Inkörning på ett annorlunda sätt?

ZZR-1200

Långdistansmissil
Gick med
22 Nov 2003
Ort
Framför datorn
Hoj
Sporttouring
Läste igenom detta http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm och har funderat ett tag om det kan stämma. Köpte en ny cykel och har börjat praktisera råden i artikeln. Vad sägen ni, finns det någon som har provat? Det låter logiskt, men mycket kan låta logiskt som inte är det ändå. Har kört hittils c.70 mil på detta sätt. Kan bara säga att det tycks finnas en hel del att hämta ut från motorn. Nu har jag sist kört in en cykel för 3 år sedan utan dessa råd, och den cykeln sålde jag efter ett år. Det blev aldrig fart på den. Eller den var fel sorts cykel för mig (en 1600 ccm glidare, toppade 170, mopparna körde om :huvet ). Nu känns det annorlunda redan efter 70 mil. Motorn var lite trög de första 15 milen men nu har det börjat lossna och tycks gå bara bättre och bättre. Erfarenheter??
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Det finns olika skolor om sånt här.
Själv tror jag inte det är riktigt bra att belasta motorn maximalt direkt från början, iofs beror det på märke, inkörning var ju nåt helt annat för 20-30 år sen då tolleranser och annat inte alls var de samma som idag.

Jämförelsen med glidarhojen är ju helt ovesäntlig då din nya hoj är som en raket i jämförelse även om du körde in den på tomgång.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag läste den artikeln för ett tag sedan. Jag tycker att teorin om att ringarna
formas bättre efter loppet verkar stämma så länge ringarna är av den sorten som
använder cylindertrycket för att få ett högre tryck mot cylinderväggen. Det
borde man alltså kolla upp först, och inte bara anta att de är av "modern"-typ
som författaren skriver. Men det ger kanske effekt även med annan typ av ringar
eftersom de borde slipas mer av honingsmönstret vid högre varvtal.

Det finns ju flera bilder som visar kolvar från motorer med författarens
inkörningssätt och det traditionella. Men inget bevis för att det faktiskt är så..

Jag har även läst att man måste köra in kamaxlar, men det kanske också bara är
en "myt".

Jag har inte haft någon ny (eller renoverad) motor att testa tekniken på, men
jag tror att jag gör det om jag får chansen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
tanken är ju att alla rörliga delar ska slita in sig det sista lilla, även växelådan som jag personligen tycker brukar vara en del man märker av att den börjar gå smidigare.
Jag tror inte det här med hårdkörning är svaret, så har det låtit från vissa håll sen länge, det är så typiskt överdrivet med snacket om "a dramatic increase in power at all RPMs", dramatiskt är nog en annan sak för mig än för den som skriver på den siten.
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Jag vet inte vad det kan handla om, men säg att "optimal" in körning ger 5hk mer. Men växellådan kan aldrig gilla den behandlingen så man förkortar antagligen livet på den liksom kamaxlar och lite annat gôtt!

Så har man en hoj med mycket hk så känns det inte helt nödvändigt att få ur det sista. Själv kör jag på rätt rejält men fullgas håller jag nästan alldrig på vägen...

Jag körde in min enlig instruktionsboken iaf, Om jag hade en 600 skulle jag nog göra annorlunda
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag testade en GSX-R600 för nåra år sen som var "inkörd" på italiensk motorväg = fullgas till tanken var tom i princip.
Visst, den hojen hade säkert högre toppeffekt och ett aggresivare register än en som körts in snällt, men jag tror det blir på bekostnad av hållbarheten. Det skramlade en del i motorn på detta ex, och det gör det sällan om vätskekylda motorer som bara gått 1500 mil....

Race-hojar som ändå servas och meckas ofta tjänar kanske på detta inkörningssätt, men en hoj man tänker köra med ett tag...?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mycket snack om denna inkörning på r1-forum.com. Där har folk funnit att deras motorer blir s.k högpresterande motorer av sådan inkörning. Själv så med min lågmilade 04a så har den gått på bana direkt. Får se hur länge det håller, men den är stark o verkar vilja föra sig frammåt mer än något. Får ju se senare när jag bänkar den hur mycket pållar det är. hmm, ska nog åka och bänka den idag... Brb med svaret!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
T.o.m. författarna av s.k. Haynes-manualerna rekommenderar "kör in kolvringarna genom axa fullt skaft från 50 till 100 på låg växel ett tiotal gånger, kör sen som vanligt".

Själv tror jag att det inte spelar nån större roll i längden hur man kör in hojen, huvudsaken man inte står på tomgång första minutrarna efter en renovering eller ny-start av en ny hoj - för då SKA man belasta kolvringarna.

Går motorn sönder under inkörningen beror det inte på att man gör det felaktigt (om man nu inte tokvarvade) utan på att det var något inbyggt fabrikationsfel. Bättre att få reda på felaktigheterna under första veckan än efter 1 år och 1 minut.
 

ZZR-1200

Långdistansmissil
Gick med
22 Nov 2003
Ort
Framför datorn
Hoj
Sporttouring
andersbrink skrev:
Går motorn sönder under inkörningen beror det inte på att man gör det felaktigt (om man nu inte tokvarvade) utan på att det var något inbyggt fabrikationsfel. Bättre att få reda på felaktigheterna under första veckan än efter 1 år och 1 minut.
Definitivt bättre. Att Haynes rekomenderade bara ett tiotal ggr är ju definitivt mindre än dem förespråkar på Motoman sidan. Får kolla lite längre fram hur det blir om man följer Motomans rekomendationer.
 

ZZR-1200

Långdistansmissil
Gick med
22 Nov 2003
Ort
Framför datorn
Hoj
Sporttouring
Provkörde några beg med c.1000-1500 mil på mätaren och noterade ett och annat. Får göra samma sak igen när tiden är mogen. Inget vetenskapligt förstås, men fullt tillräckligt för mina ändamål.
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Swedie skrev:
Mycket snack om denna inkörning på r1-forum.com. Där har folk funnit att deras motorer blir s.k högpresterande motorer av sådan inkörning. Själv så med min lågmilade 04a så har den gått på bana direkt. Får se hur länge det håller, men den är stark o verkar vilja föra sig frammåt mer än något. Får ju se senare när jag bänkar den hur mycket pållar det är. hmm, ska nog åka och bänka den idag... Brb med svaret!

Lägg upp en tråd med hur mycket den gav, vrid osv. Skulle vara kul att se vad den ger. Är fruktansvärt sugen på en 04:a men kan inte lösa försäkringskostnaderna just nu.
 

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Ort
kba
Hoj
mellan hojar
det jag har hört är att man skall köra in den på samma sätt som normalt kör och varken lugnare eller hårdare, men jag har inga belägg för mina påståenden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top