Inkörning?????

Rahan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
R1 ´09
Hej.
Undrar hur pass skadligt kan det vara för motorn om man inte är noga med varvtalet under inkörningen av nyköpt hoj?
Var ute och glänste runt lite med hojen igår och kunde inte hålla fingrarna i styr och vid flera tillfällen kom jag upp,mycket mera upp,än det rekomenderade 6900varv.
Bör jag ha dåligt samvete?

p.s. ber om ursäkt för mina stavnings fel:)))

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
absolut inte, dåligt att köra in för fjanting ;), kolvringarna behöver ganska högt gastryck för att slita in sig ordentligt (uppnås bäst med kraftig motorbroms)

finns en hel den trådar om inkörning sen innan, och även väldigt mycket info på nätet

Rahan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
R1 ´09
absolut inte, dåligt att köra in för fjanting ;), kolvringarna behöver ganska högt gastryck för att slita in sig ordentligt (uppnås bäst med kraftig motorbroms)

finns en hel den trådar om inkörning sen innan, och även väldigt mycket info på nätet

Tack,känns bättre nu :)
Men varför rekomenderar yamaha att man inte varvar den över 6900 varv?Det är det som k..... min hjärna:confused:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Tack,känns bättre nu :)
Men varför rekomenderar yamaha att man inte varvar den över 6900 varv?Det är det som k..... min hjärna:confused:

en gammal kvarleva från när lager och sånt va smidda med yxa ;), nuförtiden har alla lager väldigt exacta spel efter vilken temp de kan tänkas komma upp i och finns ingen som helst risk att ett nytt lager nyper, på en modern motor handlar inkörningen enbart om att slita in kolvringarna mot cylinderväggen

du kan ju kika lite här http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm sen ut och brassa järnet :yoparty

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Under motorbroms får du inte mycket gastryck!
Men för att inte överbelasta motorn under inkörningen så är det bra om man motorbromsar, för kylningens skull.
Men för övrigt är det rätt. Full gas! Men inte i flera minuter i taget. Motor bromsa där emellan, sedan på igen...

Mats

Rahan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
R1 ´09
Tack grabbar :)
Ni anar inte hur bättre det känns nu....vaknade flera gånger under natten och mådde piss,men nu känns det :yoparty:D:banana
Tack verkligen!!!!

_Rick_

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
2009 Yamaha XT660X
Se till att hojen är varm innan du kör "aktivt" ;)

Segdra inte.. övervarva inte. Annars är det bra om du använder registret. Torr inte utan belastning.

Ozzi

Guest
Tack grabbar :)
Ni anar inte hur bättre det känns nu....vaknade flera gånger under natten och mådde piss,men nu känns det :yoparty:D:banana
Tack verkligen!!!!

Undrar om du ligger vaken o grubblar över hur du sköter din egen kropp efter en riktig fylla också.:D

Rahan

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Hoj
R1 ´09
Undrar om du ligger vaken o grubblar över hur du sköter din egen kropp efter en riktig fylla också.:D

Nej,det gör jag inte faktiskt.Drack mig full 2ggr i hela mitt liv så sådana "grublingar" under natten har jag,som tur är,inte :tungan
Är väldigt noga om min kropp,tränna&kost&somn....ett freak med andra ord:D
just därför tog "övervarvet" hårt på mig....

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS