maverick_750rr skrev:Skolorna har ju tappat allt.
Om inte en elev följer ordinarie studieplan, gör sina läxor, håller tyst, kommer till lektionerna och låtsar förstå allt så brister utbildningen. Ingen orkar längre ta hand om de som behöver lite hjälp.
Ändring av schema görs inte varje dag och då blir det fort "jobbigt". Någon flexibilitet finns heller inte hos lärarna, speciellt inte de som tror att de äger skolan.
Eleven blir bara åsidosatt idag.
Problemet ligger snarare i att det inte finns ekonomiska resurser att hjälpa dom som har svårigheter att följa undervisningen av olika anledningar, än att lärare och annan skolpersonal är ointresserade.
Vad det gäller flexibiliteten så är det svårt att vara flexibel när klasserna bara blir större och större och resurserna samtidigt minskar. Jag känner ett antal lärare och samtliga säger att det är omöjligt att hinna med hela kursplanen även om allt rullar på som det ska. Om man då ska försöka vara flexibel och lägga ner mer tid på ett avsnitt blir det alltså något avsnitt till som inte hinns med.
Problemet med schemaändringar är att schemat oftast är optimerat så att det krävs så lite personal som möjligt (se första stycket i detta inlägg) för att genomföra undervisningen. Om man då ska ändra ett schema för en person måste man naturligtvis se till att ingen undervisning krockar. Det tar tid, jag har under hela min tid på universitet (började -94) haft schemakrockar för att det har inte gått att läsa dom kurser som jag vill och undvika krockar.
Bingo skrev:Har de mycket erfarenhet av yrkeslivet? Utanför skolans värld alltså.
Antagligen inte. Varför skulle dom ha det? Dom jobbar med det som dom utbildat sig till.
![Fakta :fakta :fakta](/img/smilies/fakta.gif)
Däremot är det skrämmande att vi har en regering och riksdag som inte har sett hur det går till på en arbetsplats utanför politiken. Naturligtvis med vissa undantag men dom flesta är onekligen karriärspolitiker. Men det är en disskussion som vi kan ta i en annan tråd.
EBS skrev:Jag tror inte att jag har stött på några mer inkompententa personer i hela mitt liv. Rektorn och min mentor va för det första inte pålästa inför mötet för 3 sekunder utan visste knappt vad det handlade om. Mötet hade vi för att jag kännde att mitt nuvarande schema inte funkade. Så vi började disskutera lösningar, efter 30 min så kläcker studievägledaren ur sig att det bara finns EN lösning. Då har vi suttit å disskuterat och planerat flera lösningar men hon sitter å håller på den informationen.![]()
Det finns verkligen ingen ursäkt för att inte vara påläst till ett möte. Tyvärr har jag stött på det alldeles för ofta under mina 28 år här på planeten. Förhoppningsvis är dom mer insatta nästa gång.
Om man ska vara lite snäll så kanske studievägledaren kom på att det bara fanns den här lösningen under mötet? Jag tror inte att någon av dom inblandade personerna höll dig från dina lektioner på rent jävulskap, dom har nog annat för sig som dom anser är viktigare.
Äh, nu ska jag sluta låta som en sur gammal gubbe men när man har att göra med kommun, stat eller landsting så måste man tänka på att det finns inkompetenta människor i riksdagen som fattar beslut om var pengarna skall gå. Hade mer pengar gått till utbildning så hade EBS antagligen aldrig behövt skriva den här tråden...