Inkörning av racehoj !!!

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
jP skrev:
Du tror att företag som Yamaha, Honda, Suzuki med tekniker som kör(t) sina motorer och varje modell tiotusentals+ timmar i bänk för att utröna den mest effektiva inkörningsmetoden skulle ha fel och några hobbytrimmare här och där med 5-10 års erfarenhet på något magiskt sett skulle ha sett ljuset och den riktiga sanningen?

Man kan ju tänka på att de stora tillverkarna inte vill instruera in inkörning som medför hård körning för det skulle kanske få andra konsekvenser. Säg tex. att en nybliven hojägare kör ihjäl sig bara för att det står i manualen att han skulle dra motorn till höga varv för att den skulle gå bra. Skulle stå i kvällstidningarna ganska fort och medföra ganska dålig publicitet.

Jag tror helt enkelt att dom inte KAN skriva så även om de själva skulle veta att det är bästa sättet att köra in hojen.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Mtp att många hojar bryter hastighetsgränsen redan på ettan så är det nog mycket olämligt att uppmana till hårdkörning i manualen. Tror det är den främsta anledningen till att det ser ut som det gör...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du sätter dig in _vad_ det är i en motor som ska köras in och _varför_, ter sig "hårda linjens" resonemang lite mer sanitärt. Det finns dock ett undantag, ZX12'an, som man av någon anledning har tajtat till vevaxellagren att den är på vippen att värmenypa om man kör den för hårt.

Fick jag välja att köpa en 200 mil begagnad hoj skulle jag köpt den som blivit hårt inkörd och lämnat den svinigt inkörda och den tantkörda till någon annan att bekymra sig över.

Är något lagerspel felaktigt från fabrik spelar det ingen roll om den blir hårt eller lugnt inkörd - den pajar rätt fort ändå. Snabbare om man kör lite hårdare, lite mindre snabbt om man kör lugnt. Är alla lagerspel korrekta från fabrik är det enda man ska göra - köra in kolvringarna.

Summan av vad amatörerna vet är inte att förakta, speciellt inte när de samlas kring diskussionsforumen runt om i världen. Jobbar själv inom ett väldigt stort företag och vet på ett ungefär hur slipstenarna dras när kunderna klagar på saker och ting. En tillverkare har inga ekonomiska förutsättningar att testa alla möjliga saker på allting, minst av allt under designprocessen då produkten ska fram före konkurrenterna. Man förlitar väldigt mycket på feedback'en från kunderna och skriver sen s.k. Service Bulletins som sen skickas ut till handlarna. Klagar en kund på en hoj så SKA handlaren titta om det täcks in av en sådan, men oftast innebär det väldigt dåligt avans för handlaren att fixa en sådan han undviker det in i det längsta. Kika på din hojmodell hur många Service Bulletins det finns... förmodligen fler än en.

jP skrev:
Men det finns inga skäl att tro att en svinigt inkörd motor skulle hålla längre tid gentemot en som är inkörd enligt tillverkarens rekommendationer, tvärt om.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
andersbrink skrev:
Om du sätter dig in _vad_ det är i en motor som ska köras in och _varför_, ter sig "hårda linjens" resonemang lite mer sanitärt. Det finns dock ett undantag, ZX12'an, som man av någon anledning har tajtat till vevaxellagren att den är på vippen att värmenypa om man kör den för hårt.

Det finns något som jag tror i folkmun kallas.. nu ska vi se.. växellådor? Som levereras helt torra och okörda av många tillverkare. Jag skulle personligen INTE vilja köpa en hoj vars motor och växellåda gått med höga varv OCH hård belastning sedan de första meterna efter leverans.

Få av er här kommer (tyvär?) inte ha kvar era nya hojar speciellt länge dock. Sannolikheten att ni kommer märka någon skillnad beroende på inkörningsstil är därför rätt liten.

Du Anders, bygger mycket av ditt resonemang på huruvida en motor kan tänkas levereras med fabrkationsfel. En motor som omgående hårdpressas skulle visa symptom på dessa fel tidigare jämfört med en som har mjukare inkörningsperiod. Ett resonemang som även jag skriver under på men som inte har något alls med själva kärnfrågan att göra.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
jP skrev:
Det finns något som jag tror i folkmun kallas.. nu ska vi se.. växellådor? Som levereras helt torra och okörda av många tillverkare. Jag skulle personligen INTE vilja köpa en hoj vars motor och växellåda gått med höga varv OCH hård belastning sedan de första meterna efter leverans.

Varför spelar det roll när växellådan utsätts för hård belastning? Är den känsligare när den är ny? Om jag kör lugnt 100 mil istället för 10 mil så kommer ju lådan bara att rasa 90 mil senare?

Observera att jag inte kritiserar ditt påstående utan ställer en intresserad fråga. Kan vara lätt att missförstå här på sh.com...



.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
jP skrev:
Det finns något som jag tror i folkmun kallas.. nu ska vi se.. växellådor? Som levereras helt torra och okörda av många tillverkare. Jag skulle personligen INTE vilja köpa en hoj vars motor och växellåda gått med höga varv OCH hård belastning sedan de första meterna efter leverans.
....
Helt torra? Okörda köper jag men torra? De flesta av våra hojar har lådan i samma oljebad som resten av puffran. Alltså är dom inte alls "helt torra". Det gör att drev, skiftgafflar etc är smorda av stänket inom de första typ 10 sekunderna hur man än sen kör.
Lagren i lådan är initiellt smorda från lagertillverkaren och smörjs därefter av motorns smörjsystem så fort motorn fått oljetryck.

Ang inköring:
Jag ligger helt på Anders linje och detta baseras på erfarenheter av både bilar och hojar. En motor måste få jobba hårt (men inte på tokhöga varvtal) för att ringarna ska slitas in. Det förklarar sig självt om man tänker efter lite. Under påslag så trycks ringarna rejält mot cylinderväggarna av kompressionstrycket och slits då in mot väggen. Under avslag så dras ny färsk olja upp runt ringarna av undertrycket i cylindern och ger därmed smörjning. Därför ska en ny motor köras med korta intervall av rejäla påslag och därefter avslag.
Alltså korta intervaller av påslag och därefter avslag, hela tiden i mellanregistret. Inte fiskörning och inte blåvarvning.
Och den ska köras in med, som nån skrev ovan, en enklare olja för att undvika glasering av ringarna.

Och en sak som definitivt inte alls mår bra av tantig inkörning är kammar och lyftare. Dessa måste upp i lite varv eftersom yttrycket på nockarna (där de har minst radie) då minskar till följd av massakrafterna.
Den som nån gång varit med om uppstart av dragracingmotor för de bilklasser som inte tillåter fria kammar men inte rullyftare vet vad jag menar. Motorn måste varvas rätt friskt (med av- och påslag för ringarnas skull) i början om kam och lyftare ska få bra livslängd.
Iofs är detta ett mindre problem på våra hojar eftersom masskrafterna i ventilmekanismen är lägre pga lägre vikter. Å andra sidan är varvtalen ofta lite högre.

I övrigt finns det inte mycket (om ens nånting alls) som kräver någon egentlig inkörning i motorerna.

En sak till angående hojtillverkarnas inkörningsrekommendationer vs inkörning av racehoj:
Sporthojar må vara rätt extrema men är det samma motorer som från tillverkarna?
Jämför med en Cheva SB för dragracing, den har inte många likheter med en smoggad 305:a i en Blazer.
Skillnaden är iofs mindre i hojbranschen mellan serietillverkat och trimmat men ändock...
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Hmm, inkörning, nästan lika mycket religion som olja :)

Upp till 80-100 mil
1) Litet gaspådrag, max 20-30 % av fullgas
2) Varvar upp till ca hälften av maxvarv
3) Aldrig segdragning på låga varv
4) Passar på att leta upp lite fina småvägar och varierar varvet-acc-motorbroms
Byter olja-filter, känner på de flesta bultar och muttrar

80-200 mil
1) Mer gaspådrag, 40-50 % av fullgas
2) Varvar upp till ca trekvart av maxvarv
3) Aldrig segdragning på låga varv
4) Fler fina småvägar och variation av varvet-acc-motorbroms
Byter olja-filter

200 mil -
1) Succesivt full belastning

Alla miltal
1) Låter den aldrig stå på tomgång länge, utan kör iväg ganska omgående med lätt belastning
2) Aldrig hård belastning innan full motortemp, alltså...aldrig!
3) Efter ett hårt pass får den gå någon minut på tomgång, för att jämna ut temperaturerna inne i motorn (helt livsavgörande med turbo)

Det här är MITT sätt att köra in hojen, har kört in sex stycken (och sex bilar) på ungefär samma sätt. Alla har gått väldigt bra (effekt, olja/bensinförbrukning, skrammel etc) jämfört med andra av samma sort.

Vet att andra tycker hojen är inkörd när motortempen första gången har nått upp till 70°C, men jag tycker det känns som om den "släpper" - går lättare efter en sju-åttahundra mil. Det syns även på bränsleförbrukningen som brukar stabilisera sig på en lägre nivå vid dom miltalen, samt att oljan slutar vara metallicfärgad...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Robban_C skrev:
En sak till angående hojtillverkarnas inkörningsrekommendationer vs inkörning av racehoj:
Sporthojar må vara rätt extrema men är det samma motorer som från tillverkarna?

Är det en fråga?
I de flesta klasser får du inte ändra så mycket. Samma typ av kolvar (antagligen viktmatchade men ändå) och kammar och sånt ändras ju efter vad reglerna tillåter. Men block, vevaxel och sånt är vanligtvis direkt taget från bandet.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Victor skrev:
Är det en fråga?
I de flesta klasser får du inte ändra så mycket. Samma typ av kolvar (antagligen viktmatchade men ändå) och kammar och sånt ändras ju efter vad reglerna tillåter. Men block, vevaxel och sånt är vanligtvis direkt taget från bandet.
Nja, det var en generell frågeställning eftersom svaret varierar med vilken klass det gäller. Men block och vevaxel behöver ingen särskild inkörning.
Däremot kolvar, ringar och lopp. Och som du själv skrev så varierar val med regler, dvs det är inte alltid standardkomponenter. Och det var det jag avsåg.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
HRC:s rekomendationer för inkörning av 2-takt, som har färre delar än 4-takt ( på banan är det fri fart..)


Running in plays an important play in determining your physical conditions or avoiding mechanical failures. New machine or those with some parts replaced with new ones must be run in.

1) • for running in mileage, see owners' manual.
• Coolant temperatures: about 55°C
• Carburetor setting should not change from the best settings (lean setting must not be acceptable)
2) • Running at as higher gears (5th or 6th) as possible using fully open throttles is the best. If engine speeds are going up beyond the set speed, full opening or closing of the throttle is used to control the engine speed.
• Engine speed associated with down shifting should not be raised so higher. (engine braking rpm associated with down shifting should be gradually raised as well)
3) • To stop the engine, fully close the throttle. Do not turn off the kill switch while throttle is kept open.


The reasons why running in is required

Running in means the work which makes moving parts to move smoothly without resistance. Running in must result in smoothness instead of looseness. Smoothness without looseness means that parts are able to move to intended positions accurately, speedily without any resistance, resulting in, when parts are assembled, the best performance.
Good running in practice will give parts prolonged life, providing constant performance for extended period of time.
For instance, if loads are applied to pistons at a stretch at the initial stage of running in, deformed pistons will result, which will reduce service life of the cylinder as well since already deformed pistons cause severe contacts partially at the extended travel kilometres. Also, the performance will be degraded as well.
Good running in practices will secure constant performance for periodic part replacement periods.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tävlade på en GSXR750-98 en gång, den gick riktigt grisbra, spöade R1or utan problem i standard skick.
Killen som va förste ägare på den körde lugnt i 100 meter med den, från första korset va det varvstoppet i ett par mil, med efterföljande svin körning tills han vurpade, 550mil.
Som sagt, hojen gick som ett skott och vad jag vet har den ännu inte krånglat.
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Axxexs skrev:
2) • Running at as higher gears (5th or 6th) as possible using fully open throttles is the best. If engine speeds are going up beyond the set speed, full opening or closing of the throttle is used to control the engine speed.
:yoparty


Detta låter ju bra. Alltså man kan köra in hojen ca 10 mil på mineralolja. Sen byter man till syntetolja, kör ner till Kalmar från Stockholm (43 mil) på 5-6:ans växeln full hastighet, med varierande motorvarvtal då och då. Låter motorn vila där nere. Vända tillbaks (43 mil igen). Efter det har man kört 96 mil. Sen kör man 4 mil till närmaste service-verkstad för 100 mils service. Går detta? Jag är lite över-optimistisk att detta är gott för motorn att göra men hoppas det. Några seriösa svar?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Bergmark skrev:
:yoparty


Detta låter ju bra. Alltså man kan köra in hojen ca 10 mil på mineralolja. Sen byter man till syntetolja, kör ner till Kalmar från Stockholm (43 mil) på 5-6:ans växeln full hastighet, med varierande motorvarvtal då och då. Låter motorn vila där nere. Vända tillbaks (43 mil igen). Efter det har man kört 96 mil. Sen kör man 4 mil till närmaste service-verkstad för 100 mils service. Går detta? Jag är lite över-optimistisk att detta är gott för motorn att göra men hoppas det. Några seriösa svar?


Du missade att exemplet var hämtad ur en instruktionsbok för en tävlingsmotorcykel som har en 2-taktsmotor. Sådanna används på banor som oftast bara har några hundra meters rakstäckor. Eftersom denna tråden handlade om inkörning av tävlingshoj så passade den här. Anledningen till att man ska använda 100% trottelöppning beror på att dom har förgasare och att man då inte ska "köra på nålen" eftersom dom då kan gå för magert. Exemplet innebar inte heller att man skulle köra i toppfart med hojen utan att man då skulle justera farten med att man skulle ha 0% trottelöppet för att hålla nere farten.

Har man en tävlingsmotorcykel som går att lagligt framföras på allmän väg ska man följa dom reglerna som finns där.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Värför skall man köra på mineralolja under inkörningen? vad händer när ngt glasar sig lr vad det nu var? :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top