Inkörning i Bromsbänk???

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tror att det viktigaste är att personen som kör gör rätt. Men i en bänk är man mindre störd av trafiken.
Men det är ju mer kritiskt att hinna sätta ringarna på en ny motor. En vanlig konsumenthoj har ju säkerligen gjort en varierad delastcykel avslutad med ett fulleffektsprov på bänk i fabriken.
Det är viktigare att se till att hinna pressa ut ringarna (efter varmkörning) med stort cylindertryck följd av motorbroms på en motor som startas för första gången. Man har inte många mil på sig innan det är försent.

Jag har skrivit om detta tidigare på SH. Bla inlägg #18, #19 och #22 i denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236918-Inkörning-av-ny-motor-(Break-in-Secrets)


Jag har läst om HD klon motorer som rasar inom sekunder från första uppstarten, för att de inte hann få upp oljetryck i tid. Är det sant tror du och har du hört det själv kanske?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har läst om HD klon motorer som rasar inom sekunder från första uppstarten, för att de inte hann få upp oljetryck i tid. Är det sant tror du och har du hört det själv kanske?

Då måste det vara ngt fel, man har ju dessutom alltid assembly lube, petrol gel på alla rörliga gränsytor förutom fodren.
Det kan ta upp till 5 minutar innan oljan kommer upp till vipporna på en stötstångsmotor tex.
Jag brukar dessutom köra upp oljetrycket med stiften ur.
Men i början (5-10 år sedan) hade bla det taiwantillverade motorerna Ultima (eller om det var Revtech) kvalitetsproblem. Men de rejsigare äldre märkena, som är dyrare än HD-originalmotorer, som tex S&S, Jims är bra. S&S har ju funnits sedan 50-talet

Problemet med lösa motorer är ju att de som regel bara gjort spin test på fabriken, sen kan de installeras av klåpare. Det är ju ett stort ansvar hos den som bygger cykeln, att tex oljeledningar dras rätt, att oljetanken är rengjord och flushad, att man bygger ett lämpligt avgassyste, att man bestyckar/mappar/tändinstaller motorn rätt osv.

Det var ju ett avsnitt när en motor skar på OCC. Då hade den yngste sonen hällt i rak 50 olja från ett fat som stod ute i snön i en hoj som skulle köras i bänken. Oljepumpen kunde inte suga sirapen från tanken och tribalfamiljen kollade inte på oljetrycket. Fina grejer.
 
Last edited:

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Ursäkta en okunnig.
Jag har ingen eller ringa kunskaper om mekanik men känner till principen någorlunda för en förbränningsmotors funktion. Jag har också kört in ett antal motorer renoverade och nya. När man var ung och skulle köra in mopeder och motorcyklar så sa farsan alltid att man skulle köra försiktigt för att glidytorna var råa t ex cylinderlopp ringar och kolvar (de skulle slitas in barmhärtigt). Är det samma anledning i dag när det är andra toleranser och bättre bearbetade metaller.
Vad är det som händer i motorn när man segdrar eller varvar högt vid inkörning som gör att motorn får sämre livslängd och prestanda.
Jag fattar inte heller riktigt varför varvtalet och belastningen måste varieras vid inkörningen. Det känns rätt att göra så jag vet men vetenskap och känsla går väl inte ihop.

OBS! Jag ifrågarsätter inte inkörning, jag bara undrar.

Visst vore det fiffigt om fabrikerna körde hojarna ett par timmar och sedan byta olja innan leverans ist för att lev dom med metallspån i oljan som man ska köra 100 mil med innan service (jag skulle nog kunna betala lite extra för det).

//Kenneth
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
En ny hoj/bil från fabrik är det inte så noga med att köra in.
Det har den redan gjorts.

När jag jobbade på pininfarina och byggde volvo C70 så kördes bilarna ca 10 mil bara inne på gården.
Testbanan gick ut på att man tog en bil, iskall, startade den och sen full gas upp till 120+, tvärnit och sen runt på massa kullar och broar osv.
De bilarna är redan inkörda iaf.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Både bilar hojar har rullat flera minuter från noll till rödvarv generellt innan du fått dom.

I initalskedet pga tester.

Speciellt bilar i transportskedet - dom puttas ju inte upp i biltransporter,av färjor och så vidare..om nån nu trodde det , och ändå får man ut enorma miltal från fabrik

Edit

Finns videos på nätet angånde sportgrenar och fylla en 2500 bils färja eller en 10 bils trailer med bilar.
Kallstart o sen:hihi in (flygande) :) - lastat o klart.
 
Last edited:

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Jag jobbar på en liten bil fabrik på hisingen,,,,,,,,
Inom motor avdelningen så disskusterades denna frågan livligt för ett par år sedan.
Vi kör in motorer med mellan varv och belastning.
Vi har provat att köra inkörning med ett fast högt varvtal och hög belastning.
Skillnaden är mätbar högre effekt och mätbar lägre olje förbrukning(dessa siffror är små), kanske inte märkbar??.
Vi kör idag in motorerna med mellan varvtal och last- det är så kunden kör,,,,,
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja hitta inte länken på denna dator - men jag satt o glutta på dom några gånger o garva.

Även sett det irl i mindre skala på båtar

Så ömtåliga är inte motorer - även oinkörda bara dom är varma - det var dom inte - men det funkar ju

Dock hörde man dom lasta bilar me värsta alla ventilerpåkolvensallad också (fabriksfel) så motoröra hade ingen:rofl

Drabbar ju ingen kund men ändå:D
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
En motor MÅSTE köras in med mineralolja (medelaktig kvalitet) alltså inte för bra klassning

Det sämsta man kan göra är att ta sin nya Mc och byta oljan direkt till nån super syntetolja

Oljan vid leverans är just mineral av det billigare slaget , Detta krävs för att få inslitning utav kolvringar

Nästan alla nya hojar har ju pläterade aluminiumcylindrar ( nicasil mm )

Väldigt vanligt att folk monterar sina DYYRa kolvkit och häller i för hal olja direkt

( har själv gjort tabben ) Enda boten är att byta ringar och hona cylindrar
Blir aldrig tätt annars

Slukar olja och ryker blir resultatet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top