Inkoppling av 12v, är det här rätt?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Håller på med inkoppling av 12v på hojen, tänkte göra som i bifogad bild (paint is the shit), är jag inne på rätt spår eller är det nåt som är galet här? tex är det + eller - från cig. honan som ska jordas i ramen?

gpskoppling.jpg

du menar att strömmen jag tar från parkeringsljuset är + och att jag ska koppla - kabeln från cig honan till ramen?

se tummen? uppn jord?
jag är helt novis på el.

det är två kablar in till parkeringsljuset, en vit och en brun. Jag gissar att strömmen kommer in genom den vita, detta borde då vara minus? Så jag kopplar isf vit kabel till honans - pol och brun kabel till honans + pol?

se tummen? uppn jord?
jag är helt novis på el.

det är två kablar in till parkeringsljuset, en vit och en brun. Jag gissar att strömmen kommer in genom den vita, detta borde då vara minus? Så jag kopplar isf vit kabel till honans - pol och brun kabel till honans + pol?

Mät för bövelen innan du kopplar.
Du kan sluta med en slaktad GPS om det vill sig illa.

Det låter som att du bör ta hjälp av någon och denna någon bör vara utrustad med en multimeter (instrument att mäta el med).
Då är det hur enkelt som helst.

Mät på kablarna och ta reda på plus och minus, därefter kopplar du in.
Plus till plus, minus till minus.
Annars blir det kortis och det blir ingen glad av (GPS tillverkaren möjligen..).

Edit:
Minus kan även kopplas till jord i de flesta fallen.

Last edited:
ok tack, får bli att vänta på multimeter då.
I kopplingsschemat i manualen så går den bruna kabeln till en svart punkt medans den vita går till "to combinat switch". Verkar som att alla bruna går till svarta punkter. Symboliserar det jord?
Minus kan även kopplas till jord i de flesta fallen.
Funkar inte ett batteri så att elektroner går från minuspol till pluspol? =/

ok tack, får bli att vänta på multimeter då.
I kopplingsschemat i manualen så går den bruna kabeln till en svart punkt medans den vita går till "to combinat switch". Verkar som att alla bruna går till svarta punkter. Symboliserar det jord?

Funkar inte ett batteri så att elektroner går från minuspol till pluspol?
=/

Jag hade inte klippt en kabel utan att mäta.
Men det verkar onekligen stämma det du säger, att brun är jord (-).
Om du har möjlighet så kan du ju leta upp den svarta punken i verkligheten och då ser du ju om den är bultad i ramen.

Men mät, det är enkelt och en multimeter kan du får för 50 spänn, duger gott om du bara ska kolla poler och mäta nån spänning ibland.

Jo, i teorin praktiken ska det väl vara på det sättet, men det är ingenting man behöver tänka på. Vi struntar liksom i det och tänker tvärtom, bara för att man alltid har gjort så :D

uppdatering:
Jag var precis nere och kopplade. Efter att ha läst i andra trådar på nätet kom jag fram till att bruna kablar var jord dvs (-). Så utan multimeter beslöt jag mig iaf för att koppla brun till minus och vit till plus. När jag gjort det så testade jag med gpsen och det funkade, gpsen fick fast ström. När jag sen satt fast lyktkåpan och ska köra därifrån märker jag att varken ljus eller gps går igång när jag vrider på nyckeln. Jag lyfter på sätet och kollar säkringarna, en säkring har gått.

Vad kan detta bero på? Om jag kopplat plus till minus och minus till plus borde det väl inte ha funkat från början?

uppdatering:
Jag var precis nere och kopplade. Efter att ha läst i andra trådar på nätet kom jag fram till att bruna kablar var jord dvs (-). Så utan multimeter beslöt jag mig iaf för att koppla brun till minus och vit till plus. När jag gjort det så testade jag med gpsen och det funkade, gpsen fick fast ström. När jag sen satt fast lyktkåpan och ska köra därifrån märker jag att varken ljus eller gps går igång när jag vrider på nyckeln. Jag lyfter på sätet och kollar säkringarna, en säkring har gått.

Vad kan detta bero på? Om jag kopplat plus till minus och minus till plus borde det väl inte ha funkat från början?

Antingen drog GPS-laddaren mer ström än vad säkringen klarade av eller så har du skapat nån kortslutning när du kopplade in det.

hmm, kortslutit är jag säker på att jag inte gjort, kablarna är isolerade och de ligger inte emot varandra i kontakterna heller.

säkringen som dog var på 10A, Ska jag sätta dit en 25A istället och testa?

hmm, kortslutit är jag säker på att jag inte gjort, kablarna är isolerade och de ligger inte emot varandra i kontakterna heller.

säkringen som dog var på 10A, Ska jag sätta dit en 25A istället och testa?

Nej det är inte smart. Det kanske kan vara så att första gången du testade gps:en så var motorn avstängd och andra gången igång? I sånt fall gör om gör rätt.

Det absolut enklaste för en som är en novis på el är att åka till biltema och köpa stickor. På den kan du genom att placera ena sticka på minus (-) alltså ram eller minus på batteriet och den andra stickan på valfri pluskabel eller battripol utläsa på instrumenter vilken polaritet dom olika delarna har.

Byt inte till värre säkring!

Säkringen är till för att du inte ska bränna dina kablar och orsaka brand vid ev. kortslutning.
Dra hellre separat ström från batteriet med egen säkring.
Inte mycket jobb och bra blir det.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back