Inkörning av ZX10R 2008..

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..
Hej alla kloka,

nu har jag hört så grymt mkt olika bud av mina polare för vad som gäller vid de första 100 milen på en sprillans hoj. Förmodligen kommer handlaren vid leveransen ha ngt att säga men vad har ni för erfarenheter/tips?:confused:

Hojen är en Kawa ZX10R-2008.

Tack på förhand!

Mvh

//

J.

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Hoj
Ducati Monster SP -23
Varva den inte fullt vad du en gör. De står i manualen troligtvis hur man ska köra.. Finns en hel del olika åsikter om hur man ska köra in den.. här finns en http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sen om de är rätt eller fel kan jag inte svara på. Finns ju folk som säger kör du som en tok med hojen under inkörningsperioden så kommer den gå som ett as sen.. men kanske drar mer olja,soppförbrukning etc... kör lagom, kör som vanligt skulle jag säga, varva som du brukar, men inte fullt. Sen är de bara kötta :yoparty

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
KTM 640 SM Prestige
kan man inte sätta på tillfälliga strypningar för själva inkörningen, kanske är lite dyrt men men..

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Det är BULL att inkörning handlar om att ligga på fisvarv. Inkörning handlar om att du har helt rena cylindrar. Kolvarna/kolvringarna behöver göra sina egna spår och detta görs bäst med varierad körning. Ligg inte längre streckor på konstant varv när den är ny helt enkelt.

Kör en tank där du går igenom alla växlar, alla varvlägen . Och under lite påfrestning. Dvs man ligger inte i 70 och slår på fullt på 6an. De ska gå lätt och fint men det betyder itne att man behöver fisköra för det.

lill-snorren

frölunda 4-ever
Gick med
18 Apr 2008
Hoj
aprilia sxv 550-07 suzuki jr50(dotterns)
det man ska tänka på är att inte köre tungt(segdra) typ köra 15km/h på 6:an annars är det bara att gasa utav helvete det är en sporthoj gjord för att varvas ,plågas,skrämmas köras bostavligen skiten ur

Jawbreaker

Sic vis pacem para bellum
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
1 liters..
Varva den inte fullt vad du en gör. De står i manualen troligtvis hur man ska köra.. Finns en hel del olika åsikter om hur man ska köra in den.. här finns en http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sen om de är rätt eller fel kan jag inte svara på. Finns ju folk som säger kör du som en tok med hojen under inkörningsperioden så kommer den gå som ett as sen.. men kanske drar mer olja,soppförbrukning etc... kör lagom, kör som vanligt skulle jag säga, varva som du brukar, men inte fullt. Sen är de bara kötta :yoparty

Mkt intressant länk!!! Låter ju vettigt...

Thanx igen!:tummenupp

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
jag hade oxo samma dilemma med min nya kawa. har iaf kört in den rätt (håller fortf på) "lagom", inte för hårt o inte för mjukt. har haft en ny hoj tidigare o vid första oljebytet fanns det lite metallslam i oljan så e knappast helt nyttigt att tokköra. har dock för mig att det i instruktionsboken står att man ska hålla sig under 4000 rpm de första 80 milen, verkar dock jäkligt överdrivet...

Last edited:

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Hoj
Kawasaki VN900
Jag kör in min egen just nu och fick bara rådet från affären "strunta i manualen, följ trafikrytmen och varva bara inte ur den innan 160 mil".

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka