inlägg från en ovan mc-förare...på motorvägen så blåser det

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
ja, när man ligger i bara 90-110, så känns det ju nästan som att man skulle kunna blåsa omkull! :gnissla

-men det är väl inte "möjligt"? det bara känns så eller?

så min fråga är: är det bara o dra i gasen o låta hojjen gå max(140 km/h)??? man "kan" inte blåsa omkull??

mvh! :confused:

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
mkillen skrev:
2112746 ja, när man ligger i bara 90-110, så känns det ju nästan som att man skulle kunna blåsa omkull! :gnissla

så min fråga är: är det bara o dra i gasen o låta hojjen gå max(140 km/h)??? man "kan" inte blåsa omkull??

Klart som fan du kan blåsa omkull.
Får styra emot bara!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
mkillen skrev:
2112746 ja, när man ligger i bara 90-110, så känns det ju nästan som att man skulle kunna blåsa omkull! :gnissla

Nää du kan inte blåsa omkull.
Du vänjer dej...
/Fredde

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Med mycket vilja är allt möjligt.

Men, nej, det är nog inget du behöver oroa dig för. Du har ju inte ens stora segelkåpor på din Dominator.

Däremot kan du~(hojen dåro) tvingas att förflyttas i sidled ngt och det är stor omväxling i vindbyarna.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Lindén skrev:
2112757 :7peta klart man kan!

Hmmm...
Allt går ju men jag tror trådskapare är nybörjare och tycker det blåser väldigt på motorvägen och det gör det, det är normalt och inget farligt i sig.

/Fredde

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Förflyttning i sidled vid sidovindar är normalt. Hojen har mindre "segel" än bilar, men även mindre gummi mot asfalten så det är helt normalt.

För att minska "trycket" på bröstet/hjälmen från fartvinden har jag personligen märkt att om jag skjuter ner axlarna och sträcker på halsen så blir avkänning av fartvinden mindre (skapar utrymme över axlarna för fartvinden antar jag). Detta kan ju naturligtvis bero på hur just mina kåpor och vindruta är utformade resp. min hjälm och min sittposition, men pröva kan du ju göra.

Dark_Messenger

Guest
mkillen skrev:

Va?? Om jag tolkar dig rätt så menar du att det blåser ibland och när det går fort blåser det...ännu mer..? :va

Klart att vinden känns av på en mc. Eller tänker du att: "shit vilka starka sidvindar" undrar om motorcykeln kommer gå omkull?

Det är ju möjligt rent fysiskt, men då ska det nog blåsa fan så mycket. Du få ju parera vinden, och blir det för obehagligt får du slå av på rullen.

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Zee skrev:
2112759 Nej! Det är omöjligt.
Nej då, skit i o styr emot så har du ju mer eller mindre blåst omkull!
Aldrig provat o möta feting lastbilar?
När det blåser och man får stöt vind plus att det börjar eller slutar o blåsa o när man paserat så smalar det till igen!
Ja du förstår vad jag menar hoppas jag.
Men av just bkåsa utav vägen ifrån fartvind torde ju vara jäkligt svårt.
Det justerar man ju med att styra emot lite...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Lindén skrev:
2112784 Nej då, skit i o styr emot så har du ju mer eller mindre blåst omkull!
Aldrig provat o möta feting lastbilar?
När det blåser och man får stöt vind plus att det börjar eller slutar o blåsa o när man paserat så smalar det till igen!
Ja du förstår vad jag menar hoppas jag.
Men av just bkåsa utav vägen ifrån fartvind torde ju vara jäkligt svårt.
Det justerar man ju med att styra emot lite...

Jahaaaaaaaaaa! Är det så det funkar?! :tummenupp

;) + :hihi

Sen måste jag erkänna att jag aldrig provat möta en feting-lastbil. Inte ens en liten lastbil. Det måste svida något va? ;) Kanske jag som är lite klen..

/:cdevil

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
oj, här får man många svar snabbt!

..det verkar som jag nojjat lite i onödan helt enkelt! men sen så e man ju en färsking också.... :tomten

Hårn1 skrev:
2112801 Så om man möter en GIRAFF på hoj så är det du?!

:D det där var ju faktist lite roligt! :lol

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
mkillen skrev:
2112817 oj, här får man många svar snabbt!

..det verkar som jag nojjat lite i onödan helt enkelt! men sen så e man ju en färsking också.... :tomten

:D det där var ju faktist lite roligt! :lol
Japp går undan när folk e hemma o e sjukskrivna vettu :näsblod
Ja inte behöver du vara orolig!
Ta det lugnt bara redan hänt för många olyckor iår!

Zee skrev:
2112803 Jahaaaaaaaaaa! Är det så det funkar?! :tummenupp

;) + :hihi

Sen måste jag erkänna att jag aldrig provat möta en feting-lastbil. Inte ens en liten lastbil. Det måste svida något va? ;) Kanske jag som är lite klen..

:hihi Prova o möt en sådan så inser du att det faktiskt går o blåsa/bli indragen/avknuffad.
Jävligt obehagligt

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
mkillen skrev:

När man är uppe i 230 km/h på en naken hoj, då blåser det som faen! Bara att luta sig framåt, trycka knäna mot tanken och be en bön till vindgudarna.

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
Zee skrev:
2112803

Jag gjorde en jäkligt äcklig grej förra året.

Jag skulle precis köra om en långtradare, men precis när jag påbörjat omkörningen ser jag att jag inte kommer att hinna förbi innan en annan långtradare i mötande körfält möter oss.

Detta betydde att jag hade en långtradare på var sin sida om hojen precis under omkörningsögonblicket, samt att vägen var ganska smal (det fanns egentligen inget utrymme för en omkörning).

Den luftvägg som slog emot mig p.g.a. detta var inte att leka med (tror t.o.m. att hojen lättade något på framhjulet). Ett ögonblick trodde jag att hojen skulle virvla in i något långtradardäck. Jag klarade mig dock (uppenbarligen), men jag stannade direkt efter och lät adrenalinet sjunka lite (tog nog 30 min innan jag slutat darra).

Så svaret på frågan om man kan blåsa omkull är sannerligen "JA!"

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
mkillen skrev:

Rent teoretiskt så är det möjligt att man kan blåsa omkull, men då ska det blåsa ordentligt.

Som många sagt innan så kan hojen flyttas i sidled när de kommer en vindby, då kan det klart kännas lite läskigt om man inte är beredd på det.
Beror ju på vart på vägen man kör på stunden, råkar man ligga långt ut på "grus kanten" så kan man ju få kast rakt ned i diket eller likande.

Kommer ihåg första gången jag övningskörde på hoj så tyckte jag att de var väldigt blåsigt att komma ut på landsväg (70-90).....att öka från 70-90 kändes som dag och natt, både med fartvind och sidovind.

Men som sagt tidigare så vänjer man sig väldigt snart....nu "lutar" man hojen mot vindriktningen så att man märker man inte så mycket av vinden. :tummenupp

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Hoj
trajumf äräss!!
mkillen skrev:

Du! När Gudruns syrra är i antågande då kan du ge dej f-n på att du lär dyka upp i nästa grannby utan att ha kört en meter..Med det vill jag säga att allt går utom tennsoldater och små,små barn...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
amullo skrev:
2112768 Förflyttning i sidled vid sidovindar är normalt. Hojen har mindre "segel" än bilar, men även mindre gummi mot asfalten så det är helt normalt.

För att minska "trycket" på bröstet/hjälmen från fartvinden har jag personligen märkt att om jag skjuter ner axlarna och sträcker på halsen så blir avkänning av fartvinden mindre (skapar utrymme över axlarna för fartvinden antar jag). Detta kan ju naturligtvis bero på hur just mina kåpor och vindruta är utformade resp. min hjälm och min sittposition, men pröva kan du ju göra.

....Eller hur dina axlar är utformade :hihi ( Sorry )

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS