Inkörning

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hej!
Jag har köpt ett nytt kolvpaket och reparerat cylindern på min rs. Jag har aldrig kört in nytt kolvpaket och nyreparerad cylinder förut. Så jag undrar vad man ska akta sig för när man kör in den och ungefär hur många mil man bör köra in den.

Jag har hört att man ska köra med mineralolja dem första 30min för att kolven inte får för låg frikton så den kan *slitas* in med cylindern. Har oxå hört att man ska köra in den runt 50mil och inte segdra eller gasa mer än 3/4 gas. Något som inte stämmer av det jag skrivit eller något som bör tilläggas? Tacksam för lite tips. MVH/Chrille

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
det du skriver är bra. Det med oljan och 3/4 gas vet jag dock inte.. 3/4 gas kan vara fullvarv på vissa växlar vilket innebär en felaktig inkörning endå. håll dig bara från att ligga på höga varv. axxelerera dit ska vara nyttigt och mycket växling är också bra för inkörningen. kör 50 mil så är du säker på att de håller.. brukar annars vara 20-40 mil. lite varierande vad folk säger, vissa säger tillockmed att man inte ska köra in alls.. ja.. om de håller så får du ut mer effekt ur hojen. fråga mig inte varför.
Sen finns en sökfunktion. många trådar om detta ämne.

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
philsson skrev:
det du skriver är bra. Det med oljan och 3/4 gas vet jag dock inte.. 3/4 gas kan vara fullvarv på vissa växlar vilket innebär en felaktig inkörning endå. håll dig bara från att ligga på höga varv. axxelerera dit ska vara nyttigt och mycket växling är också bra för inkörningen. kör 50 mil så är du säker på att de håller.. brukar annars vara 20-40 mil. lite varierande vad folk säger, vissa säger tillockmed att man inte ska köra in alls.. ja.. om de håller så får du ut mer effekt ur hojen. fråga mig inte varför.
Sen finns en sökfunktion. många trådar om detta ämne.

Det är för att klvringarna mår bätre av att köras hårt, vad jag har hört.
Kör på varierande varv

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Angående inkörning så skulle jag ha kört 10-20 mil lungt, sen gasat på som vanligt, har fått för mig att hojen går bättre då, men jag kanske har fel.. :va

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tzr91 skrev:
Hej!
Jag har köpt ett nytt kolvpaket och reparerat cylindern på min rs. Jag har aldrig kört in nytt kolvpaket och nyreparerad cylinder förut. Så jag undrar vad man ska akta sig för när man kör in den och ungefär hur många mil man bör köra in den.

Jag har hört att man ska köra med mineralolja dem första 30min för att kolven inte får för låg frikton så den kan *slitas* in med cylindern. Har oxå hört att man ska köra in den runt 50mil och inte segdra eller gasa mer än 3/4 gas. Något som inte stämmer av det jag skrivit eller något som bör tilläggas? Tacksam för lite tips. MVH/Chrille

Det du lyckats höra är vad jag skrev i en annan tråd... snälla sök....sen kan ingen säga vad som är rätt eller fel när det gåller inkörning utan det är helt induviduelt finns ju någon som tycker sig bevisat att man ska köra motorn lungt i 8 minuter sen bara gasa men så finns det andra experter som säger annat men sök, det finns en nyligen startad tråd med samma fråga!

Betzy

Moppefuckoavatar
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
DR600
Låt bli att segdra och varva inte ut den fullt.

That's it!

Kolla på dom som kör racing o sånt. Där är ingen jävla inkörning. Bara fullt flås direkt :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Betzy skrev:
Låt bli att segdra och varva inte ut den fullt.

That's it!

Kolla på dom som kör racing o sånt. Där är ingen jävla inkörning. Bara fullt flås direkt :tummenupp

...sen byter dom ju kolv efter 50-100 mil också

Rs_man

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CB 600 Hornet
inkörningen ser ut så här Antal KM (MI) tpm...

inkörningen ser ut så här

Antal KM (MI) tpm (rpm)

0-800 (0-500) 6000

800-1600 9000

mer än 1600 11000

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Rs_man skrev:
inkörningen ser ut så här Antal KM (MI) tpm...

inkörningen ser ut så här

Antal KM (MI) tpm (rpm)

0-800 (0-500) 6000

800-1600 9000

mer än 1600 11000
Jag har aldrig förstått denna lilla antagande? vaddå om jag ligger vid 11tusen varv så håller den mer än 1600 eller vad?

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Snubbben skrev:
Jag har aldrig förstått denna lilla antagande? vaddå om jag ligger vid 11tusen varv så håller den mer än 1600 eller vad?

Vad han menar är att mellan 0-80 mil så ska man inte varva över 6000 rpm, osv.

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Har äntligen fått igång min aprilia rs. Den gick igång i fredags kväll. Har hunnit kört 41mil. Men nu på senare mil har jag börjat gasat lite mer. Hade tänkt o köra in den runt 50mil. /Chrille

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Tzr91 skrev:
Har äntligen fått igång min aprilia rs. Den gick igång i fredags kväll. Har hunnit kört 41mil. Men nu på senare mil har jag börjat gasat lite mer. Hade tänkt o köra in den runt 50mil. /Chrille

Såg för en timme sen tyå vid rondellbygget hemma..fin cykel, Blocka av mig på msn nu din bäver :tungan

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
steffo skrev:
Såg för en timme sen tyå vid rondellbygget hemma..fin cykel, Blocka av mig på msn nu din bäver :tungan

jag såg honom igår oxå :) men den blinde fan såg inte mej, trots att jag vinka som ett mongo utanför "heartbreak" :7peta

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024