyrtakt eller tvåtaktare men specielt tvåtaktare ska man va försiktig med. ordentlig varmkörning och sen ta det lungt med fullvarv. kolvringar och kolv ska gå in sig lite tillsammans. För i slutänden om man inte är försiktig så får man skrammel från både kolv och ringar som låter för tråkigt samt att motorn tappar effekt.
Mvh// barrkis:tummenupp
Lustigt nog så sa mekanikern på skoterfirman där jag jobbade för några år sen precis tvärt emot... Dra igång, låt gå varm, sen är det bara att gasa. Men jag antar att det här är lite individuellt eftersom vissa säger si, andra så. Har hört alla möjliga varianter på denna fråga, gällande 2T såklart!

4T har jag inte den blekaste men där skulle jag nog följa tillverkarens rekomendationer :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Precis, barrkis har delvis rätt, kolvringarna ska slita in sig mot cylinderväggen MEN just därför ska man ha hög belastning på motorn (när den e riktigt varmkörd såklart) för med hög belastning pressas kolvringen/arna ut hårdare mot cylindern och sliter in sig jämnare, gäller både 2 och 4-takt
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Dom drar 0.16-0.20 l/mil vi har mätt flera gånger :D
Lite bättre än bilen iallafall...

låter bra. ser fram emot sån förbrukning. jag ska ha den till att pendla till jobbet med i stockholm innerstad så det blir perfekt. kanske fem gånger snabbare än bilen i innerstan och en femtedel av förbrukningen samt gratis parkering. very nice :D


av era svar att döma så känns det som att jag tar ur strypningen och bara gasar på. jag har ju ett års garanti på motorn och längre än så lär jag knappt behålla moppen tror jag. får väl ta det lugnt i en minut tills den lilla motorn är varm och sen drar jag fullt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vet inte vilket körsätt som är bäst men skämma bort den med nåt extra oljebyte under "inkörningstiden" är ju inte fel. Bra för livslängden, kanske näste ägare värdesätter. Första oljebytet brukar inte vara nån vacker syn, grumlig sörja som man inte vill ha i motorn.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3104881 Vet inte vilket körsätt som är bäst men skämma bort den med nåt extra oljebyte under "inkörningstiden" är ju inte fel. Bra för livslängden, kanske näste ägare värdesätter. Första oljebytet brukar inte vara nån vacker syn, grumlig sörja som man inte vill ha i motorn.
1:a service på skotrar å mc's som har högvarviga motorer brukar väl ligga på runt 100mil om jag inte missminner mig :)
 

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Södra Småland
Hoj
Yamaha FJR 1300

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Justera ventilerna var 100 mil, de slår in sig rejält fort på de däringa billiga kinamopparna. Efter 200 mil är det definitivt ett ventilspel på noll eller MINDRE!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Justera ventilerna var 100 mil, de slår in sig rejält fort på de däringa billiga kinamopparna. Efter 200 mil är det definitivt ett ventilspel på noll eller MINDRE!


oj! trodde knappt att jag behövde bry mig om det. ska kolla vid 100 mil.
nu ska jag ut och pilla på förgasaren :D
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag varit ute för att ta bort strypningar men jag kan inte hitta.
detta är ju inte en baotianmoped men den ser exakt likadan ut in i minsta detalj som en baotian(jag har haft en baotian innan så jag vet hur dom ser ut) förutom i förgasaren. i den baotian jag hade för några år sedan lyfte man bara på locket i förgasaren och tog bort en plastplupp som gjorde att trottelnålen(tror det heter trottelnålen) kunde röra sig mer upp och ner och så flyttade man en bricka på trotteln något snäpp så att den fick mer bensin.
i denna förgasare sitter det ingen bricka på trottelnålen och fanns inte heller någon plastplupp ovan den. hur hittar jag strypningarna? på min förra baotian tog jag bort plastpluppen och så dubblades effekten.

var ska jag leta efter strypningar?
jag kikade i luftburken också men det fanns inget där.
jag är inte bra på förgasare så jag kan kanske ha tittat på en strypning utan att ha förstått det.
nån kanske kan tipsa om något mopedforum där man kan läsa om hur man tar bort strypningarna.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top